Українська правда

Дід Мороз за сто доларів

7 січня 2015, 09:55

На відміну від американців та більшості європейців, українські споживачі підходили до свят у песимістичному настрої.

Про це свідчать підсумки традиційного передноворічного дослідження споживчих настроїв, яке провела аудиторсько-консалтингова компанія "Делойт".

Зокрема, більше половини опитаних споживачів заявили, що витрачатимуть менше.

"67% респондентів негативно оцінили економічну ситуацію, їх купівельна спроможність знизилася. 25% опитаних заявили, що можуть витрачати стільки ж, і 9% - можуть збільшити витрати. 48% очікують погіршення ситуації, а вірять у покращення - 18%", - говорить старший менеджер "Делойт" Ольга Шамрицька.

Це означатиме невтішні результати для роздрібної торгівлі. Коли стануть відомі підсумки 2014 року, вона напевно продемонструє глибокий провал у показниках продажів.

Схоже, споживачів і роздрібні мережі побутової техніки чекають непрості часи. Тому дуже цікаво проаналізувати, як бачили новорічні продажі найбільші гравці ринку.

Для роздрібних мереж побутової техніки та електроніки четвертий квартал - ключовий. У цей період продажі зростають майже удвічі. Якщо глянути на графік, то саме на нього припадає річний пік продажів. З огляду на скептичний настрій споживачів, ритейлери прогнозують невтішний результат.

"Результати 2014 року у гривні будуть дорівнювати результатам 2013 року у гривні. Реалізація ж товарів у натуральному вираженні загалом зменшиться на 20%", - прогнозує директор з маркетингу фірми Comfy Наталя Кошова.

За даними GfK TEMAX® Ukraine, у третьому кварталі 2014 року обсяг продажів дорівнював цьому ж показнику за 2012 рік. Однак 12 млрд грн у 2012 році та у 2014 році - далеко не одне і те ж.

"Обсяги продажів на ринку у гривні за четвертий квартал порівняно з цим же періодом 2013 року знизяться на 1%, а продажі крупних мереж зростуть на 5-7%", - каже виконавчий директор торговельної мережі "Фокстрот" В'ячеслав Поврознік.

 Джерело: "Делойт" 

Однак, додає він, з урахуванням нинішнього і минулорічного курсів долара середній чек і маржа будуть меншими, ніж у 2013 році.

У роздрібних мережах напередодні Нового року очікували збільшення вартості середньої покупки у гривні. Але це не є ознакою оптимізму. Ринок побутової техніки та електроніки значною мірою наповнюється імпортними товарами і купується за валюту, тому товару продадуть менше.

"У 2013 році сума середнього чека у передноворічний період становила 1 400 грн або 180 дол. У 2014 році - 1 700 грн або 100 дол. На попит впливає девальвація гривні. Споживачі ставитимуться до вибору подарунків раціональніше і віддаватимуть перевагу товарам тривалого використання", - розповідає Кошова.

За її словами, в грудні міг бути реалізований попит на великі покупки: телевізори і пральні машини. Це пов'язано з тим, що наприкінці року у деяких компаніях виплачуються премії та бонуси. Втім, представники мереж прогнозували, що попит зміститься у нижчі цінові сегменти.

Сектори малої побутової техніки і телекомунікаційного обладнання були єдиними, які додали у гривні в третьому кварталі 2014 року: 13,5% та 1,2% відповідно.

 Джерело: GfK TEMAX® Ukraine

"Головною рисою передноворічного сезону 2014 року стане зміна середньої вартості покупки. Люди купуватимуть дешевший товар: замість смартфонів за 5 тис грн - моделі за 1 тис грн", - казав керівник техномережі F5 Євгеній Ковріженко напередодні Нового року.

Утім, такі категорії як смартфони та планшети можуть почуватися у безпеці. Ритейлери не бачать причин для гальмування продажів цих товарів. У мережі Comfy розраховували на двократне зростання цього показника, а в F5 вважали, що саме смартфони будуть одним з найпопулярніших подарунків.

На їхню думку, цьому мала сприяти цінова політика виробників, які стримуватимуть ціни для збереження частки ринку.

Проте на продажі ноутбуків ніхто розраховувати не поспішав. Надходження від реалізації цієї категорії товарів почали скорочуватися ще у третьому кварталі 2014 року.

"Найбільший за грошовим обсягом сегмент ринку інформаційних технологій - ноутбуки - скоротився на чверть. Причина - девальвація гривні, внаслідок чого середня ціна підскочила більш ніж на 30%", - говориться у прес-релізі GfK Ukraine.

 Джерело: "Делойт" 

Після захоплення блендерами, міксерами та іншим кухонним приладдям українці звернули увагу на свою зовнішність. "Раціональні недорогі подарунки, тримери та стайлери, також будуть популярними", - прогнозувала Кошова напередодні новорічних свят.

Ці товари активно продавалися у третьому кварталі 2014 року і, як очікували торгівці, не втратили б своєї ролі у четвертому. Особливо актуально це виглядало з огляду на те, що середня ціна подарунка у 2014 році, за прогнозами "Делойт", становитиме 140 грн, або менше 10 доларів.

"Група "Бритви та прилади для епіляції" має цікаву особливість. Її основні сегменти - епілятори та чоловічі бритви - мають негативну динаміку, а менші сегменти - жіночі та чоловічі тримери, набори для гоління - зросли настільки, що забезпечили зростання усієї групи", - повідомили у GfK Ukraine.