Українська правда

Подорожчання бензину зупинить тільки "Лівела"?

6 квітня 2011, 16:14

Ціна літра "95-го" бензину підбирається до 10 гривень. На деяких АЗС вона перевищила цю психологічну позначку, досягнувши 10,5 гривні.

Ринок вимагає подальшого зростання котирувань. Уряд, який ще недавно гарантував їх стабільність, схоже, не справляється із ситуацією.

За даними компанії UPECO, минулого вівторка середня ціна на бензин марки А-95 становила 9,81 гривні, а найвища ціна була в Києві - 10,05 гривні. Бензин марки А-76 коштує 9,14 гривні за літр, найдорожчий він в Криму - 9,35 гривні за літр. Дизельне пальне продається по 9,33 гривні за літр, максимум - 9,6 гривні за літр на Київщині.

Зараз зростання цін зупинене. Уряд Миколи Азарова сів за стіл переговорів з нафтовиками і готується скасувати свої попередні жорсткі заходи із скорочення імпорту. Схоже, іншого виходу в уряду нема.

Круглі столи

Наприкінці березня уряд підписав меморандум про партнерство з власниками та керівниками українських НПЗ. Практику підписання таких документів запровадив Віктор Янукович, ще будучи прем'єр-міністром в 2006 році.

Під час зустрічі чиновники вимагали у підприємців не підвищували ціни, а бізнесмени вимагали пільг у вигляді контролю за імпортом, скорочення податків і зборів.

Крім Азарова, на побачення з нафтовиками прийшли міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко та директор профільного департаменту Ігор Кірюшин.

Бізнес представляли, зокрема, директор "ТНК-ВР менеджмент" Герман Хан, голова правління "Лукойла" Вагіт Алекперов та співвласник "Привату" Ігор Коломойський.

У своєму виступі Азаров намагався не образити ні виробників, ні імпортерів.

Учасники ринку були менш дипломатичними. Алекперов поскаржився, що виробництво в Україні не може розвиватися. Хан пригадав, що недавно всім зіпсувала життя фірма "Лівела", яка заполонили ринок дешевим пальним. Азаров запропонував не оглядатися назад, але, схоже, така його думка є передчасною.

Щоправда, за столом переговорів не було Ігоря Єремєєва, власника Херсонського НПЗ, який спільно з Коломойським активно розвивав імпорт пального.

Підсумки цієї наради знайшли своє відображення у підписаних меморандумі і плані дій. Зокрема, Азаров пообіцяв розслідувати безмитний імпорт нафтопродуктів в Україну, погоджувати з представниками компаній цінову політику, створити умови для безперешкодного забезпечення заводів сировиною.

Нафтовики поклялися збільшити обсяги виробництва, дотримуватися встановленого цінового коридору і модернізувати свої заводи.

Заокруглені акцизи

На початку квітня Кабмін заявив, що акциз на бензин може бути знижено із 180 до 130 доларів за тонну. Як відомо, приймаючи Податковий кодекс, уряд скасував транспортний збір, який був "зашитий" в акцизи. Незважаючи на застереження учасників ринку, Азаров все одно підвищив акцизи.

"Ми отримали погано реалізовану прекрасну ідею замінити транспортний збір акцизом. Принцип "більше їздиш - більше платиш" справедливий, але все залежало від того, скільки додати до ціни на бензин", - вважає президент Всеукраїнської асоціації об'єднаних операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук.

За його словами, у розвинених країнах додають 10 доларів за тонну, в Україні ж відразу приплюсували 50 євро за тонну або по 50 копійок за літр.

"Ми переконували уряд, що не можна робити акциз на бензин більший за 20 євро і на дизельне пальне - більший за 8 євро. Якщо раніше транспортний збір давав 1,5 мільярда гривень, то, помноживши 50 копійок на споживання пального, отримаємо 5 мільярдів гривень. Це і є соціальна справедливість?" - питає Косянчук.

На думку експерта, ринок перебував у стані відкладеного подорожчання, тобто роздрібні ціни не відповідали світовому тренду. Зараз до чинників зростання можна віднести війну в Лівії і зростання вартості нафти.

Правда, уряд тиснув на нафтовиків і торговців ще до підписання меморандуму. Відтак, у березні "Лукойл" і "ТНК-BP" знизили ціни на бензин А-95 і дизельне пальне у своїх мережах до рівня, рекомендованого урядовою Експертно-аналітичною групою.

Директор департаменту Мінпаливенерго Костянтин Бородін повідомив, що компанії знизили відпускні ціни на 300 гривень за тонну.

Навкруг пальця

Компанія, яка 2010 року завозила в країну багато дешевого пального, може повернутися. Антимонопольний комітет не довів і, ймовірно, вже не доведе до кінця розслідування проти "Лівели", оскільки вона не надала йому необхідну інформацію.

АМКУ порушив другу справу, але не виключено, що в перервах між відкриттями і закриттям цих справ в Україні відновляться поставки менш дорогого пального.

З вересня по листопад 2010 року ця компанія імпортувала більше 1,5 мільйона тонн нафти і пального, в результаті чого, за даними Мінпаливенерго, частка імпорту зросла з 36% до 45%. У грудні "Лівела" у Вищому адміністративному суді узаконила своє право на нульові ставки за акцизом, митом і ПДВ.

Як заявив член комітету парламенту з питань ПЕК Олександр Гудима, АМКУ робить вигляд, що розслідує справу "Лівели", а самої компанії вже нема - вона змінила прописку і назву, але не втратила пільг.

За деякими даними, власником фірми є депутат від Партії регіонів Володимир Зубик, хоча він спростовує це. Джерела "Економічної правди" стверджують, що до компанії також причетний Єремєєв. Він і Коломойський купували у "Лівели" імпортне пальне для перепродажу, адже у самої "Лівели" нема своїх АЗС.

Майбутнє ринку невтішне. Незважаючи на меморандум, вітчизняні НПЗ, половина з яких простоює, навряд чи забезпечать країну достатньою кількістю недорого пального. Азаров не має наміру "душити" імпорт, бо розуміє його важливість.

Сам імпорт значною мірою був і, можливо, буде підконтрольний компанії, яка має безпрецедентні пільги. Щоправда, все це може якщо не знизити ціни на АЗС, то не дати їм рости. Те, що потрібно народу.

Середні роздрібні ціни на нафтопродукти в Україні, гривень за літр

 

Середні оптові ціна на нафтопродукти в Європі, доларів за тонну