Українська правда

Які реформи в енергетиці нам потрібні

До кінця 2015 року уряд планує реорганізувати "Нафтогаз" - відокремити діяльність з видобування, транспортування, зберігання та постачання газу, забезпечити безперешкодний доступ до газотранспортної інфраструктури.

21 листопада 2014 року учасники коаліції депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів, підписали коаліційну угоду.

Серед передбачених документом 17 ключових реформ - реформування енергетичного ринку.

Окремий напрямок реформ стосується енергетичної євроінтеграції України та реалізації угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

Так звана європейська енергетична інтеграція пов'язана з виконанням вимог другого і третього енергетичних пакетів у рамках договору про заснування енергетичного співтовариства.

Структурні реформи в основному стосуються переходу до нових, лібералізованих моделей ринків газу, електроенергії та вугілля, забезпечення прозорої регуляторної політики, ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів.

В основі проведення цих реформ визначено наступні базові закони: про ринок газу, про ринок електроенергії, про регулятора в сфері енергетики, про механізми роботи енергосервісних компаній - ЕСКО, про енергетичну ефективність будівель, про право власності в багатоквартирних будинках, про конкурентні умови виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії.

Демонополізація ринку газу

В ході реорганізації ринку газу в квітні Верховна Рада прийняла закон "Про ринок газу". Він врахував положення коаліційної угоди щодо відокремлення основних видів діяльності на газовому ринку та гармонізації регуляторного середовища функціонування ринку природного газу.

Цей закон містить прозорі та чіткі правила для учасників газового ринку, норми з посилення безпеки постачання газу, механізм підтримки незахищених споживачів та контролю за якістю послуг.

Створюються сприятливі умови для залучення інвестицій і підвищення конкуренції, що в подальшому дозволить отримати зниження цін для кінцевих споживачів. Нова модель газового ринку повинна запрацювати у жовтні 2015 року. До цього часу для його ефективної роботи необхідно прийняти низку підзаконних актів.

До кінця 2015 року уряд планує провести реорганізацію НАК "Нафтогаз" та сертифікацію оператора газотранспортної системи з метою відокремлення діяльності з видобування, транспортування, зберігання та постачання газу, забезпечення безперешкодного доступу до газотранспортної інфраструктури.

До енергоефективності через модернізацію

Одночасно з реформуванням ринку газу було розроблено законопроекти №1313 і №1409 про ЕСКО, які були ухвалені Верховною Радою у квітні. Тепер бюджетні установи зможуть укладати енергосервісні договори на проведення енергоефективних заходів з ЕСКО-компаніями.

Елементами енергосервісу є утеплення будівель і реконструкція систем опалення. Механізм ЕСКО полягає у тому, що всі роботи фінансує енергосервісна компанія. Після завершення робіт вона повертає свої інвестиції за рахунок грошей, які замовник економить в результаті проведеної модернізації.

 Фото emarket.ua

Основною перевагою для замовників є те, що, не вкладаючи власні кошти, вони суттєво скорочують свої енергетичні витрати та отримують оновлені засоби.

Закон про ЕСКО підтримують ЄБРР та Світовий банк. ЄБРР готовий виділити Україні на реалізацію механізмів ЕСКО 1,5 млрд грн. Впровадження енергосервісу дозволить створити новий ринок і заощадити кошти на енергоносії.

Відмова від перехресного субсидування

В електроенергетиці реформування йде поступово, за законом "Про засади функціонування оптового ринку електричної енергії". Воно передбачає перехід від моделі єдиного покупця до моделі прямих договорів і балансуючого ринку.

Разом з тим, цей закон потребує доопрацювання з урахуванням вимог третього енергетичного пакета. Закон містить певні обмеження конкуренції, а саме - положення про створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу.

Вартісний дисбаланс виникає через особливості ціноутворення на електроенергію: населення оплачує орієнтовно 30% ринкової ціни. Ця проблема накопичувалася роками, але в рамках діючої моделі енергоринку її намагаються вирішувати шляхом врегулювання через оптову ринкову ціну.

Нова ж модель за діючим законом передбачає створення цього фонду, донорами якого визначені держпідприємства - НАЕК "Енергоатом", ПАТ "Укргідроенерго" та НЕК "Укренерго". Також фонд повинен забезпечувати гарантовану повну оплату виробникам електроенергії за встановленим "зеленим" тарифом.

Зрозуміло, що такі норми викликають негативну реакцію як названих компаній, так і міжнародних експертів. Тому зараз триває пошук альтернативи. Мета - запровадження оптимальної моделі енергоринку, яка дозволить застосувати ринкові принципи ціноутворення і відмовитися від перехресного субсидування.

З цього приводу в Міненерговугілля створена робоча група, яка долучає представників Європейського енергетичного співтовариства. За результатами цієї роботи буде розроблений законопроект щодо вдосконалення моделі енергоринку.

Конкурентність "зеленої" енергетики

В ході реформування галузі варто виділити окремий сегмент енергетичного ринку - відновлювану енергетику, розвиток якої стимулюється "зеленим" тарифом.

Народні депутати зареєстрували законопроект №2010, покликаний подолати основний бар'єр на шляху до залучення інвестицій в цю галузь: скасувати "місцеву складову" у структурі "зеленого" тарифу. Проект також містить комплексні зміни до механізму державної підтримки відновлюваної енергетики.

Зокрема, буде переглянутий підхід до стимулювання використання енергії сонячного випромінювання, введений "зелений" тариф на електроенергію з геотермальної енергії, а формула розрахунку "зеленого" тарифу буде замінена на просту, зрозумілу, уніфіковану для всіх видів енергії.

Приведено у відповідність до вимог директиви 2009/28/ЄС визначення терміна "біомаса", до 16 кВт збільшено граничну потужність установок домогосподарств.

Замість блокуючої норми "місцевої складової" запроваджено заохочувальні надбавки до "зеленого" тарифу за використання українського обладнання. Це створює можливості для припливу інвестицій та розвитку бізнесу не лише у секторі генерації, а й у галузі виробництва високотехнологічного генеруючого обладнання.

Прийняття таких законодавчих змін дозволить забезпечити потік інвестицій у сектор енергетики та збільшити частку відновлювальних джерел енергії в загальному енергетичному балансі. У тому числі - на виконання національного плану дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року.

Незалежний регулятор як гарант

Для ефективного впровадження структурних реформ слід переглянути положення про державне регулювання у сфері енергетики та житлово-комунальних послуг з урахуванням європейських директив.

Зараз це питання активно опрацьовується за участю експертного середовища, громадськості та народних депутатів. Ключові питання стосуються положень про формування складу, дію та підзвітність регулятора.

Відповідні рекомендації надав Секретаріат енергетичного співтовариства. Вони передбачають, що новий закон про регулятора в енергетиці повинен містити положення про його незалежність, прозорість та неупередженість.

Це означає, що ефективне регулювання буде досягнуте у разі проведення прозорого конкурсу з формування складу комісії, визначення її незалежного статусу, встановлення прозорих критеріїв та виключення політичного впливу.

Метою проведення реформ є створення єдиної, цілісної та надійної енергосистеми України, її інтеграція у загальноєвропейську. Зміни націлені на досягнення енергетичної незалежності, створення сприятливих умов для залучення інвестицій в енергетику та для виходу держави на європейський ринок.

Наталія Кацер-Бучковська, народний депутат, комітет з палива та енергетики, ядерної політики та ядерної безпеки, фракція "Народний фронт"

енергозбереження енергетика законодавство