Погіршення вашого життя вже сьогодні
Позитивні зрушення в соціальній та економічній сфері хоча і помітні, але ледве перевищують показники статистичної похибки. Але в Україні ще є люди, які бачать позитивні зміни у житті країни.
Про це свідчать дані опитування компанією iVOX Ukraine, проведеного для "ЕП".
Респондентам було запропоновано відповісти на таке питання: "З яким з тверджень відносно змін в житті України та українців за останній рік Ви згодні?"
"В цілому 2011 рік, особливо перше півріччя, були доволі непоганими – економіка зростала на низькій базі порівняння (за рахунок порівняння з більш низькими показниками, які спостерігались в аналогічний період минулого року – прим. "ЕП"), - відзначає Олег Іванець, аналітик ІГ "АРТ Капітал". - У другому півріччі економіка отримала підтримку завдяки рекордному врожаю. Так що деяке підґрунтя для зростання оптимізму споживачів існує".
Наприклад, лише 2,9% опитаних вважають, що в Україні спостерігається економічне зростання і покращення економічних показників. По 2,5% вірять в зниження темпів інфляції та спрощення державного регулювання. І лише тільки 1,5% наших співгромадян вважають, що в Україні покращився інвестиційний клімат.
Джерело: iVOX Ukraine
І лише тих, хто вважає що податкова та пенсійна системи стають дедалі ефективнішими і справедливими, дещо більше за статистичну похибку – 4%. Причому найбільша кількість таких респондентів зосереджена на півдні країни 5,2%.
Зовсім інші показники ми бачимо, коли йдеться про негативні тенденції в їхньому житті. Наприклад, 87,1% респондентів переконані в тому, що вартість життя в Україні постійно зростає.
Джерело: iVOX Ukraine
"Швидше за все, ситуація дещо краща, ніж описується респондентами: перебільшення складностей і голосіння про те, які ми усі бідні та нещасні – наша національна риса, - говорить Віктор Федоров, генеральний директор КУА "ITT-Менеджмент".
І в цьому практично однаково переконані мешканці всієї України. А серед тих, хто змушений економити навіть на їжі, 92,5% переконані у постійному здорожчанні вартості життя. Дана тенденція або сприйняття ситуації опосередковано обумовлює іншу фундаментальну проблему для економіки в цілому.
"Внутрішній ринок не розвивається, так як бідне населення не в змозі купляти практично нічого, крім їжі, а багаті купують здебільшого імпортне, - переконаний Іванець. – Не споживаючи товари, які виробляються всередині країни, українці створюють передумови для довгострокової нестабільності економіки".
Другою за актуальністю проблемою, згідно даних опитування, є збільшення розриву між бідними та багатими верствами населення. В цьому переконані 73,7% опитаних.
Розрив між максимальними значеннями відповідей респондентів становить менше 10 відсотків: 78,7% в західних областях, проти 71,7% - у східних. Хоча найбільш цікаве об’єднання можна побачити в розрізі статків респондентів. Тут показники, найбільш багатих і бідних практично ідентичні.
Третьою за важливістю проблемою українці вважають, посилення тиску держави на малий та середній бізнес. Загалом, цю проблему вважають актуальною 62,8% респондентів. А найбільша кількість людей, які переймаються проблемами малого та середнього бізнесу нараховується в двох здавалося б протилежних доходних групах: тих, хто може дозволити собі усе, окрім квартири (72,9%), та тих, хто має економити навіть на їжі (67,5%).
"В Україні, не встигнувши стати на ноги, раз за разом за різними причинами підкошується малий та середній бізнес, а саме він основа формування міцного середнього класу, який згладжує розрив між багатими та бідними", - говорить Ігор Солнцев, голова правління ПуАО "Акордбанк".
Цікаво також, що цю проблему вважають приблизно однаково актуальною одразу в Києві, в північних, західних і південних областях. Найбільший показник зафіксовано в центральних областях – 72,5%, а найменший на сході країни – 57,8%.
"Практично усі розвинені країни та країни, що розвиваються, докладають максимум зусиль для захисту та розвитку середнього класу. І не даремно, - зазначає Іванець. – Цей клас є найбільш продуктивним для економіки, тому що створює товари та послуги, які сам споживає. Так народжуються внутрішні стимули зростання".
Важливо відзначити, що репрезентативність даних досягається завдяки квотуванню, тобто розділенням всього населення на групи за певними соціально-демографічними характеристиками. Генеральна сукупність (сукупність всіх об’єктів, відносно яких вчений має намір робити підсумки при вивченні конкретної проблеми – прим. "ЕП") інтернет-населення відрізняється від загального населення більшою урбанізованістю, більш високим рівнем доходів, освітою.
"Наприклад, онлайн аудиторія більш платоспроможна, зокрема в трендових каналах мережі (наприклад, facebook), - говорить Юрій Качкарда, директор Smartica/Skykillers. – Інша важлива відмінність онлайн аудиторії від офлайн – можливість вільно виражати свою точку зору, шукати та орієнтуватися на незалежні джерела інформації та приймати власні рішення".
Довідка ЕП
Опитування проводяться за допомогою онлайн-платформи Socratos та спеціальної методології. Вибірка, респонденти, які обрані для участі у дослідженні за допомогою спеціальної процедури, склала 1000 анкет. Дослідження тривало 7 днів.
iVOX – незалежне бюро досліджень, що спеціалізується на проведенні онлайн досліджень на основі онлайн панелі iVOX, а також використовуючи бази респондентів, що надаються клієнтами. Опитування проводяться за допомогою онлайн платформи Socratos і спеціальної методології.
Структура вибірки відповідає складу інтернет користувачів України за віком, статтю та регіону проживання (за даними офф-лайн дослідження GFK Ukraine). "Онлайн населення зміщене у віковому розподілі в бік молоді у порівнянні з загальним населенням країни, - відзначає Ольга Невінчана, аналітик iVOX Ukraine.