Українська правда

Мита на авто не допомогли Васадзе

"АвтоЗАЗ" як був у своїй ніші, так там і залишився. Загороджувальне мито ніяк не допомогло йому "посунути" своїх конкурентів.

Через два місяці, які минули з часу запровадження загороджувального мита на іномарки, можна спробувати проаналізувати підсумки цього суперечливого кроку.

Головний з них: автомобіль із засобу пересування знову перетворився на розкіш.

Після рекордних продажів квiтня, викликаних ажіотажем навколо введення спецмита, у травні ринок нових легкових автомобілів знизився на 41% порівняно з квітневими показниками.

Це при тому, що 2012 року проти 2011 року ринок також показав "мінус".

Щоправда, всю другу декаду червня корпорація "Укравтопром" яка контролюється народним депутатом Таріелом Васадзе, дуже тішилася, що головний вітчизняний товаровиробник - "АвтоЗАЗ" - виборов у травні першість у продажах, зайнявши майже 12% ринку.

Щоправда, сукупно було продано 1 762 авто моделей "Сенс", "Ланос", "Віда" та "Форца". Для порівняння: у квітні "АвтоЗАЗу" вдалося продати 1 839 автомобілів. Однак цікавіше інше: травневі продажі зразка 2012 року та 2011 року також перебували близько позначки 1 700 автомобілів.

Відтак "АвтоЗАЗ" як був у своїй ніші, так там і залишився. Загороджувальне мито ніяк не допомогло йому "посунути" своїх конкурентів.

А що ж інші вітчизняні автовиробники? У період відзначення п'ятирічного ювілею з дня запуску конвеєра запрацював автозавод у Черкасах. Там отримали згоду "АвтоВАЗу" на складання "десяток" попереднього покоління. Автомобіль мав би брати покупця доступною ціною, однак разючого стрибка продажів не відбулося.

Через це у Черкасах вирішили співпрацювати з китайськими виробниками - до кінця 2013 року поставити на конвеєр кілька моделей JAC і Lifan. Мова йде про кілька тисяч виготовлених в Україні і для України автомобілів. Це при тому, що потужності розраховані на 120 тис легковиків на рік.

Не скільки від мита, скільки від виводу на ринок нової моделі Rapid гарну динаміку приросту продажів демонструє "Шкода". Проте і її завод у Соломоново до кінця 2013 року повинен скласти 14-16 тис авто при потужностях 120 тис машин.

До речі, Rapid сплутав карти глобальному концернові VW. Той збирався подавати в Україні SEAT Toledo - майже повний відповідник Rapid, але з іншими опціями. Однак тепер ця модель розгубила свої конкурентні переваги.

Як відомо, мита вже принаймні відстрочили виведення на український ринок доброго десятка доступних для багатьох автомобілів, а деякі бренди змушені були оголосити про скорочення модельного ряду на вітчизняному ринку.

Ще раз добрим словом хочеться згадати "АвтоЗАЗ": встановлене там обладнання дозволяє складати лише мікролітражні автомобілі. Тобто середніх розмірів кросовер не "влізе" у заводську фарбувальну камеру.

Сучасна фарбувальна лінія не обійдеться без мільйонних інвестицій. Саме тому переговори з великим китайським концерном Сhery зайшли в тупик. Утім, сам по собі авторинок України вкрай обмежений. Перспективу щось виробляти тут розглядають лише крізь призму можливості продати це в країнах СНД.

Jac Eagle S5. Фото carnewschina.com

Така перспектива з'явилася. На вимогу СОТ Росія змушена була переглянути ставки запровадженого торік утилізаційного збору. Він поширювався на всі імпортовані авто і не зачіпав виробників, які налагодили виробництво в Росії.

Тепер правила змінюються. Уряд РФ не захотів скасовувати додаткові побори й запровадив їх для всіх: і своїх, і чужих. У найпопулярнішому "бюджетному" сегменті цінники додали майже по 1 тис дол.

Відтак, українські "Ланос" та "Сенс" знову стали конкурентними на російському ринку і отримали нагоду на рівних по конкурувати з "АвтоВАЗом". Однак така новація вже призвела до падіння обсягів продажів у Росії в травні на 12%.

До речі, ці 12% дорівнюють половині річного обсягу ринку легковиків в Україні. Тож шансів пробити собі дорогу на російський ринок у вітчизняних виробників нема.

Причина не тільки у надмірній конкуренції: Росія, Білорусь та Казахстан хочуть оскаржити в суді порушення Україною угоди про зону вільної торгівлі в СНД. Таким порушенням, на їх думку, стало запровадження мита на іномарки. Про цей намір оголосив міністр торгівлі Евро-азійської економічної комісії Андрій Слєпньов.

Очевидно, що білоруси й казахи підписалися "за компанію", бо ще не мають легкової автомобільної промисловості. У такий спосіб вони захищають інтереси "старшого брата", в якого "пересох" збут іномарок російського виробництва.

Попереджувальний постріл зробила й Туреччина. Наслухавшись заяв Миколи Азарова з приводу того, що Україна жодних правил і вимог СОТ не порушила, турки й собі запровадили загороджувальне мито - на українські грецькі горіхи.

Нова ставка ввізного податку - 23% - копіює українську ввізну ставку на автомобілі. Турки запевняють, що до їх бюджету додатково надійде 6,1 млн дол.

Європейська комісія також підрахувала власні збитки. Йдеться про 250 млн євро, які ЄС не отримає від скорочення продажів легковиків на українському ринку. Каже, що сума некритична, однак і собі прискіпливо вивчає асортимент українського імпорту, щоб "компенсувати" втрати.

Стоїть питання і таким чином, що без скасування загороджувального мита на іномарки угода про асоціацію та зону вільної торгівлі з ЄС може не відбутися.

Імпортери на дії українського уряду відреагували по-різному. Хтось сформував достатні складські запаси. Хтось одразу підняв ціни.

Найхитріші залишили ввезені машини на митних складах. Розсудили так: мито передбачені три роки діяти точно не буде. Дешевше буде навіть через рік замінити акумулятор, ніж віддавати додатково 12,95% від митної вартості авто тепер.

Словом, за два місяці прориву не сталося. Усе вказує на те, що його й не буде. А ось те, що Україна надала можливість демонстративно себе покарати, аби іншим не кортіло діяти так само, - очевидно.

Skoda Rapid. Фото skoda-rapid.infocar.ua