Кабмін збереже схеми мінімізації податків?
Пропозиції з боку уряду вже посіяли розбрат серед лідерів підприємницького руху. Хтось вже згоден йти на діалог з владою, хтось зайняв непримиренну позицію, а хтось відмовчується і чекає. ПОВНИЙ СПИСОК ЗМІН.
У розпорядження "Економічної правди" потрапили погоджені урядом правки депутатів до проекту податкового кодексу, підготовленого до другого читання.
За словами голови парламентського комітету з податкової і митної політики Віталія Хомутинніка, офіційно проект цього документа буде оприлюднений у четвер.
Цього ж дня відбудеться урочисте засідання комітету, де документ схвалять. 18 листопада його розраховують прийняти в цілому, аби до кінця листопада проект підписав президент. Після цього уряд перепише макроекономічний прогноз на 2011 рік і підведе під нову макроекономічну базу проект держбюджету-2011.
Паралельно до кінця цього тижня завершиться аудит Міжнародного валютного фонду щодо виконання умов меморандуму, підписаного між МВФ та Кабміном. За словами прем'єр-міністра Миколи Азарова, місія залишилася задоволена урядом.
Серед позитивних тенденцій глава місії назвав пожвавлення торгівлі, формування позитивних очікувань інвесторів, а також успішне розміщення ПДВ-ОВДП. Під час осіннього візиту місії, крім іншого, був узгоджений фінальний текст проекту податкового кодексу, підготовлений Кабміном до другого читання до приїзду МВФ.
Зокрема, уряд погодився з доводами фонду і не буде різко знижувати ставки ПДВ та податку на прибуток підприємств. Кабмін розтягне зниження ставки податку на прибуток з 25% до 19% на три роки з щорічним зниженням на 2%. Ставку ПДВ з 20% до 16% також знизять поетапно - на 1% щорічно до 2014 року.
Уряд пішов на поступки МВФ і з інших питань, зокрема, пом'якшена позиція щодо спрощеної системи оподаткування. До другого читання кодексу депутатам запропонують збільшити річний обсяг виручки "спрощенців" до 600 тисяч гривень, але за умови наявності касового апарату.
Також підприємцям дозволять наймати до десяти осіб персоналу. Однак при цьому зберігатимуться обмеження щодо угод з юридичними особами. Видатки з операцій із "спрощенцями" юрособи не зможуть віднести на власні витрати.
Збереглися обмеження на роботу за спрощеною системою оподаткування для цілої низки професій, зокрема, для юристів, бухгалтерів та рекламістів. Так уряд спробував врегулювати конфлікт з найбільш масовим прошарком "спрощенців" - базарними торговцями - за рахунок інтересів всіх інших категорій підприємців.
На радощах деякі активісти малого і середнього бізнесу навіть вирішили відмовитися від запланованого на 16 листопада мітингу. У цей день депутати збираються прийняти кодекс у другому читанні.
Річ у тім, що, крім податкових послаблень для малого бізнесу, уряд пообіцяв знизити адміністративний тиск на базарних торговців. Зокрема, місцеві ради та державні адміністрації будуть рекомендувати власникам ринків знизити вартість оренди, послуг на вивезення сміття і складування товарів.
Держкомітет з питань підприємництва та регуляторної політики та Мінекономіки навіть прийняли спеціальний спільний наказ, встановивши граничний рівень рентабельності на послуги ринків. Така поступливість зрозуміла: уряд справді побоюється масових протестів з боку ринкових торговців.
Схоже, Партія регіонів сподівається задушити протести підприємців у зародку.
Пропозиції з боку уряду вже посіяли розбрат серед лідерів підприємницького руху. Хтось вже згоден йти на діалог з владою, хтось зайняв непримиренну позицію, а хтось відмовчується і чекає. Крім того, бухгалтери, аудитори, юристи, рекламісти та консультанти не консолідовані і не мають власних профспілкових об'єднань.
Щоб мінімізувати ризики, уряд переніс термін запровадження суперечливих новацій кодексу на кілька років. З 1 січня 2011 року не будуть обкладатися податком депозити - поріг в обсязі 200 тисяч гривень взагалі скасували. Також з 2011 року не братимуть податок з нерухомості, залишиться транспортний збір.
Іншими словами, для більшості платників податків ніяких кардинальних змін не відбудеться, а справжня податкова реформа почнеться з 2014 року.
Судячи з правок до проекту кодексу - найбільше схвалених норм належить депутатам від Партії регіонів Юрію Воропаєву, Віталію Хомутіннику та Андрію Клюєву, уряд погодився з тезою про те, що податківці не мають права перевіряти виконання підприємцями норм трудового законодавства.
Відповідні норми були вилучені з проекту кодексу, однак такі права зберігаються у податківців відповідно до закону про податкову службу. За допомогою таких хитрощів після прийняття кодексу нічого не зміниться, і податківці продовжать перевіряти стан дотримання трудового законодавства.
Також уряд намагається реалізувати ідею міністра фінансів Федора Ярошенка зразка 2003-2004 років і поділити платників ПДВ на три групи, умовно кажучи - на зелену, жовту та червону, хоча, можливо, кольори цих груп ще зміняться.
У червону категорію потраплять платники, до роботи яких ДПА має суттєві претензії. Цим фірмам якщо щось і відшкодують, то лише за підсумками скрупульозної перевірки. У жовту категорію потраплять платники, до яких у ДПА претензії мінімальні, і які, як правило, не вимагають відшкодування ПДВ.
Зелена категорія платників - так звані цивілізовані експортери, до кола яких можуть потрапити компанії, які відповідають жорстким критеріям. За задумом, це фірми, які отримують пристойний дохід, сплачують суттєві обсяги податку на прибуток і відрахувань у соціальні фонди, платять "білу" зарплату працівникам.
У зелений кошик можуть потрапити тільки ті компанії, до яких податківці не мали претензій щодо сплати та нарахування ПДВ. Таким щасливцям цей податок будуть відшкодовувати за спрощеною процедурою, аби за підсумками року провести повноцінну перевірку достовірності задекларованих сум.
Очевидно, що до зеленого списку потраплять найбільші українські експортери, зокрема, металурги, на яких припадає вагома частка відшкодування ПДВ. Дрібним і середнім експортерам потрапити у зелені списки буде складно. Чи вдасться при такій моделі уникнути "ручного" і особистісного факторів, незрозуміло.
Між тим, не за всіма пунктами переговори з МВФ проходили гладко. Найгостріші дискусії точилися щодо ринку газу і нафти. З червня 2010 року змінився механізм сплати ПДВ при операціях з газом. Податок платиться не при імпорті палива, як це відбувається з усіма товарами, а при продажу газу кінцевому споживачеві.
Цей ринок, за який відповідають облгази, вкрай непрозорий, тож надходження ПДВ від операцій з газом різко знизилися. У 2010 році, каже Мінфін, бюджет може недорахуватися 8 мільярдів гривень доходів. Така ж ситуація і на ринку нафти.
У серпні 2010 року одна з компаній отримала рішення суду, яке дозволяє їй імпортувати нафтопродукти, бензин і дизпальне без сплати ПДВ і акцизів. З вересня ця компанія монополізувала ринок імпорту нафтопродуктів, а з листопада - взяла під контроль і внутрішнє виробництво бензину та дизельного пального.
Для того, щоб зберегти рентабельність, українські НПЗ змушені займатися псевдоекспортом. Іншими словами, заводи нібито продають нафтопродукти за кордон, після чого ця компанія-пільговик імпортує їх назад у країну.
Якщо ця схема не буде закрита, держбюджет-2011 може недорахуватися 20 мільярдів гривень. Обидві ж схеми завдадуть казні збитків у розмірі 30 мільярдів гривень, на чому акцентував увагу МВФ.
Місія наголошувала: якщо ці схеми не будуть закриті, то виконання бюджетів 2010 року і 2011 року суттєво ускладниться. Уряд усвідомлює ці ризики і має намір залатати діру за рахунок збільшення фіскального тиску на малий і середній бізнес.
У середу прем'єр Микола Азаров уже назвав протести "спрощенців" штучними.
Повний перелік пропозицій до проекту Податкового кодексу напередодні другого читання:
Розділ ІІ. Адміністрування податків, зборів
Розділ ІІІ. Податок на прибуток підприємств
Розділ V. Податок на додану вартість
Розділ VII. Податок на транспортні засоби
Розділ VIII. Екологічний податок
Розділ Х. Рентна плата за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобуваються в Україні
Розділ ХІ. Плата за користування надрами
Розділ XІI. Місцеві податки і збори
Розділ ХІV. Спеціальні податкові режими
Розділ XV. Збір за користування радіочастотним ресурсом України
Розділ XVІ. Збір за спеціальне використання води
Розділ XVІІ. Збір за спеціальне використання лісових ресурсів
Розділ ХVІІІ. Особливості оподаткування платників податків в умовах дії угоди про розподіл продукції
Розділ XIX. Прикінцеві та перехідні положення