Українська правда

Бензин дорожчає через девальвацію

Подорожчання долара, за який купується імпортне пальне, призвело до зростання цін на АЗС. Додаткові проблеми з бензином та ДТ можуть створити Нацбанк та митниця. Перший затримує купівлю валюти, друга не оформляє ввезення пального. Однак поки що їх дії не призвели до зростання цін.

Зараз можна виділити три фактори, які найближчим часом впливатимуть на ринок нафтопродуктів: девальвація національної валюти, нові правила купівлі валюти на міжбанку та поведінка митниці.

Щоправда, останній фактор може і не отримати розвитку у довгостроковій перспективі.

На даний момент зрозуміло лише те, що ціни продовжуватимуть зростати.

Якщо НБУ і митниця не підігріють цей процес, то невдовзі вони стабілізуються на нових рівнях.

Гривня пливе

Просідання національної валюти - завжди хворобливий процес для всіх ринків. Таким він є і для ринку нафтопродуктів.

По-перше, більша частина нафти та нафтопродуктів надходить в країну з-за кордону і купується за іноземну валюту.

По-друге, акцизні податки в Україні номіновані в іноземній валюті, зокрема, в євро. Відповідно до курсу валют зростає закупівельна вартість товару та розмір акцизного податку та ПДВ, який слід сплатити при ввезенні пального чи сировини в Україну. Звісно, якщо ввозити нафтопродукти законним шляхом.

Наслідки девальвації з 8 грн за дол до майже 9 грн за дол уже відчули автовласники. Процес підвищення цін на пальне почався ще наприкінці січня і триває досі.

А-76/80

А-92

А-95

А-95+

ДТ

СПБТ

27 грудня 2013 року

10,18

10,30

10,60

11,70

9,50

6,32

13 лютого 2014 року

10,42

10,71

11,04

12,15

9,81

6,46

Подорожчання, грн за літр

0,24

0,41

0,44

0,45

0,31

0,14

Зокрема, в четвер, 13 лютого, відбулося здорожчання пального на 10 коп за літр, а на деяких кримських мережах - на 30 коп.

Експерти по-різному оцінюють, наскільки ще можуть зрости ціни на пальне. На думку одного з них, потенціал підвищення становить 40-60 коп за літр бензину А-95, і 40-50 коп - за літр дизельного пального. Інші оцінки можливого зростання дуже коливаються.

Так, на думку Геннадія Рябцева, заступника директора НТЦ "Псіхея", за рахунок девальвації ціни можуть зрости на 60-70 коп за літр А-95. А директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн вважає, що ціни будуть коливатися в коридорі 70-90 коп.

Гарною новиною буде лише те, що найбільші оператори збільшили ціни на пальне більш ніж наполовину від цих прогнозів.

"Реакція нафтотрейдерів при зростанні цін завжди жвавіша, ніж при їх зниженні. Деякі гравці вже на 60-70% використали можливості підвищення", - зазначає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

І хоча для нафтотрейдерів підвищувати ціни набагато легше, ніж знижувати, дуже різко діяти вони теж не будуть. Як вважає Рябцев, переважна більшість гравців будуть витримувати статус-кво між різними АЗС. Йдеться про те, що на стеллі збережеться традиційна дистанція між "найдешевшими" і "найдорожчими" операторами.

Експерт підкреслює, що у 2013 році найбільші гравці ринку присвятили багато уваги роботі з підвищення лояльності своїх клієнтів. Тож зараз вони не поспішатимуть швидко використовувати фактор девальвації, щоб не відлякати покупця. Тим не менш, вже зараз гравці ринку "закладають" у ціну ймовірний курс 8,6-9 грн за дол.

Фото tv4.te.ua

Сюрприз Нацбанку

Іншою несподіванкою стала підніжка НБУ.

7 лютого регулятор видав постанову №49, яка регламентує придбання валюти юридичними особами на міжбанку. НБУ, відпустивши гривню у вільне курсове плавання, буде тримати її через новий адміністративний механізм.

Його суть: підприємство вносить гривню на спеціальний рахунок, але операція з купівлі валюти відбудеться не раніше, ніж через шість банківських днів.

Іншими словами, НБУ сідає грати в карти, але заздалегідь знає карти суперника. Курс нібито не утримується, але регулятор знає ще за тиждень, скільки валюти необхідно ринку в окремий день.

Нові правила дещо ускладнюють життя імпортерам. Раніше вони протягом одного дня бачили курс валюти і вартість продукту, тому купували потрібний обсяг валюти. Тепер цей процес розтягується. У рівнянні з'являється одразу кілька невідомих: курс валюти за шість або більше днів, вартість самого пального у продавця, кількість придбаної валюти.

І ще: у п’ятницю, 14 лютого, спливають шість банківських днів з моменту перерахування коштів нафтотрейдерами. Усі вони заінтриговані і тихенько називають між собою п'ятницю, понеділок і вівторок "чорними".

На думку Куюна, нові правила придбання валюти несуть додаткові ризики для ринку нафтопродуктів. На його думку, невизначеність щодо кількості придбаної валюти може поставити під сумнів виконання контрактів. Відтак, постачальники переорієнтують продуктові потоки на альтернативні ринки.

Фото bigmir.net

Рябцев вважає, що нафтотрейдери будуть зацікавлені в "короткому" кредитному ресурсі, оскільки надовго будуть позбавлені обігових коштів. Вартість "швидких" кредитів позначиться на кінцевій вартості пального на АЗС.

Як зазначив один з експертів, ризики виконання контракту можуть виникнути лише у випадку повної попередньої оплати за товар. Однак великі імпортери працюють з постачальниками не за повною передоплатою, тому сплата частинами повинна спрацювати.

З іншого боку, для Білорусі Україна - вигідний ринок. Від співпраці з Україною сусідські НПЗ отримують близько 20 дол премії на тонні нафтопродуктів і навряд чи легко від них відмовляться.

Як зазначає Сіренко, поки що затягування процедури купівлі валюти і пального для українського ринку некритичне. За його словами, більшість гравців мають двотижневий товарний запас, а мережа АЗС "Укрнафта" - більше двох тижнів. Тому поки що слід почекати і подивитися, як буде працювати механізм купівлі валюти для ринку пального.

Можливо, буде вироблено прийнятний темп. Хоча, безумовно, невизначеність додає нервозності операторам, і вони перестраховуватимуться.

Фото sarbc.ru

Митний корок

У середу ввечері до гри долучилася митниця. Вона призупинила розмитнення пального на білоруському та румунському напрямках.

Подробиці, чому це відбувається, не відомі. В українській практиці існувало безліч прикладів, коли митниця діяла в унісон з однією чи кількома компаніями на ринку, що належали одному власнику. Тому коли на кордоні комусь "перекривали кисень", на ринку з’являлася пропозиція в необхідній кількості.

Наразі ж відомо, що п’ять найбільших нафтотрейдерів мають однакові проблеми на митниці, і політична належність та лояльність не покращує становище окремих підприємств.

Разом з тим, нема впевненості у тому, що це "спецоперація" з визначеним вигодонабувачем. Можливо, є якісь об'єктивні причини затримок, хоча оператори говорять про утиски.

До вечора четверга все було без змін.

Поки що цей фактор не є стресовим чи критичним. Ресурсу пального в Україні вистачає. Однак у поєднанні з діями Нацбанку поведінка митниці додає нервозності. Сіренко не виключає: якщо проблеми з розмитненням триватимуть, то митний фактор вплине і на цінову ситуацію.

Бажаючі заробити уже з'явилися. Зокрема, кілька операторів зняли з продажу в оптовому сегменті свої партії нафтопродуктів і вирішили притримати їх для власних мереж.

 Весна 2013 року. Фото Володимира Мукана