Лобове зіткнення автовиробників і автодилерів
"Споживач, звісно, програє. Йому доведеться платити більше і в короткостроковій перспективі купувати авто, які йому не подобаються. У довгостроковій - все залежатиме від того, чи зуміють виробники використати пільги для створення конкурентоспроможного продукту".
Українські автовиробники лобіюють введення чотирирічного мита на ввезення легкових автомобілів.
Це призведе до істотного скорочення обсягів продажів іномарок і спровокує подорожчання імпортних та вітчизняних авто на 20%.
Економічний ефект цього заходу залежатиме від того, чи використають українські автобудівники цю перевагу для створення конкурентоспроможного продукту.
Попередні заходи
Після 15 серпня 2011 року в Україні може бути введене спеціальне мито на імпортні легкові автомобілі.
Цей захід може стати першим результатом спеціального розслідування обставин імпорту в Україну легкових авто з об'ємом двигуна 1-2,2 тисячі кубічних сантиметрів незалежно від країни походження й експорту, розпочатого Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі - МКМТ - 30 червня.
Того дня комісія встановила, що в 2008-2010 роках на тлі різкого скорочення попиту на легкові авто на внутрішньому ринку відбулося суттєве зростання обсягів їх імпорту, який значною мірою випередив зростання обсягів їх виробництва в країні.
За цей період частка імпортних легкових авто у загальному обсязі продажів збільшилася на 16%, а порівняно з обсягами їх виробництва - на 33%. Аналогічна тенденція зберігається і в 2011 році.
Відтак, комісія зробила висновок, що існує загроза завдання збитків вітчизняному виробникові. Вона вирішила провести розслідування для визначення масштабів шкоди і потім розглянути питання про доцільність застосування захисних заходів.
Якщо вже на попередньому етапі розслідування буде встановлено, що існують обставини, внаслідок яких зволікання з прийняттям подібних заходів може призвести до завдання шкоди, наслідки якої буде важко усунути в майбутньому, то рішення про введення спеціального мита може бути ухвалене через 45 днів після його початку.
У цьому випадку імпортери авто в Україну, крім діючого мита в розмірі 10% та інших платежів, будуть також платити ще й спеціальне мито, розмір якого визначить МКМТ, і термін дії якого буде охоплювати період до закінчення розслідування.
Якщо ж комісія не побачить загроз для вітчизняного автопрому, це спеціальне мито скасують. При цьому МКМТ може також прийняти рішення про повернення імпортерам сплачених коштів.
Аргументи виробників
Ініціатором цього розслідування стала Асоціація автомобільних виробників України "Укравтопром". Як констатують її представники, якщо у 2000-2008 роках українське автобудування бурхливо розвивалося, і обсяги виробництва неухильно росли, то в 2009 році вони скоротилися на 83%, а в 2010 році - збільшилися лише на 19%.
За їх даними, в 2010 році в Україні було випущено 74,9 тисячі одиниць легкових авто, з яких 32,7 тисячі були продані за кордоном, а загальний обсяг продажів цього виду товару на внутрішньому ринку досяг 162,6 тисячі. У 2010 році, кажуть в асоціації, частка вітчизняних авто в загальному обсязі продажів становила 30%, раніше - 70%.
Вітчизняні автовиробники вирішили клопотати про проведення розслідування, застосування попередніх заходів і введення ввізного мита на чотири роки. На їхню думку, це дозволить українському автопрому відновити втрачені позиції.
Як вважає аналітик ІГ "Арт капітал" Олексій Андрійченко, економічні підстави для прийняття захисних заходів існують, проте не є безперечними.
"У 2010 році обсяги імпорту легкових авто зросли на 74%, а обсяги їх виробництва в країні - на 15%. Однак для отримання справжньої картини це співвідношення потрібно розглядати хоча б у п'ятирічній перспективі", - радить він.
За його словами, у 2006-2007 роках частка імпорту в загальному обсязі продажів становила 50%, в 2008 році - зросла до 62%, у 2009 році - впала до 35%, а в 2010 році - знову досягла 62%. Тож у світлі цих даних статистика 2010 року є прийнятною.
Експерт вважає, що економічна доцільність підтримки українського автомобілебудування досить сумнівна.
"Вітчизняні виробники давно не створювали своїх моделей, а штампування зарубіжних машин із зарубіжних комплектуючих приносить їм не більше 8% валового прибутку замість 10-15%, які вони могли б мати при вищому ступені локалізації виробництва", - констатує Андрійченко.
Проте, як запевняють в "Укравтопромі", головною метою розслідування є не стільки захисні заходи, скільки створення умов для приходу в Україну світових виробників.
Аргументи дилерів
У відповідь на дії "Укравтопрому" керівництво Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів - ВААІД - заявило, що підстави для проведення спеціального розслідування імпорту легкових авто, як і для введення мита, відсутні, і що воно готове це довести.
При цьому у ВААІД послалися на дані Держстату, за якими на тлі 15-процентного зростання обсягів виробництва легкових авто в 2010 році обсяги їхніх продажів збільшилися лише на 0,2%.
У ВААІД переконані, що в разі введення мита машини істотно подорожчають. "Якщо мито становитиме 34%, як у 2001-2006 роках, ціни на авто зростуть на 40%. Вони стануть недоступними для громадян", - каже гендиректор ВААІД Олег Назаренко.
Однак, на думку Андрійченка, з введенням мита виростуть ціни і на імпортні, і на вітчизняні автомобілі: на перші - більше, на другі - менше.
"Якщо розмір мита становитиме 34%, то імпортні авто подорожчають на 40%. Середня ціна на легкові авто з урахуванням заміщення імпорту може підвищитися на 20%. Додаткові кошти українські автобудівники можуть використати на впровадження власних розробок. Якщо, звичайно, це входить в їхні плани", - говорить аналітик.
У ВААІД у цьому сумніваються. Там кажуть, що в останні 12 років автопром отримував усякі пільги для розвитку, але повною мірою ними не скористався.
Хиткі перспективи
За даними "Укравтопрому", за перше півріччя 2011 року українські автовиробники збільшили обсяги виробництва автомобілів та автобусів на 55% до 48 тисяч.
Найбільший приріст відбувся у сегменті легківок - на 66% до 45,2 тисячі. Підсумки року, кажуть в асоціації, будуть скромнішими. Загальний обсяг виробництва збільшиться на 25% за рахунок оновлення модельного ряду і випуску нових авто.
Представники ж ВААІД підкреслюють: якщо за січень-квітень 2011 року обсяги виробництва легкових автомобілів зросли на 90%, то продажі - тільки на 45%. Президент асоціації Станіслав Щербина припускає, що 2011 року обсяги продажів залишаться на рівні 2010 року, а не зростуть на 25%, як прогнозувалося раніше.
Експерти кажуть, що статистика швидше на користь автовиробників, ніж імпортерів.
"Так, за п'ять місяців 2011 року обсяги виробництва легкових авто зросли на 63% до 39 тисяч, а обсяги продажу - на 45% до 77 тисяч. Однак при цьому об'єми імпорту збільшилися на 98% до 64 тисяч. Якщо така динаміка збережеться, до кінця 2011 року частка імпорту в продажах сягне 75%", - прогнозує Андрійченко.
У випадку введення мита на рік і більше частка вітчизняних виробників у загальному обсязі реалізованих авто може збільшитися до 50%, вважає він. "У кращому випадку дистриб'ютори імпортних авто втратять частину доходів, а в гіршому, якщо не переорієнтуються на інші сегменти ринку, - підуть з ринку", - додає експерт.
Поряд з цим, на його думку, введення мита негативно вплине на зростання обсягів продажів. "Якщо раніше передбачалося, що ринок буде зростати на 20% на рік, то внаслідок прийняття мита ці темпи можуть знизитися до 10-15%", - резюмує експерт.
Андрійченко вважає ймовірність введення мита високою. "Росія, швидше за все, відповість аналогічними заходами, адже запровадження мита торкнеться інтересів ВАЗу - другої марки за обсягами продажів в Україні", - зазначає він.
У свою чергу, директор з розвитку аудиторської компанії Kreston GCG Андрій Попов переконаний, що введення мита є малоймовірним: "Державі вигідніше підтримувати імпортерів, ніж виробників, оскільки завдяки стягненню десятипроцентного мита вона отримує більше коштів від імпортерів, ніж податків від вітчизняних автовиробників".
Крім того, додає він, запровадження спеціального мита буде вкрай складно узгодити з СОТ, особливо без введення відповідних загороджувальних заходів.
Загалом економічний ефект від цього проекту залишається незрозумілим.
"Споживач, звісно, програє. Йому доведеться платити більше і в короткостроковій перспективі купувати авто, які йому не подобаються. У довгостроковій - все залежатиме від того, чи зуміють вітчизняні виробники використати пільги для створення конкурентоспроможного продукту", - зазначає Андрійченко.