Українська правда

Азаров напише ще один закон для "спрощенців"

Мінфін як головний учасник переговорів від уряду з МВФ виступав проти лояльного підходу до "спрощенців", наполягаючи на більш жорсткій моделі, що звужує можливість для мінімізації податків. Коли ж Янукович застосував чисто політичне вето, Мінфін охопила паніка.

У п'ятницю голова Верховної ради Володимир Литвин підписав та надіслав на підпис президенту оновлений, з урахуванням зауважень глави держави, текст Податкового кодексу.

Для того, щоб ухвалити правки Віктора Януковича до Податкового кодексу, парламентаріям знадобилося всього кілька годин. Важливо й те, що "за" проект вето проголосували цілком, а не постатейно.

Порівняно з попередньою редакцією, кодекс суттєво не змінився. З нового - Янукович пішов на деякі поступки підприємцям і частково ослабив ступінь впливу фіскальних органів, пом'якшивши їх контрольні функції.

Зокрема, згідно з правками, перш ніж почати документальну чи фактичну перевірку, податкова адміністрація зобов'язана буде надати платнику копії наказів, тоді як раніше податківцю достатньо було усного наказу начальства. У результаті підприємці не могли оскаржити такі перевірки.

Крім того, Податковий кодекс лімітував час на арешт майна: якщо раніше податкова мала право заарештовувати майно на необмежений термін, у судовому порядку, то тепер цей строк обмежений 96 годинами.

Більш істотно виправили експерти президента лише розділ, присвячений єдиному податку - спрощена система оподаткування залишиться у попередньому вигляді.

Іншими словами, схема буде такою: єдиний податок 20-200 гривень за місяць за річного обороту коштів до 500 тисяч гривень. Якщо ж підприємець перевищує цей оборот, податки сплачуються за звичайною схемою. Касові апарати не вводять.

З попередньої версії документа уціліла лише одна норма - заборона підприємствам, які працюють за загальною системою оподаткування, відносити на валові витрати товари і послуги, куплені у "спрощенців", що фактично забороняє юридичним особам мати торгові операції з приватними підприємцями.

За інформацією "ЕП", Мінфін як один з головних учасників переговорів від Кабміну з МВФ виступав проти такого лояльного підходу до "спрощенців", наполягаючи на більш жорсткій моделі, що звужує можливість для мінімізації податків. Коли ж Янукович застосував чисто політичне вето, Мінфін охопила паніка.

Фактично, поступка спрощенцям поставила під загрозу перспективу отримання очікуваного другого траншу від валютних кредиторів. Вже у день голосування за кодекс у Кабміні почалися торги і хаотичні пошуки компромісів.

Ключовою стала теза, що спрощену систему у "потрібному" вигляді уряд представить у новому законі. Поки ж на порядку денному - актуальніші питання. Зокрема, старт пенсійної реформи, що передбачає підвищення пенсійного віку.

Дана реформа почнеться ще у 2010 році - на цьому активно наполягає Мінфін. За словами віце-прем'єра Сергія Тігіпка, відповідний документ буде поданий до Верховної ради до 10 грудня. Отже, спрощену систему затьмарять газові і пенсійні акценти, а також перспектива ухвалення радикальної моделі єдиного податку.

Разом з тим, у Мінфіні пообіцяли уважно сприйняти пропозиції міжнародних експертів і протягом року, у разі необхідності, внести до кодексу технічні, стилістичні та змістовні поправки, пропущені під час голосування.

До "ЕП" потрапили останні зауваження Світового банку до Податкового кодексу.

Податок на додану вартість

Ми наполегливо не рекомендуємо пропоновану нову схему для зернотрейдерів та лісоматеріалів. Цей захід, схоже, створює негативні стимули для виробників, перешкоджаючи інвестиціям і зростанню економіки. Проблеми ухилення від сплати податку слід вирішувати шляхом кращого адміністрування податку.

Ми не рекомендуємо нові звільнення від податку операцій з металобрухтом, будівельними матеріалами, імпортом енергозберігаючого обладнання та послуг з обліку, консультування та інжинірингу. Це послуги, які збільшують вартість завдяки своїм властивостям і не повинні оподатковуватися.

Стимули для інвестицій в енергозбереження можна створити за допомогою запровадження положень про прискорену амортизацію разом з ретельно розробленими критеріями відбору компаній, що відповідають належним вимогам.

Система ПДВ у сільському господарстві є високовартісною з точки зору втрачених доходів. Її потрібно повністю скасувати або гармонізувати з директивами ЄС у рамках переговорів щодо поглибленої та всебічної угоди про вільну торгівлю.

Якщо буде обрано перший варіант, субсидії у засоби виробництва або виробництво, наприклад, субсидія на корову, не дозволяються.

Спрощена система оподаткування

Усі малі підприємства і види діяльності дозволяються у рамках спрощеної системи оподаткування, якщо вони відповідають граничним критеріям.

Для розміщення усіх юридичних осіб та індивідуальних підприємців в одній системі ми рекомендуємо владі встановити для спрощеної системи оподаткування новий поріг - 500 тисяч гривень, збільшивши при цьому поріг ПДВ до такого ж рівня і встановивши більш жорсткі вимоги до добровільної реєстрації платників ПДВ.

Юридичним особам буде дозволено працювати у рамках цього порогу, але з визнанням своїх працівників штатними працівниками, тобто із сплатою обов'язкових внесків соціального страхування.

Фізичні особи, які працюють за спрощеною системою оподаткування, не мають права працювати на юридичну особу у рамках спрощеної системи оподаткування.

Зменшення ставки податку на прибуток до 2014 року для юридичних осіб, обсяги обороту яких не перевищують 1 мільйона гривень, заохотить малі підприємства переходити на загальну систему, що покращить дотримання нормативних вимог.

Податок на прибуток підприємств

Частково причиною обурення дрібних підприємств та фізичних осіб є те, що податок на прибуток підприємств має дуже багато звільнень, якими користуються великі корпорації. Ми пропонуємо скасувати більшість збиткових звільнень.

1. Ми не рекомендуємо податкові канікули для новостворених підприємств, це заохочуватиме до закриття підприємства і відкриття такого самого підприємства з іншою назвою і власником.

2. Скасувати звільнення від сплати податку придбання машин та обладнання, а також готелі і підприємства в енергетиці. Ці податкові канікули не є ефективним інструментом сприяння інвестиціям, про що свідчить міжнародний досвід.

3. Створити чіткі критерії для отримання вигод від прискореної амортизації - лише на основі певних критеріїв, інакше ця процедура призведе до зворотного ефекту.

4. Крім того, проект кодексу не розглядає схеми тонкої капіталізації великих корпорацій, несприятливі угоди подвійного оподаткування і заходи щодо трансфертного ціноутворення, які також підривають базу цього податку.

Питання податкового адміністрування

Обмежити значне зростання кількості непланових аудитів.

Проведення аудитів на основі оцінки ризиків має бути керівним принципом ефективного податкового адміністрування, який передбачає мінімальну кількість втручань у діяльність, пов'язану з невеликим ризиком і сумлінними платниками, та більшу концентрацію втручань у випадках високого ризику.

Азаров Світовий банк МВФ Податковий кодекс