В Україні багато автомобілів? Ні, їх мало
Український автопарк не такий великий, як здається. Якщо економіка продовжить зростання, то черговий автобум не за горами.
Начебто і вулиці загачені, і всі їдуть дуже повільно, і припаркувати машину ніде. Але насправді автомобілів в Україні мало. І справжній автомобільний бум нам ще тільки належить пережити.
Авторинок завжди випереджав економіку країни, в яку б сторону вона не рухалася: спершу він ріс швидше, ніж економіка в цілому, а під час кризи – впав глибше решти економіки.
Суха статистика
За даними ІАЦ "Автоконсалтинг" в 2011 році було продано 220619 нових легкових автомобілів.
![]() |
Як бачимо, зараз за рівнем продажів 2011 рік відповідає 2004 року, коли було продано 212 тис. легкових автомобілів. Більш того, з урахуванням продажів комерційної техніки підсумки 2004 і 2011 років відрізняються всього на 6 автомобілів.
Але структура продажів при цьому абсолютно різна:
Клас автомобіля |
Довжина кузова, м |
2011 |
2004 |
різниця |
A |
до 3,6 |
7 085 |
397 |
6 688 |
B |
до 3,9 |
24 461 |
44 058 |
-19 597 |
C |
до 4,5 |
108 800 |
114 259 |
-5 459 |
D |
до 4,7 |
8 265 |
21 167 |
-12 902 |
E |
до 4,9 |
7 086 |
11 303 |
-4 217 |
Premium |
до 6,2 |
940 |
1 074 |
-134 |
MPV |
от 3,5 до 4,8 |
10 360 |
3 995 |
6 365 |
SUV |
от 3,8 до 5,1 |
52 367 |
15 329 |
37 038 |
Roadster/Coupe |
|
1 255 |
358 |
897 |
Всього легкових |
|
220 619 |
211 940 |
8 679 |
Мікроавтобуси |
|
1 890 |
3 902 |
-2 012 |
Вантажні до 2 т |
|
7 825 |
7 933 |
-108 |
Вантажні від 2 до 3,4 т |
|
1 391 |
2 708 |
-1 317 |
Вантажні від 3,5 т |
|
3 992 |
9 228 |
-5 236 |
Всього комерційних |
|
15 098 |
23 771 |
-8 673 |
Всього автомобілів |
|
235 717 |
235 711 |
6 |
Українці почали купувати набагато більше автомобілів, які умовно можна віднести до класу позашляховиків: сюди потрапляють і справжні позашляховики, і "паркетники". За підсумками 2011 року таких автомобілів продано на 37 тис. більше, ніж 7 років тому.
Одночасно відбулося майже двократне падіння продажів автомобілів B-класу і, що примітно, великих седанів D-класу. Іншими словами, на позашляховики стали пересідати всі, незалежно від того, на яких автомобілях їздили раніше.
![]() |
![]() |
Щоб перевірити цю гіпотезу, подивимося, як змінювалася частка цих різних класів автомобілів протягом останніх років.
З 2004 року частка автомобілів SUV-класу постійно росла, щоб до 2012 року потроїтися: з 7,8% до 23,7%. Одночасно з 23,1% до 11,1% впала частка невеликих автомобілів класу B. Тобто позашляховики "з'їли" частку маленьких автомобілів.
![]() |
Комерційна техніка в цілому повторює динаміку продажів легкових автомобілів. У 2011 році вантажівок і мікроавтобусів продано менше, ніж у 2004-му, але це яскравий показник низької комерційної активності в країні.
![]() |
Рівень автомобілізації населення
Можливо, саме через те, що в Україні продається все більше і більше великогабаритних машин, на дорогах стає тісно. Хоча повинно бути досить вільно, враховуючи, що рівень автомобілізації у нас нижче в порівнянні з іншими країнами.
На початок 2009 року парк легкових автомобілів в Україну становив 7 млн штук. У сусідній Росії було 30 млн, а в Польщі - 12,4 млн (дані Статистичного відділу ЄЕК ООН). Сам по собі цей показник не говорить ні про що.
Якщо поділити число машин на число людей, що живуть в країні, ми отримаємо уявлення про рівень автомобілізації населення.
Країна |
Кількість легкових авто |
Населення, тис. чол. |
Кількість легкових авто на 1000 чол |
Україина |
7 003 000 |
46 205 |
151.56 |
Росія |
30 000 000 |
142 499 |
210.53 |
Польша |
12 400 000 |
38 157 |
324.97 |
США |
135 400 000 |
295 507 |
458.20 |
Великобританія |
27 765 000 |
58 531 |
474.36 |
Франція |
30 100 000 |
61 647 |
488.26 |
Німеччина |
46 247 000 |
82 599 |
559.90 |
Серед обраних країн Україна - країна з найнижчим числом легкових автомобілів на душу населення. У Росії цей показник вищий на 38%, а в сусідній Польщі - більш, ніж в два рази. Обрані для порівняння країни випереджають нас ще більше.
Припустивши, що мотиви придбання і використання автомобіля універсальні, можна зробити висновок, що зростання ринку автомобілів можливе до досягнення якоїсь середньої величини.
Рівень наповненості доріг
Щільність дорожньої сітки в нашій країні недостатня: в порівнянної за площею Франції на квадратний кілометр площі припадає 1,8 км. автодоріг, в той час, як у нас - тільки 280 м.
Країна |
Кількість легкових авто |
Протяжність автомобільних доріг, км. |
Кількість легкових авто на 1 км дороги |
Площа, км2 |
Щільність дорожньої мережі, км/км2 |
Кількість авто на 1 км2 |
Україна |
7 003 000 |
169 422 |
41,33 |
603 700 |
0,28 |
11,6 |
Росія |
30 000 000 |
532 393 |
56,35 |
17 075 400 |
0,03 |
1,8 |
Польща |
12 400 000 |
377 694 |
32,83 |
323 250 |
1,17 |
38,4 |
США |
135 400 000 |
6 430 351 |
21,06 |
9 629 091 |
0,67 |
14,1 |
Великобританія |
27 765 000 |
398 350 |
69,7 |
230 000 |
1,73 |
120,7 |
Франція |
30 100 000 |
965 000 |
31,19 |
551 500 |
1,75 |
54,6 |
Німеччина |
46 247 000 |
644 441 |
71,76 |
357 022 |
1,81 |
129,5 |
З іншого боку, незначна протяжність доріг безсумнівно внесе корективи у зростання парку автомобілів. Уже сьогодні на 1 км доріг в Україні їде 41 автомобіль, в той час, як у Польщі - 33, у Франції - 31 автомобіль. Найвища щільність автомобілів - у Німеччині і Великобританії.
Вік автопарку
Ще одним доказом на користь того, що найближчим часом обсяги продажів автомобілів не будуть зменшуватися, є результат аналізу вікової структури нашого автопарку.
Майже 27% сьогоднішнього автопарку - це машини, яким не менше 25 років. Додамо до них 2,8 млн машин віком від 10 до 15 років. Виходить, що 6 з 10 автомобілів - старше 10 років. Резонно припустити, що дуже скоро цю величезну кількість автомобілів доведеться замінювати.
![]() |
Сміливі висновки
Отже, ми маємо низький рівень автомобілізації населення, велику кількість старих автомобілів, достатню мережу автомобільних доріг. Додамо, що зростання автомобільного ринку випереджає економіку.
З усього цього можна зробити висновок, що якщо зростання економіки в найближчі роки буде продовжуватися, то нас чекає нова хвиля автомобільних продажів, розмір якої буде більше попередньої.