Українська правда

Біоетанол витіснить нафту?

4 листопада 2010, 18:12

Переживши у 20 сторіччі дві нафтові кризи, світ почав шукати альтернативу. Одна з них - біологічні види пального на основі відновлювальної сировини.

Після тривалих досліджень стало зрозуміло, що біопаливо не замінить нафту, однак однозначно зменшить її використання.

У світі існують суперечності між основними гравцями на ринку моторного пального - нафтопереробними фірмами і виробниками біологічного пального. Тому питання заміни нафти на біопаливо, як показав досвід США, ЄС і Бразилії, є політичною проблемою, вирішення якої залежить від держави і рівня пільг для галузі.

У Європі нема преференцій для біопалива, є тільки мандат, причому його сила з 1 січня 2011 року поширюється на весь простір співтовариства. Преференції існують тільки у США, але очікується, що в листопаді 2010 року вони будуть істотно знижені, а в листопаді 2011 року - взагалі припинять існування.

Щоб зрозуміти, чому в Україні не виробляється біоетанол, слід проаналізувати стан виробництва і споживання біоетанолу та бензину у США і Німеччині.

Прикладом виваженої політики щодо споживання біоетанолу є США. Мета президента країни - за десять років скоротити споживання нафти на 4 мільйони барелів на день. Саме стільки її імпортується з Близького Сходу і Венесуели.

США - найбільший виробник біоетанолу у світі. Підприємства країни виробляють 31,85 мільйона тонн цього пального на рік. Разом с тим, американський ринок біоетанолу знаходиться у стані невизначеності через відмову від податку на імпорт і субсидій на виробництво біоетанолу та низьку економічну привабливість галузі.

Хоча говорити про закінчення американської ери біоетанолу поки що рано, але і чекати позитивних тенденцій у найближчій перспективі теж навряд чи доведеться.

Адміністрація президента США не тільки не наполягає на збереженні ввізного мита, але і виступає проти його застосування. За преференції - опозиційна партія. У Конгресі вона зареєструвала законопроект, який передбачає продовження дії поточних субсидій на виробництво етанолу на рік із скороченням дотацій на 20%.

Зараз мито становить 0,14 долара за літр, тобто імпортний етанол може ефективно конкурувати на ринку Сполучених Штатів. Європейське мито на ввезення етанолу - 0,1-0,19 євро за літр залежно від марки.

Собівартість бразильського зневодненого етанолу - близько 0,4 долара за літр. Економічно вигідно його використовувати саме у Бразилії, адже літр бензину там коштує 1,7 долара, а літр зневодненого етанолу - 0,71 долара.

Вартість літра етанолу і бензину у світі, долари, 2010 рік

Етанол,
Роттердам

Етанол,
Бразилія

Етанол,
США

Етанол,
Україна

Бензин Regular, США

Бензин А-95, Україна

Бензин
Super 95, Німеччина

0,85

0,71

0,59

0,85

0,74

0,97

1,94

Паливний етанол - найбільш ємний продукт, який додається до бензину, у 2009 році сягнув 6% світового споживання бензину. Загалом у 2009 році підприємства світу виробили майже 60 мільйонів тонн такого пального.

Сьогодні в усіх країнах нараховується 575 заводів з виробництва етанолу загальною продуктивністю 80,6 мільйона тонн. Основна сировина - цукрова тростина, кукурудза, цукрові буряки, пшениця. Найбільшими виробниками етанолу є США - 54,3%, Бразилія - 33,7%, ЄС - 5%, Китай - 2,8% і Канада - 1,8%.

Світове виробництво біоетанолу, 2009 рік

Рейтинг

Країна

Мільйони галонів

Мільйони літрів

%

1

США

10 601

40 130

54,3

2

Бразилія

6 577

24 900

33,7

3

ЄС

978

3 703

5,0

4

Китай

541

2 050

2,8

5

Канада

356

1 348

1,8

6

Таїланд

105

401

0,5

7

Індія

92

350

0,5

8

Колумбія

81

310

0,4

9

Австралія

47

220

0,2

 

Інші

153

542

0,8

Всього

19 536

73 954

100

У 2008 році економії нафти у світі, яка отримується за рахунок додавання до бензину біоетанолу, становила 45,5 мільйона тонн, у 2009 році - 43,6 мільйона тонн. Це річний обсяг споживання нафти у Нідерландах і Польщі разом взятих.

Споживання бензину і біоетанолу у світі, мільйони тонн

 

Споживання біоетанолу

Споживання бензину

Економія
бензину

Економія нафти

2008

61,28

995,7

37,3

45,5

2009

58,65

975,1

35,7

43,6

2010, прогноз

68,17

-

-

50,68

Аналітики прогнозують, у 2010 році виробництво біоетанолу сягне 68,17 мільйона тонн, що на 16,2% більше, ніж у 2009 році. У 2010 році виробництво біоетанолу дозволить не переробляти більш ніж 50 мільйонів тонн нафти.

Розрахунки вказують на суттєве зменшення використання бензину за рахунок споживання етанолу. Так, у США в 2009 році порівняно з 2008 роком спалювання бензину зменшилося на 10%, в ЄС на - 3%, в Німеччині - на 4,4%.

Споживання бензину і біоетанолу в ЄС, мільйони тонн

 

2006

2007

2008

2009

2010, план

Біоетанол

0,88

1,38

2,78

3,41

-

Бензин

109,83

106,07

105,65

105,22

-

Відсоток біоетанолу до бензину

0,79

1,28

2,63

3,24

-

Індикатива ЄС

2,75

3,50

4,25

5,00

5,75

Важливий показник - собівартість пального. Структура ціни літра бензину марки Regular - 0,72 долара за літр - у серпні 2010 року у США була такою: нафта - 68%, переробка - 6%, маркетинг - 12% , податки - 15%.

Для порівняння - структура ціноутворення літра бензину Super 95 у Німеччині, який коштує 1,85 долара. Собівартість пального - 27%, податок на нафту - 46,5%, ПДВ - 18% , внесок забезпечення - 8,5%.

Собівартість літра біоетанолу у США - 0,5 долара, ціна - 0,59 долара. Враховуючи ефективність технології переробки кукурудзи та підтримку уряду у вигляді податкових кредитів для галузі, собівартість літра пального становить 0,32 долара.

Аналіз показників собівартості етанолу у світі дає повну інформацію щодо цінової політики. У Бразилії дана галузь, отримавши державну підтримку і величезні фінансові ресурси, має всі шанси здобути статус світового лідера.

Головним показником у структурі собівартості етанолу є сировина, у даному випадку - цукрова тростина, яка становить 67,7%. Ця сировина є поза конкуренцією з кукурудзою у США, пшеницею і цукровим буряком у Німеччині.

Конкурентоспроможність бразильського етанолу порівняно з етанолом США і Німеччини, євро за 100 літрів

Стаття затрат

Кукурудза,
США

Пшениця,
Німеччина

Цукровий буряк, Німеччина

Цукрова тростина, Бразилія

Приміщення, споруди

0,39

0,82

0,82

2,21

Обладнання

3,40

5,30

5,30

1,15

Заробітна плата

2,83

1,40

1,40

0,52

Податки,страхування

0,61

1,02

1,02

0,48

Сировина

20,93

27,75

35,10

9,80

Інші затрати

11,31

18,68

15,93

2,32

Собівартість

39,47

54,97

59,57

14,48

Субпродукти

-6,71

-6,80

-7,20

-

Дотації

-7,93

-

-

-

Нетто собівартість

24,83

48,17

52,37

14,48

Аналіз ринку бензину і біоетанолу у світі показує, що у США ціна літра бензину Regular на 0,15 долара вища за літр етанолу, що, звичайно, стимулює нафтові компанії споживати етанол.

У Німеччині літр бензину Super 95 на 1 долар дорожчий за літр етанолу, який виробляється у цій країні чи імпортується після сплати податків, що теж дає хороший економічний стимул для виробництва бензину з додаванням біоетанолу.

Отже, для США, Бразилії і ЄС споживання біоетанолу економічно вигідне. У США уряд підтримує виробників етанолу, в розумінні України - спиртозаводи. В ЄС - виробників бензину, тобто НПЗ, за рахунок диференційованих акцизних податків.

Окрім цього, у багатьох країнах існують обов'язкові норми щодо використання біопалива, за невиконання яких уряди штрафують нафтові компанії.

Про українські особливості виробництва і споживання бензину та етанолу читайте незабаром.