Українська правда

Павло Розенко: "Наталю Королевську чекає гучна відставка"

Що можна сказати про менеджерські здібності керівника, який об'єднує канцелярію міністерства з управлінням кадрів? Як можна оцінити об'єднання "чорнобильського" департаменту та управління соцзахисту військовослужбовців? Лише як повний абсурд та яскравий непрофесіоналізм.

З планшетом та руками в кишенях, рум'янцем та усмішкою на обличчі кулуарами парламенту весело крокував депутат Павло Розенко.

Він підходив до журналістів і питав в одного з них ради, як налаштувати функцію в соцмережі, щоб показувати пряму трансляцію із зали Верховної ради.

У п'ятницю, 25 жовтня, депутат хотів знімати виступ міністра соцполітики Наталії Королевської, яку запросили до парламенту виступити із звітом про виконану міністерством роботу і причини заборгованості із зарплат.

Нагадаємо, одночасно з цим виступом нардеп Арсеній Яценюк заявив, що Пенсійний фонд України є банкрутом. За даними Яценюка, ПФ має боргів на 64,4 мільярда гривень. Ця установа входить до сфери відповідальності Королевської, але більше року нею фактично керує в ручному режимі прем'єр Микола Азаров.

Народний депутат Павло Розенко не новачок у питаннях соціального сектора. У 2006-2007 роках він керував службою соціальної політики Секретаріату президента Віктора Ющенка, літературно-ідеологічно забезпечуючи кампанію гаранта з підвищення соціальних виплат і зарплат держслужбовцям.

З 2008 року по 2010 рік він продовжив реалізовувати курс Ющенка вже на посаді першого заступника міністра праці та соцполітики, а після зміни влади перейшов на деякий час працювати експертом з питань соцполітики Центру Разумкова.

З 2012 року Розенко - член партії "Удар" Віталія Кличка. На посаді заступника голови комітету Ради з питань соціальної політики та праці продовжує "тролити" владу всіма каналами зв'язку за те, що та погано виконує свої зобов'язання.

Головна тема Розенка - пенсії та зарплати, а об'єктом пильної уваги вже рік є Наталія Королевська.

В першій інтерв'ю ЕП він розповідає про пані міністра, про реорганізацію міністерства, про причини затримок виплат і про майбутнє пенсійної реформи.

"АЗАРОВ ПРОСТО НЕ ХОЧЕ РИЗИКУВАТИ"

- Другого листопада 2013 року минає рік з дня звільнення голови Пенсійного фонду Бориса Зайчука. Чому це місце досі вакантне?

- Безумовно, це парадоксальна і ненормальна ситуація для державного управління. Вже цілий рік одна з найвідповідальніших ланок в системі соціального захисту - Пенсійний фонд - не має свого керівника. І ще більш дивним є те, що ця вакансія - не єдина в системі соціальної політики.

Вже більше року вакантною залишається посада першого заступника міністра соціальної політики, який має організовувати роботу усього міністерства, системи мінсоцполітики. Адже, міністр - посада суто політична.

Крім того, порожнє крісло керівника Держслужби з питань інвалідів та ветеранів, яка теж підпорядкована Міністерству соціальної політики.

Тобто в урядовій команді є певні проблеми, очевидний внутрішній конфлікт по лінії Азаров - Королевська. Є ставка на старі, перевірені кадри, що, очевидно, задовольняють Миколу Азарова. З іншого боку, Наталія Королевська не може зробити жодного кадрового призначення.

- Чи багато залишилося у держструктурах соціальної політики людей, які "задовольняють" Миколу Азарова, а не міністра Наталію Королевську?

- В Пенсійному фонді склад заступників не змінюється роками. Це люди, яким близько 60 років, і вони - "перевірені бійці". Очевидно, що після свого призначення новий голова фонду стане порушувати і питання кадрових змін, в першу чергу - заступників, а потім - і питання зміни концептуального змісту роботи фонду.

Наталія Королевська

Азаров це розуміє і, скоріш за все, просто не хоче ризикувати. Перед ним є яскравий приклад останнього року роботи Міністерства соціальної політики: безліч абсолютно безглуздих "реформ" у структурі відомства та знищення кадрового потенціалу фактично паралізували роботу міністерства.

Я не належу до палких фанатів колишнього віце-прем'єра, а за сумісництвом міністра соціальної політики Сергія Тігіпка, однак вже зараз можна порівняти результати досягнень двох міністрів за рік роботи.

Тодішнє міністерство на чолі з Тігіпком подавало хоча б натяки на розуміння соціальної сфери: висувало основні напрямки, ідеологію реформ, пропонувало своє бачення соціальної політики. Нині ж у міністерстві - безлад, анархія та постійно триваюча кадрова метушня.

- Що таке "кадрова  метушня"?

- Міністр прагне провести в міністерство своїх людей, а зробити цього не спроможна. Як я вже говорив - жодного кадрового рішення через уряд чи Адміністрацію президента Королевська провести не може.

Тому міністр знайшла іншій вихід: звільнення керівників структурних підрозділів Мінсоцполітики, високопрофесійних фахівців у своїх напрямках, та призначення на їх місця членів своєї "молодої" команди. Мені боляче дивитися на це.

Востаннє структура міністерства суттєво змінювалася у 2005 році. Я безпосередньо брав участь у цьому процесі. Після цього змінилося п'ять міністрів, структура теж удосконалювалася, але ж не "ламалася через коліно".

І от з'явилася Королевська, яка вирішила, що краще за інших міністрів розбирається в соціальній сфері, хоча не працювала у ній до свого призначення жодного дня.

Що можна казати про менеджерські здібності керівника, який об'єднує в єдиний підрозділ канцелярію міністерства з управлінням кадрів? Як можна оцінити об'єднання "чорнобильського" департаменту та управління соцзахисту військовослужбовців? Лише як повний абсурд та яскравий непрофесіоналізм.

- Всі міністри приводять з собою людей та добирають команду, щоб працювати було зручно та ефективно.

- Безумовно, але жоден міністр не може просто так, з власної забаганки, звільнити працівника: права службовців досить сильно захищені законодавством. Один із небагатьох варіантів - зміна структури органа. Так от, цей процес реорганізації у Міністерстві соціальної політики зараз дійшов до абсурду.

Найбільш прикре у цій ситуації - наслідки такого "реформування" вже відчувають на собі пенсіонери, ветерани, інваліди та інші категорії найменш забезпечених.

Сергій Тігіпко (праворуч). Фото ukrafoto.com

- Як саме відчувають?

- Лише за останні декілька тижнів ми (фракція "Удар". - ЕП) просто завалені скаргами на несвоєчасність соціальних виплат.

Люди не можуть отримати вчасно допомогу з вагітності та пологів, доплату інвалідам, допомогу з безробіття, виплати з догляду за дитиною, допомогу на поховання, "регресні" виплати шахтарям, іншу соціальну допомогу.

Заборгованість сягає від трьох місяців до півроку. Загальний борг з соціальних виплат і зарплат в Україні становить, за моєю оцінкою, понад 2 млрд грн.

Можна також згадати і про скандали з розмитненням гуманітарної допомоги. Як виявилося, розмови про контрабанду були порожніми балачками. Просто у міністерстві довго не могли вирішити, хто буде займатися цією темою.

Для розмитнення гуманітарної допомоги потрібен наказ міністра соцполітики, погоджений з іншими центральними органами виконавчої влади.

- Зміни у структурі міністерства - це боротьба за посади чи за потоки бюджетних коштів?

- Це бажання тримати всіх під контролем. І, звісно, це боротьба за кошти. Міністерство контролює не тільки свої підрозділи, але й структури Пенсійного фонду, Центру зайнятості, бюджет яких разом з коштами інших фондів соціального страхування становить близько 270 млрд грн.

Цей величезний ресурс розподіляється чиновниками міністерства і фондами соцстраху фактично в "ручному режимі". А Верховна рада - орган, що затверджує державний бюджет України, - не має жодних повноважень ні щодо затвердження бюджетів фондів, ні щодо контролю за цільовим використанням коштів у них.

Звичайно, такі кошти - це величезна спокуса для функціонерів Мінсоцполітики.

- Якщо у Королевської такий вплив на систему, як ви кажете, тоді чому не відбуваються структурні зміни у Пенсійному фонді?

- Наскільки мені відомо, вона пропонувала різні кандидатури на посаду глави фонду. Останньою була кандидатур Миколи Шамбіра, досвідченого фахівця міністерства, який працює директором пенсійного забезпечення та соцзахисту інвалідів міністерства. Однак його кандидатура також була відхилена.

Підозрюю, що в процесі переговорів між урядом та Адміністрацією президента.

Микола Азаров. Фото 4post.com.ua

- А чому Азарову вигідно відхиляти кандидатури, які його влаштовують? Чому б не взяти "свою людину"?

- Він добре знає ситуацію в Пенсійному фонді. Всі чудово розуміють, що Пенсійний фонд - один з органів влади, який безпосередньо впливає на 14 млн працюючих, що сплачують внески до нього, та на 13,5 млн пенсіонерів.

Тобто діяльність ПФ охоплює 27-28 млн людей. Від фонду залежить добробут частини населення, а відтак - і перебування чиновників у владних кабінетах.

Прем'єр розуміє, що таке Пенсійний фонд Зайчука. Але Азарову не зрозуміло, чим може стати Пенсійний фонд Королевської. Очевидно, він вважає завеликим ризиком віддавати цей інститут під контроль сторонній людині.

Хоча, на мою думку, набагато більшим ризиком і для Азарова, і для Януковича було саме призначення Королевської на посаду міністра соціальної політики.

- Зате Азаров погодив призначення на посаду голови Держслужби зайнятості Марину Лазебну, яка працювала начальником одного з департаментів міністерства і вважається людиною, наближеною до апарату Кабміну.

- Так, вона ближча до апарату Кабміну, і, судячи з усього, призначена "за спиною" міністра. Проте, за моєю інформацією, Лазебна позбавлена будь-якої можливості проводити власну кадрову політику . Вона навіть не може призначити своїх заступників, затвердити структуру і сформувати апарат Держслужби зайнятості.

Діяльність служби намагаються замкнути на себе радники міністра соцполітики. Це робить з керівника "англійську королеву", яка майже не впливає на процес. Жодне фінансове рішення без міністра та її оточення вона ухвалити не може.

Майже рік пройшов з моменту створення президентом Державної служби зайнятості, а вона фактично так і не створена. ЇЇ діяльність повністю заблокована.

Як наслідок, маємо численні факти заборгованості з виплати допомоги з безробіття людям. Сума такої заборгованості вже сягає 0,5 млрд грн. Це яскраве свідчення того, як безлад в одному органі влади впливає на виконання державою своїх соціальних зобов'язань.

- Кажуть, в Азарова ще з часу його роботи віце-прем'єром є звичка віддавати доручення в обхід міністрів, напряму керівникам профільних відомств. Чи збереглася така система управління в соціальному секторі?

- Так. Азаров - яскравий представник радянської школи управління. Він розуміє, які є способи обійти міністра і керувати структурами на свій розсуд. Саме така ситуація з керівництвом Пенсійного фонду.

Із службою зайнятості інша ситуація: прем'єр-міністр може давати доручення його керівництву, але воно повністю обмежене в своїх діях.

Фото УП

- У ЗМІ лунала інформація, що більша частина коштів фондів соцстраху розміщується в банку бізнесмена Дмитра Фірташа. Хто впливає на такі фінансові рішення?

- Фонди соціального страхування можуть розміщувати лише вільні кошти. Але основна проблема всіх фондів у тому, що вони працюють з великим дефіцитом, тобто зайвих коштів не мають. Але може відбуватися маніпуляція коштами.

Приміром, бюджет фонду на випадок безробіття - близько 10 млрд грн. Рішення про розміщення "вільних" коштів у банку приймає правління, яке формується на тристоронній основі: влада, профспілки, роботодавці. Але ні для кого не секрет, що дві останні повністю контролює нинішня влада.

Формально вибір банку - рішення колегіального органа. Саме під цим "прикриттям" і розцвітає корупція у фондах.

Свого часу, у 2005 році, ми виявили, що вільні кошти фондів розміщувалися у певних банківських структурах під 4,5% на рік у гривні. Це при тому, що реальна ставка у цих банках починалася з 17-18% річних.

"Крайніх" у таких рішеннях прокуратура не знайшла. Виконавчі дирекції фондів виконували "колективне рішення" правління.

"МІНДОХОДІВ БУДЕ ВИРІШУВАТИ, КОМУ І СКІЛЬКИ ВИДАВАТИ КОШТІВ"

- З якими ризиками зіткнеться система соцстраху після набрання чинності законом, який передбачає переведення адміністрування єдиного соціального внеску до Міністерства доходів та зборів?

- На жаль, навколо цього закону не було жодної ідеологічної дискусії. Партія регіонів та комуністи бездумно виконали бажання групи людей в уряді під умовною назвою "Сім'я" і передали їм в одноосібне керування всі державні фінансові потоки та кошти соціального страхування.

Хлопці прагматично подумали: вони контролюють цілий бюджет, а 270 млрд грн системи соцстраху йдуть "мимо кассы".

- Якщо керуватися цією логікою, то чому вони не захопили бюджет Пенсійного фонду?

- Складно. Для цього потрібно захоплювати керівництво у Пенсійному фонді та ще у трьох фондах соцстраху, а для цього потрібно домовлятися з іншими сторонами, які знаходиться "в орбіті" Януковича.

Однак мене як фахівця дуже турбує, що під цим рішенням нема жодного логічного підґрунтя. Система соціального страхування дуже проста: людина, сплачуючи страхові внески, у разі настання страхового випадку (пенсія, безробіття, захворювання) повинна автоматично отримати виплату.

Фото УП

- Що зміниться після остаточного реформування системи адміністрування за новою ідеологією?

- Між людиною і страховою організацією утворена "прокладка" у вигляді Міндоходів і зборів, через рахунок якого будуть проходити усі страхові виплати. І вже воно буде вирішувати: кому, як швидко і в яких пропорціях видавати кошти.

Саме міністр буде вирішувати, куди спрямувати кошти: чи то на виплату допомоги з безробіття, чи то на чергове "покращення" дороги на Межигір'я чи Кончу-Заспу.

- Або не видавати, направляючи, наприклад, необхідну частину коштів на покриття касових розривів. Це можливо?

- Саме для цього і було вирішено змінити систему адміністрування соцвнеску. Щоб у разі потреби вирішувати інші принципові для влади питання. Уряд проігнорував досвід Росії, де аналогічний експеримент у системі адміністрування соціальних внесків призвів до народних протестів та урядових відставок.

- Міністерство соцполітики довго сперечалося, але поступилося. Чому?

- Я нічого не знаю про такі "сперечання" міністерства, і протестів міністра я не чув.

Під час гарячих дебатів у Верховній раді з цього питання у мене склалося враження, що Наталя Юріївна була призначена на посаду міністра за здатність у певний момент опустити голову і промовчати, спостерігаючи з-під лоба, як руйнується система соціального страхування.

Позиція міністра у стилі "нічого не чую, нічого не бачу, нікому нічого не скажу" дорого обійдеться українським громадянам.

- До чого призведе зміна моделі адміністрування внесків?

- Вперше за останні 15 років ми бачимо реальні проблеми з усіма соціальними виплатами.

Під час обговорення цього питання у сесійній залі ми (фракція "Удару". - ЕП) апелювали до представників Партії регіонів, особливо з шахтарських регіонів.

Вони, напевно, вже забули стукіт шахтарських касок. Я нагадував їм, з чого починалися шахтарські страйки кінця 1980-х років. Тоді протести шахтарів через відсутність фінансування призвели до зміни не одного уряду.

Я говорив про це спікеру Володимиру Рибаку: регресні виплати шахтарям - кошти фонду соціального страхування на випадок нещасного випадку на виробництві.

Саме завдяки створенню такого фонду і введенню страхової системи в середині 1990-х років вдалося зняти напругу у шахтарських регіонах. А сьогодні ця працююча модель за ініціативи нинішнього уряду фактично зруйнована.

Фото УП

Вже після голосування до мене підходило багато представників Партії регіонів, шокованих наполегливістю, з якою проштовхували через парламент відповідний законопроект. Вони чудово розуміють, чим все це може скінчитися для нинішньої влади, але, похиливши голови, все ж проголосували за це.

- Що будете робити в такій ситуації?

- Фракція УДАР буде ініціювати перегляд і скасування помилкових та антисоціальних рішень влади. Власне, ми це і робимо, подавши, наприклад, законопроект про скасування закону про утилізаційний збір. Так само ми вчинимо і щодо відновлення повноцінної роботи системи соціального страхування.

Система, налагоджена за останні кілька років, недосконала. Безумовно, її треба модернізувати і боротися з корупцією у фондах. Проте це не означає, що всі кошти тепер потрібно проводити через "кишеню" міністра доходів і зборів. Соціальні кошти повинні спрямовуватися людям, а не "освоюватися" в кабінетах чиновників.

"КОРОЛЕВСЬКА НЕ МАЄ ЖОДНИХ ШАНСІВ НА СВІТЛУ ПОЛІТИЧНУ ПЕРСПЕКТИВУ"

- Яку роль відіграють Королевська та Азаров у цій системі?

- Для мене очевидно, що міністр мала б виступати проти таких антисоціальних ідей. Якщо вона цього не робить, то або не розуміє, як працює система соціальних відносин, або особисто зацікавлена у результаті. Можливо, саме тому її і призначили на цю посаду, щоб вона не проявила активності в потрібний момент.

- Чи можлива корупція при розподілі коштів соціальних фондів?

- Можлива. По-перше, кошти можуть затримуватися на банківських рахунках, це маніпуляція, що межує з корупцією. По-друге - на етапі використання коштів, коли страхові фонди спрямовують мільярдні ресурси на власні адміністративні видатки.

Мова йде про будівництво офісів, закупівлю та установку комп'ютерних програм. Зверніть увагу: в будь-якому райцентрі найкращі приміщення, із сучасним євроремонтом та комп'ютерами, - у податкової служби та центрів зайнятості.

Українці потерпають від безробіття, від 3 до 5 млн громадян шукають кращого життя за кордоном, а в центрах зайнятості - шикарні ремонти і сучасна техніка.

- Правда, що зона для корупції і торгу - це 10% річного обороту фондів?

- У різних ЗМІ лунають різні цифри "відкатів" у системі соцстраху, залежно від фонду, обсягів і напрямків фінансування.

Протягом останнього тижня в інтернеті з'явилася низка публікацій, які розписують "діяльність" нового менеджменту міністерства. У цих публікаціях виписано все: від конкретних прізвищ учасників корупційних схем і до конкретних сум.

Павло Розенко. Фото glavcom.ua

- Як вирішується питання розподілу фінансових потоків не для населення, а на закупівлю меблів і техніки? Що впливає на прийняття рішення?

- Повторюся: це рішення трьох сторін. Сьогодні, власне, навіть двох. Сторони, яку представляє уряд в особі міністра соцполітики, і сторони роботодавців, яка також лояльна до уряду (представлена Федерацією роботодавців України, яку очолює Дмитро Фірташ. - ЕП).

- Тобто Азаров тут не має своєї частки?

- Думаю, в Азарова є інші можливості, ніж вовтузитися у грошах соціального страхування.

Для нього важлива працездатність структури, яка б надавала послуги населенню. Це пов'язано не стільки з фінансовими, скільки з політичними ризиками. Завал Пенсійного фонду призведе до передбачуваних наслідків і для Азарова, і для Януковича.

Виникає логічне запитання: як Королевська із своєю яскраво вираженою зацікавленістю до бізнесу на державній посаді та нинішніх відвертих провалах у роботі планує розвивати свою політичну кар'єру?

- А ви вважаєте це можливим після руху "Я маю мрію"?

- Я в політиці з 1989 року і розумію, що після провальної передвиборної кампанії та "зміни іміджу" Королевської, коли вона, грубо кажучи, найнялася на роботу до політичних опонентів, шансів на світлу політичну перспективу в неї - жодних.

Проте є особисті амбіції та їх підігрівання власною командою.  Вона тішиться надією, що колись стане серйозним, видатним політиком, хоча, як на мене, вона обрала не найкращу сферу задля реалізації цих планів. Гадаю, найближчим часом Наталю Королевську чекає гучна відставка.

Я переконаний що навіть нинішній президент не додумається призначити главою Мінфіну, приміром, вчителя фізкультури - за всієї поваги до цієї професії. Чому ж він призначає на відповідальну посаду соціального міністра будь-кого?

- Можемо не погодитися. У багатьох країнах на посаду міністра соціальної політики призначають жінок, до речі, часто з непрофільною освітою. Саме жінкам притаманні такі якості як турбота, чуйність та опіка. Тому вони більш ефективні на посаді соціального міністра.

- Для мене як професіонала питання гендерної рівності не суперечить питанням професіоналізму. Так, жінок у владі повинно бути більше, але професійних, таких, що знають тематику. Питання не в тому,  хто має бути міністром - чоловік чи жінка. Мене цікавить обізнаність та фаховість претендента на посаду.

Дмитро Фірташ. Фото i.ua

Міністр не має часу для "розкачки". Люди не можуть чекати, поки міністр буде вчитися на своїй посаді. Вони хочуть бачити конкретні рішення та ініціативи, які можуть реально покращити життя українців.

А що ми бачимо зараз? Суцільний негатив та повну бездіяльність.

Далі буде