Автобум зупинить лише слабка гривня?
"Крім ажіотажу, спровокованого загрозою збільшення мита, ринок зростає завдяки двом чинникам: збільшенню доходів населення і поліпшенню умов кредитування. Внаслідок цього обсяги продажів легкових авто в Україні зростуть на 25% в 2011 році і ще на 20% - у 2012 році".
Протягом липня-серпня 2011 року обсяги продажів легкових автомобілів в Україні досягли рекордного рівня за період з січня 2009 року.
За даними групи Auto-Consulting, у липні на українському ринку було реалізовано понад 20 тисяч авто, що на 32% більше, ніж у липні 2010 року. У серпні тенденція до зростання посилилася, внаслідок чого в країні було продано вже 21 тисячу авто, що на 54% більше порівняно з серпнем 2010 року.
Старший аналітик ІГ "Арт-капітал" Олексій Андрійченко нагадує, що традиційними лідерами за обсягами продажів легкових авто в Україні є компанії "АвтоВАЗ", Hyundai і ЗАЗ, які посідають перше-третє місце. В цілому, за його даними, у липні-серпні розподіл лідерських позицій не змінився.
Втім, експерти Auto-Consulting уточнюють, що у травні-червні "АвтоВАЗ" поступався першим місцем Hyundai, проте в липні знову став лідером.
"Успіх був обумовлений зростанням обсягів продажів автомобілів сімейства Lada Samara, тоді як Hyundai, навпаки, зіткнувся з обмеженнями при поставках найпопулярнішої марки Accent", - пояснюють вони. ЗАЗ же зберіг третє місце.
За даними директора з розвитку АК Kreston GCG Андрія Попова, у серпні на першому місці залишився "АвтоВАЗ", частка якого становила 13% ринку або 2,7 тисячі авто, на другому - Hyundai - 10,7% або 2,2 тисячі авто, на третьому - ЗАЗ.
"Найбільше у серпні наростили обсяги продажів "АвтоВАЗ" - 7%, Renault - 60% і Ford - 17%. Дві останні посіли четверте і п'яте місця", - каже Андрейченко. Експерт додає, що у липні-серпні обсяги продажів Ford росли особливо стрімко.
"Це свідчить про те, що в останні два місяці найбільш інтенсивним було зростання обсягів продажів саме в сегменті імпортних автомобілів", - підсумовує Андрейченко.
Колеса на виплат
На думку аналітиків, головними стимулами зростання обсягів продажів стали загроза збільшення мита на ввезення автомобілів, поліпшення умов придбання авто в кредит, відносна економічна стабільність в країні і проблеми у світових фінансах.
При цьому багато експертів наполягають на тому, що, оскільки саме у липні крива зростання продажів різко пішла вгору, головною причиною цього стала загроза збільшення мита і, як наслідок, зростання цін на імпортні авто.
Як відомо, 30 червня Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі - МКМТ - почала спеціальне розслідування обставин імпорту в Україну легкових авто з об'ємом двигуна 1-2,2 тисячі кубічних сантиметрів незалежно від країни походження й експорту. Його ініціатором стала Асоціація автомобільних виробників "Укравтопром".
Результатом цього розслідування, тривалість якого не перевищить 270 днів, може стати істотне збільшення ввізного мита на легкові автомобілі. Зараз імпортери авто платять мито в розмірі 10% від митної вартості товару.
Якщо ж МКМТ задовольнить клопотання "Укравтопрому", то, як стверджує генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів - ВААІД - Олег Назаренко, розмір мита може зрости на 47%. Це, мовляв, спричинить пропорційне подорожчання імпортних автомобілів.
На попередньому етапі розслідування було встановлено, що існують обставини, внаслідок яких зволікання з прийняттям захисних заходів може призвести до завдання шкоди вітчизняному товаровиробнику з важкими наслідками.
Відтак, рішення про збільшення мита могло бути ухвалене вже через 45 днів після початку розслідування, тобто починаючи з середини серпня.
Попов не виключає, що саме це підштовхнуло покупців в автосалони. Проте він бачить й інші важливі причини: очікування можливої девальвації гривні, відносна стабільність в економіці, наявність відкладеного попиту, поява на ринку нових цікавих моделей, активізація кредитних програм.
У 2008 році в Україні в кредит продавали майже 50% авто, а на початку 2011 року, за даними Андрейченка, цей показник становив лише 14%. Нині ж він зріс до 18% і, як припускає Попов, за підсумками 2011 року досягне 20-25%.
"За останні півроку ставки за автокредитами опустилися нижче докризового рівня: від 14% за позиками на рік до 16% - на сім років. Також банки пропонують автокредити без початкового внеску, а низка партнерських програм з автодилерами передбачає продаж на виплат на один-два роки майже без подорожчання авто", - каже він.
Отже, якщо загроза збільшення мита і посилила споживчі апетити, вони навряд чи могли бути задоволені в повному обсязі без розширення фінансової бази.
Під страхом мита
Ймовірність збільшення мит на імпортні авто досить мала, вважають експерти. "Держава не зацікавлена у встановленні мита такого розміру, яке перекриє доступ імпортних авто на український ринок. Поряд з цим "Укравтопром" дав зрозуміти, що попередні заходи, швидше за все, введені не будуть", - каже Андрейченко.
Втім, експерт нагадує, що 2011 року Україна планує переглянути умови свого членства в СОТ на наступні три роки.
"Це може торкнутися насамперед авторинку через надзвичайно високу частку імпорту та амбіції вітчизняних автовиробників. Крім того, українська влада прагне скоротити дефіцит торгівельного балансу ще до кінця 2011 року, що створює передумови для збільшення мита", - уточнює він.
Попов же переконаний, що мито не збільшать. "Непопулярні рішення проти економічно активної частини населення владній команді ні до чого, бо це ще більше знизить рейтинг президента і уряду. До того ж, підвищення мита викличе критику з боку СОТ і ускладнить діалог про створення зони вільної торгівлі з ЄС", - вважає він.
Якщо ж уряд таки ухвалить рішення про доцільність збільшення мита в рамках нової угоди з СОТ, то МКМТ винесе вердикт ще до закінчення 270 днів, каже Андрейченко.
"Якою б незначною не була імовірність прийняття такого заходу, цього цілком достатньо для того, щоб усі, хто планував купити імпортне авто, побігли в автосалони. Така тенденція збережеться і у вересні", - прогнозує він.
Майбутнє вітчизняного авторинку експертам бачиться доволі неоднозначним.
"Зараз, крім ажіотажу, спровокованого загрозою збільшення мита, ринок зростає завдяки двом чинникам: збільшенню доходів населення та поліпшенню умов кредитування. Внаслідок цього обсяги продажів легкових авто в Україні зростуть на 25% в 2011 році і ще на 20% - у 2012 році", - передбачає Андрейченко.
При цьому збільшення мита може зменшити цей показник удвічі. "Якщо українські виробники швидко не наростять виробництво через відсутність оборотного капіталу, то в 2012 році обсяги продажів суттєво скоротяться", - припускає він.
Попов нагадує, що авторинок України дуже чутливий до економічної ситуації в країні і світі. Тож якщо існуючі тенденції збережуться, обсяги продажів потроху зростатимуть. "У разі ж значної девальвації гривні або стрімкого подорожчання пального на авторинок України чекає черговий спад", - прогнозує експерт.