Українська правда

Яценюк і депутати розпочали передвиборчу кампанію

Оновлені документи символізують кілька речей. Початок передвиборчої кампанії, загравання з виборцями та дуже ймовірний "договорняк" Яценюка та Коломойського. Особливо показовим є те, що замість компанії губернатора Дніпропетровщини податки будуть платити Рінат Ахметов, Костянтин Жеваго та "Арселор Міттал".

Інтрига довжиною в тиждень наближається до логічного розв'язання.

В четвер 31 липня Кабінет міністрів вдруге запропонує парламенту проголосувати антикризові урядові законопроекти, розгляд яких депутати відхилили минулого тижня. Існує велика ймовірність, що ці документи будуть підтримані, не зважаючи на певну жорсткість та посилення фіскального тиску на економіку.

Інтрига ось у чому. Минулого тижня відбулася феєрична політична гра. Сили, що стоять за діючим президентом Петром Порошенком, таки вирішили розпустити парламент. Це зроблено через механізм розпаду коаліції, що діяла до 24 липня. За місяць після того президент матиме формальне право розпустити парламент.

З логічного розсуду, важко було знайти більш невдалий момент для таких дій – на Сході України триває війна з терористами, яких підтримує Росія. Але саме зараз політики вирішили вчергове переділити владу в Україні. Щоб приховати цей доволі примітивний намір від громадськості, було створене величезне шоу на ім'я "хто більше за народ".

І ось, минув тиждень, і механізм розформування парламенту запрацював. Тепер політики можуть повернутися до роботи в сесійній залі, та підтримати будь-які законопроекти Кабміну – навіть ті, які ще вчора начебто не збиралися підтримувати.

В чому різниця, спитаєте ви? В тому, що коаліції більше немає.

Навіщо розпускати парламент

Скоріше за все, бенефіціаром рішення про розформування Верховної Ради є екс-голова Адміністрації президента Сергій Льовочкін. Багато джерел підтверджують, що саме права рука Віктора Януковича є найбільш наближеною фігурою до нового президента Петра Порошенка.

Зараз Льовочкін контролює відразу декілька політичних проектів, які майже гарантують йому отримання більшості у Раді нового скликання. На це вказують зокрема такі результати рейтингів. Червоним позначені кілька проектів, серед яких більшість є штучними, та створені останнім часом на рівному місці.

Чому поспішають пан Порошенко та пан Льовочкін? Справа в тому, що ці рейтинги здебільшого нереальні, "дуті". Вони тримаються завдяки атмосфері війни та поки що не зіпсованій репутації Порошенка і Віталія Кличка. Але якщо парламент не розформувати зараз, то наступної такої нагоди отримати депутатську більшість вже не буде.

Порошенко вже почав робити більше ніж показові кадрові призначення – зокрема, він активно співпрацює з командою екс-мера Леоніда Черновецького. Зокрема, один з них – Сергій Березенко – очолив Державне управління справи, яке забезпечує комфорт президента. Не кращим чином поводить себе Кличко, який спирається на людей Льовочкіна.

Співпраця з людьми Черновецького обов'язково призведе до корупційних скандалів, навіть якщо вони нічого не встигнуть "начудіть". Через цю та інші причини, рейтинги президента та мера Києва обов'язково впадуть. А це означає, що треба брати владу зараз – або ніколи.

І ось, минулого четверга 24 липня відбулася генеральна вистава. "Удар" та "Свобода" заявили про вихід з коаліції. Про наміри "Удару" було відомо ще попереднього дня. Подейкують, що "свободівці" дізналися про це, і вирішили заявити про вихід з коаліції першими.

Сергій Льовочкін. Фото mediaport.ua

Формальний привід для виходу був обраний дуже легко. Це урядовий законопроект, який передбачав примусову відпустку державних службовців. Депутати зробили вигляд, що вони переймаються долею виборців, і начебто саме через це відмовилися від участі у коаліції. Звісно, це була лише гра на публіку.

Але голова уряду Арсеній Яценюк – теж політик. Поки що він найкращий та безальтернативний прем'єр-міністр. Але коли Порошенко-Льовочкін отримають більшість у парламенті, позиції Арсенія Петровича вже не будуть такими міцними. Тож, рано чи пізно, йому доведеться знову йти у політику.

Для цього йому напевно доведеться відроджувати власний проект – наприклад, "Фронт змін". Адже Юлія Тимошенко повернулася з місць ув'язнення, і тепер "Батьківщина" її проект. Навряд чи Арсенія Петровича задовольнить другорядна роль, особливо після того, як він усіляко створює собі імідж "камікадзе", "найкращого прем'єра" та такого іншого.

Елементом такого іміджу стала зустрічна заява Яценюка про намір піти у відставку. Пояснення такого кроку було обране найбільш популістичне – "якщо парламент не хоче допомогти армії, то я піду". Виборці України запам'ятають лише одне – як Арсеній Петрович був здатен віддати владу, аби захистити їх інтереси.

Звісно, це теж гра на публіку. Зробивши публічну заяву такого рівня, Яценюк лише застовпив собі політичне майбутнє. Скажімо, під майбутній "Фронт змін".

Яценюк "ліг" під Коломойського?

Події наступного тижня довели, що після гучних заяв політики почали традиційні "тьоркі" та "добазари". І дуже ймовірно, що у четвер 31 липня парламент гарантовано підтримає законопроекти уряду.

Відбулися деякі зміни у "розкладах" Верховної Ради. До 24 липня колишні "регіонами" ще не знали, що парламент буде розпущений. Тому існувала можливість отримати підтримку частини з них – наприклад, групи Ріната Ахметова.

Ймовірніше за все, саме тому в законопроектах Яценюка не було ані слова про підвищення рентних платежів з залізної руди – навпаки, "розкулачити" планували нафтовиків.

Ймовірно також, що так було треба, бо не було певного порозуміння з Ігорем Коломойським, який контролював певну частину депутатів ще "живої" тоді коаліції. Не викликає сумніву лише єдина річ – Яценюк хотів "розкулачити" не міфічних нафтовиків, а саме Коломойського.

І ось, після гучних заяв політиків стало зрозуміло, що вже годі гратися в порозуміння з "регіоналами". Їх все одно "зливають" разом з їх ганебним минулим імені Януковича.

Ймовірно, саме тому в законопроекті з'явилася норма про додаткове оподаткування видобутку саме залізної руди. Ахметова, Костянтина Жеваго та "Арселор Міттал" примусять сплатити в бюджет ще быльше коштів.

Ми не хочемо захищати Ахметова чи Жеваго. Але чомусь легендарна група "Приват" знову не платитиме податки, або платитиме їх за мінімумом.

За словами нашого джерела у парламенті, зміни у податковому законопроекті уряду з'явилися буквально за одну ніч – начебто за домовленістю губернатора Дніпропетровщини та Яценюка.

Звісно, перевірити наявність такої домовленості ми не можемо. Але є впертий факт –підвищення податкового навантаження по руді відбулося одночасно з послабленням податкового навантаження на видобуток нафти і газу. Головним бенефіціаром такої зміни є саме Коломойський.

Ігор Коломойський. Фото from-ua.com

У четвер 30 липня Верховна Рада розглядатиме начебто ті ж самі законопроекти – змін до бюджету та змін до Податкового кодексу. На розгляд виносяться провалені зміни до держбюджету, які покликані збільшити фінансування антитерористичної операції, податкові зміни та законопроект про реформування ГТС.

Але з політичної точки зору, це вже геть інші законопроекти.

Для узгодження проблемних питань Кабмін в понеділок 28 липня засідав декілька годин за закритими дверми. Після засідання в уряді поспішили запевнити, що знайшли спосіб не зменшувати соціальні витрати й винайти кошти для фінансування потреб Збройних Сил.

Деталей урядовці не повідомляли. Напередодні з сайту Ради також буди зняті файли з пояснювальною запискою, запропонованими правками і порівняльною таблицею відповідного законопроекту №4308а.  Хоча документ формально ніхто не відкликав.

В середу після обіду відповідні файли таки з'явилися, але уже з позначкою "від 30 липня" і з іншим змістом.

Оновлені документи символізують кілька речей. Початок передвиборчої кампанії, загравання з виборцями та (напевно) "договорняк" Яценюка та Коломойського.

Також планується розглянути ще ряд законопроектів, які стосуються статусу біженців, окупованих територій і економічної діяльності в Криму. А на "десерт" депутатам залишили голосування заяви Арсенія Яценюка про відставку. Звісно, ніхто цю пропозицію не підтримає. Навіщо? Арсеній Петрович цілком "договорібєльний".

Передвиборча гра навколо законопроектів

Давайте проаналізуємо, якими запам'ятає ці дні пересічний користувач продукції телеканалів "Інтер" та "1+1".

Він пам'ятає, як тиждень тому прем'єр-міністр Арсеній Яценюк намагався представити в парламенті зміни до бюджету та Податкового кодексу. Для успіху операції голова уряду вирішив вдатися до випробуваних прийомів і риторики.

"Нам потрібно фінансувати армію. Потрібно відновлювати всі території, знищені терористами, потрібно утримувати країну на плаву... Уряд не потерпить ніяких торгів і шантажу з боку будь-кого. Це відповідальність всієї країни перед кожним солдатом, перед кожною родиною цього солдата і перед країною в цілому", - казав Яценюк.

Утім, не дивлячись на красномовні поклики прем'єра до сумління парламентарів, уряд в той день в Раді зазнав нищівної поразки. Не помогли навіть аргументи на кшталт "інакше МВФ нам не надасть грошей".

Чи не вперше за довгий час нардепи відмовилися підтримувати братство "камікадзе" і не допустили, щоб чергові "антикризові" документи винесли на голосування. Яценюк, як відомо, після цього заявив, що він йде у відставку.

Як в Раді пояснили саботаж урядових законопроектів, від яких залежить фінансування АТО та отримання чергового траншу МВФ?

Фото ipress.ua

Кожен з нардепів казав щось своє. Екс-"регіонал" Віталій Хомутиннік, який очолює парламентський комітет з питань податкової та митної політики, в коментарі "ЕП" розповідав, що такі урядові пропозиції можуть знищити вітчизняну економіку та промисловість.

"Ударівець" Павло Розенко уже постфактум на своїй сторінці в Facebook пояснював, що партія ще заздалегідь заявляла, що не буде голосувати за урядові бюджетні зміни.

"Бо вважаємо, що відправити всіх бюджетників (вчителів, лікарів, науковців, працівників культури та ін.) в неоплачувані відпустки на 2 місяці та відмовитися від індексації пенсій - не найкращий варіант для України", - зазначив він.

Утім, основник "меседж" дуже схожий на справжній стан справ. Телеглядачам дали зрозуміти, що почалася передвиборна гонка. І ніхто з парламентарів не хотів перед черговим забігом тягнути із собою таку обтяжливу ношу як ображені держслужбовці та бюджетники.

Так, і не зовсім так. Але телеглядач запам'ятає все саме як версію про конфлікт уряду "камікадзе" та депутатів-популістів.

І ось, щасливе закінчення. В четвер 31 липня Верховна Рада голосуватиме за проекти, де не будуть зачіпати інтереси пересічних громадян. Сором'язливий уряд за домовленістю з наполегливими депутатами знайшов шлях, як не завдати удар по найбільш болючим соціальним стандартам.

Хеппі енд. Це все, що мають знати виборці, аби голосувати правильно.

Лобісти в дії

Окрім боротьби за владу, в парламенті була відчутна ще одна лінія поведінки. Це робота аграрного лобі та лобі видобувників вуглеводнів.

Перші кістьми лягли, аби лише великих сільгоспвиробників не перевели на загальну систему оподаткування. Ще вони ніяк не можуть змиритися з тим, що зернотрейдери не будуть отримувати відшкодування ПДВ.

Інші ж виступили єдиним фронтом проти спроб підвищити ставки плати за використання надр при видобуванні газу і нафти. І тут справи розверталися цікавіше.

Бойкот демонстративно підтримав і Ігор Коломойський зі своєю бізнес-групою, припинивши продаж пального на належних йому авто заправках - які, до речі, становлять десь третю частину усіх, що працюють в Україні.

Офіційно, структури Коломойського пояснили масове закриття АЗС "інвентаризацією". Але, як вказує видання "Нефтерынок", дуже важко повірити в одночасну інвентаризацію на сотнях заправок. Тим більше, що вона завдала збитків власнику.

Ось скріншот матеріалу, який доволі детально розписує, чому структури Коломойського не були зацікавлені в підвищенні податкового навантаження. В матеріалі викладена зокрема версія про те, навіщо "Приват" влаштував "інвентаризацію".

Паралельно з Коломойським, власну циркову виставу влаштували приватні нафто- та газовидобувні компанії. Вже близько тижня вони буквально "заливають" інформаційний простір думками незалежних експертів. Ті наводять безперечні докази, чому збільшення податкового навантаження на видобувні підприємства призведе до їх збитковості, міжнародних скандалів та втечі інвесторів.

Напередодні голосування у Верховній Раді, з'явився навіть відкритий лист на ім'я Яценюка. В ньому представники приватних компаній жаліються, що не можна змушувати їх платити більше податків до бюджету.

Натисніть, щоб завантажити документ

А вранці 30 липня вони навіть відвідали НАК "Нафтогаз України", де розповідали те ж саме.

Звісно, це теж гра на публіку. За словами наших джерел у "Нафтогазі", рентабельність приватних нафто- та газо видобувних компаній знаходиться на рівні десь 40-60%. Звичайно, зростання ренти призведе до втрати частини прибутку. Але мова не йде про те, що компанії почнуть працювати у збиток.

Яскраве підтвердження цієї тези – робота компанії "Укргазвидобування". Вона продає свій газ державі за ціною майже втричі меншою за ринкову, і все одно утримується на межі нульової рентабельності.

Дійсно, інвестори приватних компаній будуть не задоволені збільшенням ренти. Їхній прибуток впаде. Але з іншого боку, Україна не давала їм жодних гарантій збереження умов роботи – на відміну від того ж самого "зеленого тарифу" в альтернативній енергетиці. Збільшення ренти є цілком передбачуваним ризиком, особливо для країни, що знаходиться в умовах війни.

Що ж дали маневри нафтовиків та групи "Приват"?

Вони дали подвійну перемогу. Уряд вирішим зменшити податкове навантаження на них. Замість Коломойського, на бюджет працюватимуть Ахметов, Жеваго і "Арселор Міттал". Яких при цьому – на відміну від губернатора Дніпропетровщини – навіть не візьмуть у новий парламент.

Ось як це виглядає в тексті податкового законопроекту від 24 липня. Так уряд Яценюка хотів "розкулачити" нафто- і газовидобувні компанії на чолі з "Укрнафтою" Коломойського.

А ось вже новий, "доопрацьований" законопроект від 30 липня. Податкове навантаження збільшується, але вже не так сильно.

Проте у новому законопроекті з'явився цей пункт – окремо спрямований на Ахметова, Жеваго і "Арселор".

Саме вони мають платити те, що не схотів платити Коломойський. Хоча ще раз повторимо, що ми не захищаємо Ахметова.

Що змінилося

Тепер поглянемо на другий законопроект - змін до закону "Про Держбюджет на 2014 рік". Що змінилося в його доопрацьованому варіанті?

По-перше, змінилися основні параметри бюджету. В попередній версії передбачалося "проїсти" і "заробити" на мільярд більше.

Зараз уряд пропонує ВР збільшити доходи держбюджету на 2014 рік на 4,889 млрд гривень - до 377,822 млрд гривень і видаткової частини - на 4,825 млрд грн, до 441,587 млрд гривень.

По-друге, дохідна частина бюджету загалом зменшується на 13 млрд гривень. Так, уряд пропонує скоротити планові надходження з податку на прибуток підприємств на 2,8 млрд гривень, з ПДВ з товарів українського виробництва - на 5,7 млрд гривень, з ПДВ з імпортних товарів – на 4,5 млрд гривень.

По-третє, в результаті змін до податкового законодавства додатковий ресурс для загального фонду держбюджету становитиме 13,5 млрд гривень. За рахунок яких зборів?

Зокрема, пропонується збільшити надходження за рахунок доходів фізосіб на 3,3 млрд гривень.

Керівники уряду Володимир Гройсман та Арсеній Яценюк. Фото прес-служби уряду

Тютюнові виробники також змушені будуть заплатити на 300 млн гривень більше за рахунок підвищення ставки акцизного податку на сигарети без фільтра. Менш забезпечені українці навряд чи будуть раді такій ініціативі.

Зернотрейдерів так само не жалують. Передбачається продовжити режим, відповідно до якого їм не будуть відшкодовувати ПДВ до 1 січня 2015 року. Таким чином уряд планує заощадити 1,8 млрд гривень.

За словами співрозмовника "ЕП" в уряді, аграрному лобі пообіцяли не чіпати їх пільги і не переводити на загальну систему оподаткування. А що стосується відшкодування ПДВ, то джерело каже, що під час розгляду законопроекту в уряді це питання можуть "переграти" і буде запропоновано взагалі нову схему щодо відшкодування ПДВ.

Завдяки маневрам нафтовиків та Коломойського, власники свердловин віддадуть до бюджету 4,8 млрд гривень більше за рахунок збільшення ставки плати за користування надрами для видобутку нафти та газового конденсату і природного газу. Скільки уряд планував отримати з них від самого початку, ми вже напевно не дізнаємось. Але чітко зрозуміло, що навантаження на "Укрнафту" та приватні компанії зменшене.

Усіх працюючих українців також очікують зміни. Як і очікувалося, запроваджується тимчасовий військовий збір - 1,5% фонду оплати праці. Передбачається, що він буде діяти до 1 січня 2015 року і принесе бюджету додатково 2,9 млрд гривень.

Урядовці так і не прислухалися до ініціативи депутатів "Свободи" увести такий збір для олігархів.

Серед іншого також слід відзначити включення до дохідної частини допомоги від ЄС на суму 4 млрд гривень й екологічного податку - 2 млрд гривень.

По-четверте, видатки резервного фонду збільшуються на 11 млрд гривень. Для зміцнення обороноздатності, тобто на потреби ЗСУ і проведення АТО - 9,1 млрд гривень. Ще 1,9 млрд гривень – на забезпечення відновлення зруйнованої інфраструктури в Донецькій та Луганській областях.

Раніше в уряді планували поповнити резервний фонд на суму 16,9 млрд гривень.

Розробник змін, міністр фінансів Олександр Шлапак. Фото прес-служби уряду

По-п'яте, в оновленій версії бюджетних змін пропонується поміняти механізм випуску ОВДП для капіталізації "Нафтогазу".

Якщо раніше передбачалося, що для компенсації різниці в тарифах у 2014 році вистачить облігацій на 3,8 млрд гривень, то тепер мова йде уже про 11,2 млрд гривень.

Тобто, субвенцію місцевим бюджетам на відповідні цілі в уряді вирішили збільшити більше, ніж на 7 млрд гривень . І найбільше в цьому, напевно, була зацікавлена київська влада, зважаючи на сьогоднішню ситуацію з гарячою водою в Києві.

За словами члена наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчука, це вимушений крок.

"Це своєрідна перестраховка. Адже протягом року до цього питання все одно б довелося повертатися, а там скоро перевибори у Верховну Раду. Тож вони вирішили скористатися ситуацією", - пояснює він.

Разом з тим схема із "накачуванням" статутного фонду НАКу не змінюється. Планується загалом випустити ОВДП на суму 96,6 млрд гривень, які так само в майбутньому скуповуватиме Нацбанк, щоб "Нафтогаз" міг оплатити  імпортний газ.

Купувати ці ОВДП буде Національний банк. Замість цінних паперів він "друкуватиме" гривню, яка піде наповнювати "дірявий" бюджет. Так робив уряд Тимошенко та уряд Азарова. Тепер цим займатиметься уряд Яценюка.

Що у нас там з курсом гривні?

Бюджетникам  підвищать зарплати?

А ось і чудове вирішення проблемного "соціального" питання.

Розігруючи виставу навколо розформування парламенту, депутати наввипередки розповідали, що не будуть голосувати за антисоціальні проекти. І ось, в новому законопроекті Кабінет міністрів відмовився від "антисоціальних ініціатив".

За словами Яценюка, уряд знайшов спосіб не зменшувати соціальні витрати, не скорочувати зарплати і не відправляти людей у неоплачувані відпустки. Цікаво, де ж він був раніше?

Це нагадує старовинний принцип: "купи козу – продай козу". Спочатку створи проблему, а потім виріши її. За підсумком, нічого не зроблено. Але імідж Яценюка та депутатів тепер більше ніж позитивний. Вони за народ.

Фото ipress.ua

"Народні депутати і члени Кабміну всі будуть сидіти на голому окладі. "Мінус" 400 млн гривень по центральним органам влади", - заявив прем'єр.

Це дасть можливість не позбавляти державних службовців повністю заробітної плати на двомісячний термін. Мова йде про зменшення необов'язкових виплат, в тому числі премій і надбавок.

Як відомо, у початковій версії законопроекту із змінами до держбюджету-2014, які Верховна Рада відмовилася розглядати в минулий четвер, Міністерство фінансів запропонувало відправляти співробітників державних органів у безкоштовну відпустку на два місяці.

Відомство також рекомендувало на 70% скоротити всі державні витрати на всі контролюючі органи країни з одночасним введенням мораторію на перевірки бізнесу до кінця поточного року. Зрештою, ця норма лишилися.

Разом з тим Мінфін ще в понеділок готував редакцію поправок, яка передбачає збільшення фінансування діяльності держорганів, в тому числі і на зарплати, на 2,043 млрд гривень.

Виходячи з наявного в "ЕП" додатку, найбільшу суму могло отримати Міністерство доходів і зборів – 540 млн гривень. Це фактично четверта частина всієї суми.

Трохи менше – 490 млн гривень – мали отримати місцеві адміністрації. Пристойна сума передбачалася і для органів Прокуратури – 282 млн гривень.

Також передбачається, що проблеми, пов'язані з урізанням коштів для співробітників, керівники держорганів будуть вирішувати самостійно. І на свій розсуд вирішуватимуть, кого відправляти у відпустку, а кого - ні, кому виписувати премії, а кого їх позбавити. Головне - вкластися у визначений бюджет

***

Не дивно, що цього разу більше шансів на позитивне голосування законопроектів. Звісно, окремі депутати ще висловлюватимуть претензії до документів. Але загалом уряд уже заручився підтримкою окремих груп і партій.

Ймовірно, що "УДАР" буде тиснути "так". Представники цієї партії на рідному сайті уже натякають на позитивний результат. Крім цього, Кабмін заручився підтримкою "аграрних" депутатів, яких чимало в Раді.

Консультації проводилися і з іншими парламентарями. Не дарма ж Яценюк в ефірі програми "Свобода слова" заявляв, що особисто обдзвонював нардепів для забезпечення позитивного голосування 31 липня.