Українська правда

Привид утилізації українського автопрому

В Асоціації "Укравтопром" просили залагодити проблеми у міжособистісних стосунках з людьми, які впливають на ухвалення рішень. Проте, з усіх боків вказували: буде так, як домовляться "вожді". Але у вождів, особливо наших, на умі було зовсім інше. Вони загралися в патріотичні ігри з підтримкою вітчизняного автопрому.

Як відомо, з 1 вересня Російська Федерація запровадила новий вид податку. Відповідно до підписаного 28 липня федерального закону, за кожен транспортний засіб, завезений або вироблений у РФ має сплачуватися спеціальний утилізаційний збір "для забезпечення екологічної безпеки".

Екологія екологією, проте такий захід стає ще й своєрідним "амортизатором" на час перехідного періоду приєднання Російської Федерації до Світової організації торгівлі. Адже з 22 серпня ввізне мито на легкові автомобілі знизилося з 30% до 25%. Проте росіянам не варто очікувати подешевшання автомобілів.

З одного боку, вітчизняті виробники, а до них у РФ уже належать концерни Тойота, Рено-Ніссан, Пежо-Сітроєн, Фольксфаген і Шкода, Сузукі та інші з локалізованим виробництвом певного модельного ряду, додаткових витрат не понесуть. Уряду достатньо, що вони письмово "гарантують забезпечити безпечне поводження з відходами" колись у майбутньому".

А ось за ввезені, а не вироблені в РВФ легковики, усі виробники мають сплачувати утилізаційний збір, розмір якого дивним чином "компенсує" п’ятивідсоткове скорочення ввізного мита.

 Фото novostey.com

Тобто, маємо чітку державну стратегію розвитку російського автопрому. Задля його процвітання тамтешньому уряду навіть після завершення перехідного періоду вдалося домовитися про збереження 12-відсоткового ввізного мита на іномарки.

Ставки нового збору прораховані таким чином, що очікуване здешевшання не зачепить жоден бренд.

Водночас росіяни запроваджують новий бланк технічного паспорта на автомобіль. До нього тепер в обов’язковому порядку вноситиметься позначка про сплату "екологічного мита". На справі вона означатиме, що після закінчення терміну експлуатації останній власник зможе здати такий автомобіль в утилізацію безкоштовно. А той, хто позначки не має, муситиме платити з власної кишені чималеньку суму.

Ми так докладно зупиняємося на всіх цих тонкощах лише заради того, аби читач усвідомив: продукція українського автопрому вже з 1 вересня може не тільки подорожчати в Росії, а й взагалі втратити ринок, на який експортує 90 % власної продукції. Принаймні, в асоціації "Укравтопром" песимістично оцінюють перспективи на російському ринку наших "Від", "Шансів" (російська назва нашого "Ланоса") та "Форц". Скоріше за все, втратять свій ринок і українські КрАЗи, "Богдани" а також усі наші виробники автобусів.

Судіть самі: "Шанс", залежно від нової процедури нарахування ПДВ (рахуватиметься він на митну вартість, чи на митну вартість плюс утилізаційний збір), за розрахунками "Укравтопрому" здорожчає на $700-800. Орієнтовно на $1000 подорожчає "Віда", дещо менше — "Форца". Враховуючи, що у своєму ринковому сегменті всі перелічені машини конкурують з продукцією російського ВАЗу, такий ціновий доважок поставить остаточний хрест на Запорізькому автозаводі. А от машини з Тольятті позбудуться конкурента, який відбирав кілька десятків тисяч покупців.

Для ЗАЗу, чи то пак "Укравто", російський ринок хіба не важливіший за український. Принаймні, за перше півріччя поточного року там купили в рази більше наших авто, ніж в Україні. У цифрах картина має такий вигляд. В Україні "Ланос" та "Сенс" знайшли 6 тисяч покупців, а в Росії — 11 тисяч. Нова "Віда" розійшлась у нас "тиражем" у 500 автомобілів. Проет росіяни придбали їх кілька тисяч. Співставні пропорції й у "Форци".

Фото podrezali.ru

Кепські перспективи й у "Богдана". Він завозить до Росії попереднє покоління "десяток", автобуси та "каблучки". Уся ця товарна номенклатура також потрапляє під дію нового збору. У недавніх умовах уся ця продукція була на російському ринку конкурентною, а тепер автобуси додадуть у ціні 15-20%. "Каблучки" ж узагалі можуть здорожчати наполовину.

В Асоціації "Укравтопром" з усією серйозністю поставилися до проблеми тоді, коли навесні ще прем’єр Володимир Путін висловився з приводу необхідності розробки відповідного законодавства. Директор Асоціації Юхим Хазан вказує: про те, чим все обернеться для українського автопрому, вони повідомили спеціальним листом міністра економічного розвитку та торгівлі Петра Порошенка та уряд в цілому. Просили залагодити проблеми у міжособистісних стосунках з людьми, які впливають на ухвалення рішень. Проте, з усіх боків вказували: буде так, як домовляться "вожді".

Але у вождів, особливо наших, на умі було зовсім інше. Вони саме загралися в патріотичні ігри з підтримкою вітчизняного автопрому. Подейкують, безпосередні вигоди з нової посади вирішив отримати й новий міністр економіки та торгівлі Петро Порошенко, до бізнес-імперії якого також належить виробництво кількох марок легковиків та автобусів.

Саме у цей період Міжвідомча комісія з питань міжнародної торгівлі завершила спеціальне розслідування щодо імпорту легкових автомобілів в Україну. Для підтримки вітчизняних складальників і "доскладальників" ухвалили рішення суттєво - на 15-20 % - збільшити ввізне мито на іномарки.

Петро Порошенко. Фото comments.ua

Заковика лише в тому, що чи не найболючіше такі заходи могли б ударити саме по російських виробниках. Адже на нашому ринку в лідери вийшли "Акцент" (KIA), "Ріо" (KIA) та "Поло"-седан (VW) саме російського виробництва. Саме тому рішення Міжвідомчої комісії й досі не побачило світ.

Натомість вкрай несподівано захищати український автопром заходилася Всеукраїнська асоціація дилерів та імпортерів. Вона не тільки розіслала своє звернення в Посольство РФ в Україні та спрямувала його російському урядові, а й оприлюднила його в низці українських ЗМІ. Суть його звелася до нагадувань про "братерську дружбу", а також стала на захист покупців українських авто в Росії. Мовляв, ВААІД обома руками за те, щоб без росіяни без жодних обмежень купляли українські авто, а українці - російські.

Тепер про подальший розвиток подій. Не скажеш, що інтереси вітчизняного автопрому не знайшли свого відгуку в українському уряді та парламенті. Першим ситуацію вже після підписання федерального закону, в якому для України не залишили жодних особливих механізмів, словесно розрядив народний депутат від ПР і водночас президент Української спілки промисловців і підприємців Анатолій Кінах.

Суть його коментарю звелася до того, що з "братами", та ще й після їхнього приєднання до СОТ, вдасться домовитися. Містився в його словах натяк і про те, що "утилізаційної" плати позбавлять і щойно ратифіковані Верховною Радою документи щодо зони вільної торгівлі з СНД.

Потім, під час Сорочинської ярмарки, швидке розв’язання проблеми пообіцяв і Микола Азаров. А згодом стало навіть відомо, що "автомобільне" питання було предметом переговорів між президентами України й Росії в Сочі. Як-не як, а в галузі працюють та забезпечують свої сім’ї понад 19 тисяч працівників. І це - без урахування суміжників.

Микола Азаров. Фото automir.in.ua

Та оптимізм не справдився. Федеральна митна служба Росія вустами Рустама Хакімова нагадала: винятки з "утилізаційного" правила існують лише для країн Митного союзу. То чого ж хоче Україна, коли не входить до цього об’єднання?

Тут у бій ув’язався вже Петро Порошенко. Маю, мовляв, для російських друзів чотири варіанта вирішення проблеми. Ба, вона навіть зникне до кінця дня (станом на 29 серпня).

Що ж то за варіанти? З достовірних джерел стало відомо, що малою кров’ю Україна може обійтися в тому разі, коли урядова делегація зголоситься підписати протокол про наміри щодо приєднатися до Митного Союзу. Можна й ще простіше: у Кремлі приймуть нашу делегацію найвищого рівня, аби вона тільки підписала документи про вступ до МС. Тим паче, нинішня парламентська більшість навіть встигне їх ратифікувати до виборів. Третій варіант стосується "симетричної" відповіді з українського боку. Про четвертий знаємо лише те, що він "надто екзотичний", щоб всерйоз його сприймати.

Тобто, вибір такий: або ми в Митному союзу, або "Урядовий кур’єр" публікує давно приховуване рішення Міжвідомчої комісії з міждержавної торгівлі, де до ввізного мита (у тім числі й на російські авто) додається ще 15 відсотків. У такому разі вже Росія начебто шукатиме, куди їй подіти тисяч з тридцять-сорок своїх автомобілів, бо вони втратять свою привабливість для українців.

Важко сказати, на чому базувався Порошенків оптимізм швидкого вирішення проблеми, адже всі "виходи" тупикові. І для України вони за будь-яких обставин обернуться збитками та втратами. Та й сваритися за автомобілі доведеться не тільки з Росією, а й з усім світом.

Картина ж у вітчизняному автопромі безнадійна. КрсАЗ (там гайкове збирання кількох китайців та корейців) вже стоїть. Черкаський "Богдан" узагалі ще місяць тому заявив про наміри переїхати до Росії. ЗАЗ працює не більше дня на тиждень. Соломонівська "Шкода" нарощує виробництво, проте його обсяги складають відсотків з десять від наявних потужностей.

*  *  *

Чи піде Росія "за просто так", з "братерських" почуттів на поступки? Навряд чи. Так як не видно їх у питанні закінчення "сирної війни". Україну начебто й не спеціально, але й у такий принагідний "Утилізаційний" спосіб спонукають до остаточного вибору на користь Росії та її Митного союзу.

Сигнал більш ніж чіткий: досить нас і Європу водити за носа - визначайтеся вже.

P.S. Це на "язик" Росія без жодних сумнівів дасть нам гроші з власного бюджету. А от заробляти на машинах, сирові та іншій продукції скоро не дозволить.