Рейтинг платоспроможності автостраховиків
Варто відзначити, що загальний рівень надійності страхових компаній суттєво підвищився порівняно з минулим рейтингом: скоротився розрив між лідерами та аутсайдерами, відсутні страховики з категорією D.
"Економічна правда" презентує рейтинг автостраховиків на основі фінансового аналізу діяльності страхових компаній протягом 2009 року. Збір інформації відбувався шляхом анкетування.
У рейтингу представлені 20 найбільш відкритих компаній ринку автострахування, які, на відміну від менш прозорих конкурентів, не бояться представити інформацію про свій фінансовий стан широкому загалу.
Як знайти надійного автостраховика
В умовах дефіциту персональних бюджетів варто тричі подумати, перш ніж обрати страхову компанію для покупки поліса каско чи "автоцивілки" ОСЦПВ - обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників.
Ситуація ускладнюється низкою фінансових проблем у страховиків, що часто перекладаються на плечі нових клієнтів.
Довготривалий характер страхових послуг і низька інформованість клієнтів сприяють недобросовісним страховикам, які знаходять сотні причин для невиплат.
Українці про надійність страхових компаній дізнаються переважно від знайомих. Однак така інформація зазвичай суб'єктивна та фрагментарна.
Багато хто полюбляє читати відгуки про страховиків на спеціалізованих сайтах та форумах. Заняття не для нервових, з огляду на величезні масштаби як реальних невиплат, так і піару від підставних коментаторів.
Радує, що деякі страхові компанії регулярно відповідають на звинувачення. У таких випадках шанси на надійність та добропорядність суттєво зростають.
Можна довго сперечатися про плюси і мінуси такого підходу, проте найперше правило - ніколи не обирати страховика, орієнтуючись лише на ціну поліса. Адже головне - це здатність компанії відшкодувати втрати після настання страхового випадку. Тут як ніколи актуальна народна мудрість: скупий платить двічі.
Саме тому рейтинг "Економічної правди" базується не стільки на порівнянні вартості продуктів, скільки на показниках фінансової стійкості та бізнес-активності найбільших інформаційно відкритих страховиків. Особлива увага звертається на рівень виплат, ліквідність, динаміку капіталу, походження акціонерів.
До переліку показників, які використовувалися у попередньому рейтингу, було додано фактор незалежності від перестрахування, оскільки занадто висока частка премій, переданих перестраховикам, зазвичай спостерігається у схемних та кептивних компаніях, що мають мало спільного з класичним страхуванням.
Незважаючи на важливість відносних фінансових показників, які враховує рейтинг, при виборі компанії варто зважати і на масштаби її діяльності та густоту мережі. Врегульовувати справи завжди легше з офісом, наближеним до клієнта.
Рейтинг кращих
Страхові компанії, представлені у рейтингу "Економічної правди", протягом 2009 року виплатили понад 1,8 мільярда гривень власникам полісів ОСЦПВ та авто-каско, що складає близько 70% ринку класичного автострахування.
Присутність компанії у рейтингу свідчить про її активну діяльність на ринку, прозорість, бажання іти на контакт з клієнтами. Також примітно, що кожен другий страховик, який погодився на рейтингування, належить іноземним інвесторам.
Варто відзначити, що загальний рівень надійності страхових компаній суттєво підвищився порівняно з минулим піврічним рейтингом: скоротився розрив між лідерами та аутсайдерами, відсутні страховики з категорією D.
Найвищі бали у рейтингу здобули лідер минулого рейтингу "Альфа Cтрахування", "Європейський страховий альянс", "Українська страхова група", "АХА-страхування" та "Альфа-гарант".
Високі позиції страховиків пояснюються кращим порівняно з конкурентами поєднанням фінансових індикаторів - приросту премій, стабільності - ліквідності, відношення премій до чистих резервів, лояльності до клієнтів - рівня виплат.
Наприклад, СК "Альфа Cтрахування" протягом кризового 2009 року збільшила суму зібраних премій за авто-каско у 2,5 разу, за ОСЦПВ - на 50%, підвищивши капіталізацію на 28% до 104 мільйонів гривень. Також компанія підтримує високий рівень ліквідності, що є позитивним сигналом для страхувальників.
"Європейський страховий альянс" та "Альфа-Гарант" продемонстрували високі показники виплат, капіталізації та незалежності від перестрахування. При цьому у них дещо знизився обсяг зібраних платежів.
"Українська страхова група", споріднена з австрійською Vienna Insurance Group, та "AXA-страхування", що входить до французької групи AXA, відзначаються високим рівнем надійності завдяки доступу до клієнтської бази споріднених банків та фінансових ресурсів іноземних материнських структур.
Не слід недооцінювати таких гігантів страхового ринку, як "Дженералі Гарант", "ІНГО Україна" та "Оранта", які опинилися всередині таблиці внаслідок значного скорочення портфелів авто-каско та погіршення показників рентабельності.
Втім, ці компанії отримали суттєву підтримку від акціонерів, мають розгалужену мережу офісів, великий досвід роботи і не збираються легко здавати позиції агресивним страховикам "нової хвилі" експансії іноземного капіталу.
Навіть аутсайдери показали високі результати за окремими позиціями. Це ще раз підтверджує рівноцінний склад компаній-учасників рейтингу.
Фірми "Інвестсервіс" та "Іллічівське" увійшли до групи С - "рівень надійності задовільний", оскільки мали дещо гірші порівняно з конкурентами показники ліквідності, ризикованості діяльності, рівня виплат та іноземної підтримки.
Рейтингова таблиця
Компанія | Ризико ваність діяль ності | Зобо в'язання до капі талу | Ліквід ність | Рівень виплат | Дина міка премій за ОСЦПВ | Дина міка премій за авто-каско | При ріст капі талу | Рівень підт римки акці онерів | Ефек тивність діяль ності СК | Неза лежність від пере страху вання | Зага льний залік | Рей тинг | Рей тинг на 5 жовтня 2009 року | Сума виплат, 2009 рік, мільйони гривень |
"Альфа Cтрахування" | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3,40 | A | А | 37,7 |
"Європейський страховий альянс" | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3,20 | B | н/д | 39,3 |
"Українська страхова група" | 1 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3,15 | B | B | 240,8 |
"AXA-страхування" | 2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3,15 | B | B | 132,1 |
"Альфа-гарант" | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 4 | 4 | 3,15 | B | B | 40,0 |
"Провідна" | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 3,10 | B | B | 140,2 |
"AXA-Україна" | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 3,10 | B | B | 118,3 |
"Еталон" | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 3,10 | B | B | 18,9 |
"Оранта" | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3,05 | B | C | 302,3 |
"ВУСО" | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3,05 | B | B | 43,9 |
"Омега" | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 3,05 | B | B | 29,3 |
"Дженералі Гарант" | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2,95 | B | C | 248,4 |
"ІНГО Україна" | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2,95 | B | н/д | 160,1 |
"Універсальна" | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2,95 | B | B | 71,2 |
"АСКА" | 1 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2,85 | B | C | 62,6 |
"Брокбізнес" | 1 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 2,80 | B | B | 26,0 |
"Страхова група ТАС" | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2,75 | B | C | 98,4 |
"Просто-страхування" | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2,70 | B | н/д | 88,9 |
СТ "Іллічівське" | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2,55 | C | B | 12,5 |
"Інвестсервіс" | 1 | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 2,50 | C | D | 19,4 |
Рівень А (4) - "надійний", B (3) - "стабільний", C (2) - "задовільний", D (1) - "поганий"
*Бали розраховані за отриманими редакцією даними фінансової звітності страхових компаній на 1 січня 2010 року
Редакція свідомо зменшила кількість учасників рейтингу, відкинувши низку дрібних компаній з обсягом виплат за ОСЦПВ та авто-каско нижче 10 мільйонів гривень. До рейтингу також не увійшли страховики, що перебувають у стадії ліквідації.
"Економічна правда" опитала 28 компаній, вісім з яких відмовилися брати участь у рейтингу. Деякі з них отримали низькі позиції у минулому рейтингу і цього разу не надали інформацію про свої фінансові показники.
Так, рейтинг надійності покинула СК UNIQA - раніше "Кредо-Класик", обґрунтувавши свою відмову незгодою з методикою рейтингу. Керівництво СК "Нова" не надало жодних коментарів стосовно ігнорування участі в рейтингу.
Страховики другого ешелону - "Кредо", "Гарантія", "Український страховий дім" - обіцяли надати анкету, але не зробили цього. Вдруге не знайшли часу на ознайомлення з методикою і пошук показників своєї роботи у "PZU Україна".
"Економічній правді" також не вдалося зв'язатися з офісом "Української пожежно-страхової компанії" через тотальне ігнорування телефонних дзвінків.
Як і минулого разу, не надала інформації компанія "Княжа". "У рейтингу "Економічної правди" не братимемо участь, оскільки вважаємо достатнім участь у рейтингу Insurance top", - написала прес-служба фірми.
На думку працівників "Княжої", краще стабільно перебувати у першій п'ятірці за обсягом отриманих премій ОСЦПВ, ніж ризикувати втратою позицій, відкриваючи особливості фінансового стану.
Характерно, що "Українська страхова група", яка разом з "Княжою" входить в австрійський холдинг Vienna Insurance Group, другий рік поспіль надає "ЕП" свої фінансові показники і здобуває високі позиції в рейтингу.
Методологія
Мета рейтингу - комплексно оцінити страхові компанії, які виплачують найбільше коштів клієнтам на ринку ОСЦПВ та авто-каско. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості та ділової активності страхових компаній, які можливо розрахувати на основі публічної інформації.
Привабливість страхових компаній для автовласників визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості - від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора - від 0 до 1.
Якісно привабливість страховиків визначається рейтинговою категорією групи - a, b, c чи d, що залежить від суми загального заліку. При цьому головне значення має рейтингова категорія групи страховика, а не його порядковий номер у таблиці.
Окремі показники фінансової звітності страхових компаній відображені у формах фінансової звітності (Ф) та розділах звітності, підготовленої згідно з розпорядженням Держфінпослуг №39 від 3 лютого 2004 року (Р).
"Економічна правда" отримує необхідну для рейтингу інформацію шляхом добровільного анкетування найбільших страховиків за обсягом виплат за авто-каско та ОСЦПВ.
Для визначення фактора "Рівень іноземної підтримки" використані дані про власників страхових компаній, надані Державною установою "Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку" - АРІФРУ, повідомлення УНІАН, "Українських новин", "Інтерфаксу-України", а також відомості самих страхових компаній.
Для визначення привабливості фірм були обрані такі фактори: ризикованість діяльності, співвідношення зобов'язань до капіталу, ліквідність, рівень виплат за ОСЦПВ та каско, приріст або зменшення премій за ОСЦПВ, приріст або зменшення премій за авто-каско, приріст або зменшення капіталу, рівень іноземної підтримки, ефективність діяльності, незалежність від перестрахування.
Експертна рада "Економічної правди" визначила рівень важливості кожного фактора через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.
Експерти наголосили на недостатності інформації, що публікується АРІФРУ, для точного розрахунку кожного фактора. Проте, за умов існуючого рівня прозорості ринку, використання даних, які містять анкети СК, дозволяє максимально адекватно передати комплексну привабливість фірм для клієнтів.
Розрахунок значень рейтингових факторів
ФАКТОР | ПОКАЗНИК | ФОРМУЛА | |
1 | Ризикованість діяльності СК | Показник ризику страхування | ЧПр. |
2 | Співвідношення зобов'язань до капіталу | Зворотний показник платоспроможності | Зоб. |
3 | Ліквідність СК | Коефіцієнт ліквідності | ГК _ |
4 | Рівень виплат | Коефіцієнт виплат за ОСЦПВ та каско | Вип. |
5 | Приріст аба зменшення премій за ОСЦПВ | Приріст премій за рік | Пр.(t) - Пр.(t-1) |
6 | Приріст або зменшення премій за авто-каско | Приріст премій за рік | Пр.(t) - Пр.(t-1) |
7 | Приріст або зменшення капіталу | Приріст капіталу за рік | Кап.(t) - Кап.(t-1) |
8 | Рівень іноземної підтримки | Входження у міжнародну фінансову групу | - |
9 | Ефективність діяльності СК | Рентабельність власного капіталу | ФР |
10 | Рівень перестрахування | Частка премій, переданих перестраховикам у валових преміях | ППр |
ЗАГАЛЬНИЙ ЗАЛІК | Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги | Сума балів, зважених на вагу |
Пр. - валові премії
ППр. - премії, передані перестраховикам
ЧПр. - чисті премії
ЧРез. - чисті страхові резерви
Кап. - власний капітал без нематеріальних активів
Зоб. - зобов'язання
ГК - гроші, високоліквідні активи
Вип. - страхові виплати
ФР - фінансовий результат, прибуток або збиток
Х(t) - показник Х за звітний період
Х(t-1) - показник Х за попередній до звітного період
Кожному фактору, перед тим, як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний зміст фактора.
Наприклад, якщо фактор "Рівень виплат", виражений показником "Коефіцієнт виплат за ОСЦПВ та каско", більший 50%, такому страховику присвоюється найбільша сума балів - 4.
Якщо ж він менший 50%, але більший 40%, - 3 бали. Якщо значення показника знаходиться у діапазоні 20-40% - 2 бали. Якщо ж виплати склали менше 20%, страховик отримує найменший бал - 1.
Пізніше отриманий бал множиться на вагу фактора, яка у даному випадку дорівнює 0,2 або 20%.
Сума загального заліку для кожної компанії розраховується шляхом додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішим є страховик для клієнтів з точки зору фінансової стійкості, лояльності та ділової активності.
Визначення рейтингової категорії
Рейтингова таблиця будується шляхом ранжування СК, що беруть участь у рейтингу, в порядку зниження суми їх загального заліку - ЗЗ.
Після цього залежно від діапазону, у який потрапляє кожен страховик, виділяються чотири рейтингові групи. Групам присвоюється категорія у вигляді латинських літер a, b, c чи d.
Критерії присвоєння рейтингових категорій
Значення суми загального заліку (ЗЗ) | Рейтингова категoрія | Зміст категорії |
3,33 і більше | a | Високий рівень привабливості для клієнтів |
від 2,67 до 3,33 | b | Середній рівень привабливості для клієнтів |
від 2 до 2,67 | c | Задовільний рівень привабливості для клієнтів |
менше 2 | d | Низький рівень привабливості для клієнтів |
"Економічна правда" має намір проводити рейтинг щороку.
Зміни і доповнення
Методика рейтингу може бути частково змінена у розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з огляду на динаміку показників діяльності страхового ринку, а також внаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями.
УВАГА!
Головне значення має рейтингова категорія групи страховика - a, b, c чи d, а не його порядковий номер у таблиці.
Рейтинг має винятково інформативний характер, він виражає лише думку редакції щодо рівня привабливості автостраховиків. Рейтинг не можна розглядати як рекомендацію для вибору страхових програм.
"Економічна правда" та автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, прийняті винятково на основі цього рейтингу.
Детальні розрахунки та ваги факторів страхові компанії можуть отримати, звернувшись до редакції.
Методика та розрахунки: Роман Корнилюк та Євген Шпитко