Українська правда

БЮТжет-2010: піар не вдався

Бюджет-2010 з самого спочатку приймався не як реальний фінансовий документ, а як передвиборча програма одного з кандидатів у президенти. А цей кандидат замовляв не бюджет, а передвиборчу агітку.

Задумка уряду і фракції БЮТ у парламенті не спрацювала. Ще у четвер здавалося, що бюджет-2010 залишиться у стінах парламенту і там же буде урізаний до невпізнання.

Але вже у п'ятницю Верховна рада таки знайшла в собі сили повернути документ на доопрацювання уряду. Офіційно, причина відмови звучить так.

"Верховна рада вирішила повернути поданий Кабміном проект закону про державний бюджет на 2010 рік суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання з метою приведення у відповідність до вимог Конституції, Бюджетного кодексу, закону про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати".

Протягом двох тижнів уряд повинен ознайомитися приблизно з тисячею пропозицій депутатів, врахувати їх і видати на-гора новий документ.

Повернення і стало, і не стало несподіванкою.

Не стало бо цей документ напевно непрохідний. Хоча б тому, що витрати держави передбачені у таких обсягах, що навіть без кризи Україна їх не потягнула б.

Крім того, бюджет-2010 створений на основі Бюджетного кодексу, якого не існує. 23 червня Верховна рада проголосувала за нову редакцію кодексу. Цей документ описував те, що уряд назвав "бюджетною реформою". Насправді, це масова роздача передвиборних хабарів.

Втім, уже незабаром президент ветував новий Бюджетний кодекс, і вето подолане не було. Таким чином, парламент не може голосувати за документ, складений на основі неіснуючого кодексу.

У той же час, повернення проекту на доопрацювання стало несподіванкою. Напередодні БЮТ доклав усіх зусиль, щоб документ назавжди залишився у парламенті.

Задум став очевидним у четвер, коли Верховна рада "провалила" державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік і бюджет-2010.

Після цього перший віце-спікер Олександр Лавринович запропонував розглядати бюджет постатейно, а деякі депутати почали вимагати повернути проект на доопрацювання.

Але тут виступив депутат від БЮТ Андрій Кожем'якін і дав зрозуміти, що час для повернення вже втрачено, і про це навіть не слід думати. За його словами, відповідна ухвала повинна була розглядатися під час обговорення проекту бюджету.

"Цього не було зроблено, і зараз можна бюджет відправити лише у комітет на повторне перше читання. Якщо віце-спікер Олександр Лавринович порушить регламент, поставивши на голосування постанову про направлення до Кабміну, ми скористаємося 29 статтею регламенту і за підписами двох фракцій будемо намагатися усунути його від ведення засідань на два дні", - сказав Кожем'якін.

Того ж дня схожий спіч виголосив в. о. міністра фінансів Ігор Уманський. "Депутати повинні постатейно проголосувати за проект закону про бюджет-2010. Іншого шляху нема. Постанова Верховної ради про направлення бюджету в уряд буде незаконною", - сказав він.

Можна зробити висновок, що це не особиста думка Кожем'якіна або Уманського, а узгоджена позиція БЮТ і уряду.

Очевидно, ця позиція була погоджена ще до засідання парламенту, адже доповідати програму було доручено не члену уряду, а заступнику міністра. Отже, провал голосування щодо бюджету-2010 передбачали.

До речі, фіаско прогнозувалося ще у жовтні - тоді своєю постановою Кабмін регламентував виконання державного та місцевих бюджетів у 2010 році.

Серед іншого, документ передбачав, що з 1 січня 2010 року і до набуття чинності закону про держбюджет на 2010 рік Держказначейство буде зараховувати податки, збори та інші надходження відповідно до закону про держбюджет на 2009 рік, а витрачати кошти - згідно з аналогічними порядками 2009 року.

По суті, Кабмін приготувався до того, що поданий урядом проект бюджету-2010 не пройде парламент.

За існуючим законодавством, у разі неприйняття бюджету щомісячне фінансування проводиться з розрахунку 1/12 витрат попереднього року. А це на 30-40% менше, ніж сьогодні. Крім того, це зовсім інша система відносин з місцевими бюджетами.

Отже, синхронні заяви Кожем'якіна та Уманського були заплановані. Виникає питання: навіщо?

Тут потрібно звернутися до самого бюджету. Подивившись на цифри, найрозумніше припустити таке: для кандидата у президенти Юлії Тимошенко найвигідніший варіант - це неприйняття запропонованого нею бюджету. Тоді вона зможе просто розвести руками і сказати: "Бачите - я хотіла всіх ощасливити, але вони не дали".

І потім до самих виборів прем'єр зможе розповідати, що саме вона пропонувала, і скільки грошей недоотримає кожен житель країни. Це виключно виграшна комбінація, і вона ще буде реалізована. Але тижні за три.

Уманський уже пообіцяв, що уряд допрацює проект бюджету і подасть його вчасно. "Ми не дамо жодній політичній силі підстав стверджувати, що уряд або Міністерство фінансів блокує бюджетний процес", - сказав він.

Хоча, нагадав чиновник, відповідно до Бюджетного кодексу, якщо проект фінплану прийнятий до розгляду Верховною радою, то законодавчих підстав для повернення цього документа в уряд немає. Однак таке рішення депутати все ж прийняли.

Яким буде новий бюджет-2010? Швидше за все, він залишиться таким же нереальним. Відмовитися від даних обіцянок уряд не зможе. Ну не визнавати ж напередодні виборів, що місцеві ради та міністерства не отримають надбавок! Отже, основні пункти документа залишаться, а коми можна і переставити.

З юридичної точки зору, подати у парламент проект у тому ж вигляді можливо. Уманський натякнув, що на засіданні Верховної ради розглядався не сам бюджет, поданий урядом, а висновки і пропозиції бюджетного комітету та народних депутатів.

"Це був документ і продукт Верховної ради, його Верховна рада не підтримала", - зазначив чиновник.

Ще один момент - Партія регіонів підіграє уряду. Насправді, вона вимагає лише одного: врахувати підвищення соцстандартів. "Біло-блакитним" байдуже, що документ роздає хабарі місцевим радам на основі неіснуючого Бюджетного кодексу.

Таким чином, друга версія бюджету-2010, швидше за все, буде провалена, як і перша. І комбінація, яка готувалася ще у вересні-жовтні, стане реальністю.

Багатоходовий план уряду та БЮТ виглядає наступним чином. Спочатку вони пропонують проект бюджету, який обіцяє озолотити кожного. Правда, не пояснюють, де візьмуть стільки грошей.

Другий етап - парламент не пропускає цей бюджет, але повернути його уряду на доробку він уже не може.

Етап третій - Верховна рада змушена зменшувати видатки бюджету, а БЮТ і особисто прем'єр критикують урізання кожної гривні.

Річ у тім, що бюджет-2010 з самого спочатку приймався не як реальний фінансовий документ, а як передвиборча програма одного з кандидатів у президенти. А цей кандидат замовляв не бюджет, а передвиборчу агітку.

вибори уряд парламент