Нафтовики відкрили новорічні розпродажі
Український автолюбитель може зітхнути спокійно: до кінця 2009 року пальне на заправках як мінімум не подорожчає, а ближче до новорічних свят - може подешевшати.
Втім, "аукціон небаченої щедрості", загалом невластивий нафтовикам, має ряд вагомих причин. Перш за все, у грудні на світових ринках різко дешевшає нафта - вартість бареля опустилася нижче 70 доларів. За два тижні зими сировина втратила в ціні майже 10%.
Надлишок нафтопродуктів на ринках Європи та США призвів до різкого падіння цін на пальне. Преміальні бензини коштують менше 650 доларів за тонну і, судячи з усього, це далеко не межа.
Торги на ринку Середземномор'я 15 грудня закінчилися для трейдерів рекордно низькими за останні два місяці котируваннями: бензин А-95 коштував 648 доларів за тонну, а російський газойль - 589 доларів за тонну.
Учасники європейського ринку давно чекали обвалу цін. Економічна ситуація на континенті наразі не поліпшується, тож на зростання споживання нафтопродуктів сподіватися не слід.
До того ж, на певні види пального, наприклад, на дистиляти, як і раніше, зберігається низький попит через незвично теплу погоду, яка спостерігалася наприкінці листопада - на початку грудня.
Пошук винних
Тим часом в Україні назрівало протистояння між нафтовими компаніями, а точніше - між найбільшими операторами роздрібних мереж АЗС.
Так, деякі з рітейлерів, що входять до експертно-аналітичної групи - ЕАГ, на початку грудня поскаржилися профільному міністру на групу "Приват", зокрема, на низькі ціни на пальне на заправках цієї ФПГ.
Однак час для скарги був обраний сумнівний. У розпал виборчої кампанії глава Мінпаливенерго Юрій Продан навряд чи каратиме АЗС, які торгують найдешевшим в країні бензином.
Та й формула розрахунку роздрібної вартості нафтопродуктів, яка раніше відігравала роль цінового орієнтиру у галузі, сьогодні надто далека від життя і, як мінімум, вимагає істотного корегування.
Обравши у травні в якості єдиного індикатора для українського ринку котирування американського агентства Platt's, розробники формули явно прорахувалися.
Влітку формула кульгала через відсутність у ній цін українських виробників, а восени до уваги не було прийнято наповнення ринку. До речі, саме баланс імпорту-експорту, внутрішнього виробництва і споживання став однією з головних причин поточного зниження цін на пальне.
Імпортувавши в Україну у жовтні-листопаді рекордну кількість нафтопродуктів, за такого ж рекордного у цей період обсягу виробництва на українських НПЗ, трейдери зіткнулися з профіцитом пального.
Результат очевидний: формула на початку грудня говорила про середню ціну на бензин А-95 на рівні 7,6 гривні за літр, тоді як на АЗС його вартість ледь перевищувала 7,25 гривні за літр - за винятком кримських АЗС.
Великі товарні запаси на нафтобазах при падаючому попиті напередодні "мертвого" сезону стали основною причиною зниження цін. Так, за півтора місяця тонна бензину А-95 на українському ринку подешевшала в середньому на 9% до 8 тисяч гривень, а дизельне пальне - на 10% до 6,4 тисячі гривень.
Свято наближається
Зрозуміло, надлишок пропозиції і здешевлення оптових партій пального на вітчизняному та зовнішніх ринках позначилися на роздрібних цінах.
Українські автолюбителі протягом місяця могли спостерігати, як знижувалися котирування бензину і ДП на заправках. За два тижні грудня вартість пального на АЗС опустилася на 30-40 копійок за літр.
Середні роздрібні ціни на пальне на АЗС України, гривень за літр, 15 грудня 2009 року
А-76/80 | 5,92 |
А-92 | 6,46 |
А-95 | 6,95 |
ДП | 5,62 |
Джерело: UPECO
Протягом наступних двох тижнів завдяки європейським тенденціям і падінню споживання ціни можуть "полегшати" ще на 10-20 копійок за літр. До речі, боротьба за покупця змусила АЗС вигадувати розмаїті акції та програми лояльності.
Принаймні, на столичних станціях, що працюють під відомими брендами, автолюбитель може розраховувати на подарунок або на знижку на наступну заправку.