Українська правда

"Нафтогаз" заведе 600 заправок?

На купівлю АЗС "Нафтогаз" не має грошей. Про власні кошти можна навіть не згадувати, а комерційні банки будуть не охоче давати йому позики навіть під державні гарантії. Залишаються тільки кредити держбанків, які все стерплять.

"Нафтогаз України" планує потіснити автозаправників і зайняти чималу нішу на роздрібному ринку бензину, купивши або збудувавши велику мережу АЗС.

Компанію цікавлять прибутки заправників і можливість впливати на ціни на пальне. Експерти стверджують, що НАК досягне цієї мети лише адміністративними методами.

"Економічна правда" з'ясувала подробиці бензинових планів державного монополіста. Раніше посадовці НАК заявляли про можливу покупку держмонополією мережі із 100 станцій, за яку нібито планувалося віддати шалену суму - 2 мільярди гривень.

Проте джерела видання у НАК називають цю інформацію неточною. За їхніми словами, проект побудови мережі розрахований на п'ять років і передбачає отримання контролю над 600 станціями.

"Якщо цю цифру розділити на п'ять років, то десь по стільки й виходить. Думаю, з 2011 року у фінансовому плані "Нафтогазу" вже будуть передбачені на це кошти. Відбуватимуться тендери, на яких будуть купуватися заправки - як цілими мережами, так і поштучно. Хоча планується не лише придбання АЗС. Ми розглядаємо і будівництво, і франчайзинг", - зазначив співрозмовник "Економічної правди".

Ідея створення мережі АЗС обговорюється з моменту формування нинішньої команди у компанії. Спочатку говорили про створення спільного українсько-білоруського підприємства, яке би возило пальне з Мозирського НПЗ.

Однак тепер Кабмін планує запровадити мито на імпортний бензин, а значить, білоруська схема стає невигідною. Відтак "Нафтогазу" доведеться працювати з вітчизняним пальним.

Купити заправки на ринку буде легко. За словами президента асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леоніда Косянчука, з початку 2011 року власники невеликих мереж заправок будуть змушені їх продавати, адже внаслідок підвищення мита значно знизиться їхня маржа.

Таким чином, НАК може зайняти нішу на ринку шляхом адміністративного тиску. Однак і їй працювати буде непросто. "Нинішня влада сама закрила шлях до окупності заправного бізнесу "Нафтогазу", запровадивши імпортні мита. Хоча, можливо, ця мережа і не збирається бути самоокупною", - припускає Косянчук.

Відповідно до заяв заступника голови правління НАК Євгена Корнійчука, автозаправні станції "Нафтогазу" мають увінчати вертикально-інтегровану нафтову компанію, яка складалася би з видобутку нафти, її переробки і продажу пального.

Таку структуру у 1999 році мріяв створити президент Леонід Кучма. От тільки зараз формувати її вже нема з чого. Видобувна "Укрнафта" та НПЗ "Укртатнафта" знаходяться під контролем Ігоря Коломойського і працюють на іншу вертикально-інтегровану структуру - нафтовий бізнес групи "Приват".

За даними преси, Коломойський потрапив в опалу до нинішнього керівництва країни і невдовзі може стати "другим Березовським". Однак Косянчук сумнівається у цьому. "Сварка з Коломойським - це вигадка журналістів. А без переробних потужностей заправки "Нафтогазу" не потрібні", - стверджує експерт.

Відтак проект створення мережі АЗС може переслідувати некомерційні цілі. "Частина заправних станцій групи "Приват" - нерентабельні, тому Коломойський легко їх позбудеться. Балансова вартість цих АЗС становить 200-300 тисяч доларів, а продавати "Нафтогазу" він буде за абсолютно іншими цінами", - припускає Косянчук.

Втім, на купівлю заправок у "Нафтогазу" немає грошей. Про власні кошти можна навіть не згадувати, а комерційні банки вже не погодяться давати йому позики навіть під державні гарантії. Залишаються тільки кредити держбанків, які все стерплять.

Отже, емісійні кошти, розподіл яких буде затверджено у фінансовому плані НАК, можуть піти або на створення недієздатного монстра, або на побудову реально працюючої компанії, але за допомогою адміністративних методів.

Приват нафтопродукти Нафтогаз України