Українська правда

Тимошенко будує нове МММ?

Уряд бадьориться. Але у 1998 році він теж виглядав бадьоро. Найвеселіше почнеться після виборів. До їх закінчення країна отримає піраміду з облігацій, з якими доведеться розбиратися новому президенту. Буде цікаво, якщо ним стане Тимошенко.

Уряд позичає мільярди на півроку під 30%. Це "піраміда". Вже більше місяця він будує піраміду з державних облігацій.

Держава бере в борг усього на півроку під величезні відсотки, але через півроку доведеться заплатити ще більше, щоб повернути попередній борг. Така піраміда стала причиною фінансової кризи 1998 року в Україні.

Грошей у бюджеті катастрофічно не вистачає. Нацбанк гроші майже не "друкує" і принципово викуповує тільки ОВДП, що пішли на поповнення статутного фонду "Нафтогазу" та рефінансування бюджету через Ощадбанк.

Щоб знайти додаткові кошти, Мінфін починає позичати їх у банків. Причому відсотки доводиться постійно підвищувати. На останньому аукціоні середньозважені відсотки зросли до 24,5%, а граничний рівень - до 29,5%. Це катастрофічно багато. Держава змушена платити гроші за таку ж прибутковість, як третьосортні підприємства.

[B]

Жовтневе безгрошів'я

Сьогодні в уряду на рахунках 750 мільйонів гривень. Це вкрай недостатньо. У попередні роки, навіть в погані часи, Кабмін мав запас у розмірі 2-3 мільярдів гривень.

З тих 750 мільйонів гривень ще потрібно виплатити 400 мільйонів гривень Костянтину Григоришину. Це застава за участь у конкурсі з приватизації Одеського припортового заводу. Торги не відбулися ще 29 вересня, але бізнесмен наразі не побачив своїх грошей, які повинні гарантовано погашатися протягом трьох днів.

За словами джерела "Економічної правди" у Держказначействі, на порядку денному в уряду є ще один терміновий платіж об'ємом 400 мільйонів гривень. Джерело не уточнило, куди мають піти ці кошти, але цілком очевидно, що в уряду грошей не вистачає.

Представник Держказначейства також уточнив, що сьогодні вже припинені всі казначейські платежі на рівні сіл і селищ. Економія вторгається у витрати на рівні районів та областей. Навіть обов'язкові витрати уряду елементарно недофінансовуються.

Офіційно Кабмін повідомляє, що бюджет перевиконується. За словами джерела, реально все навпаки. Дефіцит загального фонду бюджету складає близько 20%. Ця оціночна цифра трохи не збігається з показниками, які оголошував Секретаріат президента, зате вона дає уявлення про справжій стан справ у державі.

Як і передбачали експерти багатьох компаній і банків, наповнення бюджету стало особливо поганим у жовтні. Це пов'язано з тим, що виснажилися відразу кілька джерел, за рахунок яких уряд затикав дірки з початку року: переплати податків, невідшкодування ПДВ та хронічне зменшення "заднім числом" плану із збору грошей.

У жовтні проблему навіть визнали одночасно заступник міністра фінансів, в. о. міністра фінансів і сама прем'єр Юлія Тимошенко.

Разом з тим, уряд не відмовився від планів підвищення соціальних витрат. Зокрема, з 1 липня мінімальна зарплата зросла з 625 до 630 гривень, з 1 жовтня - до 650 гривень. А з 1 грудня вона повинна збільшитися до 669 гривень. Мінімальна пенсія з 1 жовтня виросла з 482 до 498 гривень.

Це невеликі прирости, але гроші взяти ніде навіть на них.

МВФ дає 2 мільярди

Природний збір грошей, як уже сказано, кульгає. Недоодержання складає близько 20%, і це може бути навіть завищений показник.

Національний банк, у свою чергу, зайняв принципову позицію. Для недопущення інфляції він прибрав зайву, на його думку, гривню з економіки. А в. о. голови правління НБУ Анатолій Шаповалов зайняв принципову позицію: не монетизувати (не купувати) ОВДП, які йому пропонують з усіх боків.

З цього правила є лише два винятки. Перший - ОВДП за програмою кредитування підготовки до "Євро-2012". Другий - планове переведення у готівку облігацій, які уряд випустив у рамках докапіталізації банків.

За першою програмою суми поки мізерні. А за другою НБУ вимагає надання реєстру людей, що одержали свої депозити - він відшкодовує тільки кошти, які покинули нові держбанки.

Одним словом, НБУ грошей не дає. Це вкрай неприємна новина для уряду. Отже, у нього залишається тільки одне джерело - МВФ.

У суботу місія фонду вже виїхала з України. За даними "Економічної правди", гості попередньо рекомендували виділити Україні тільки 2 мільярди доларів. Однак Кабмін хоче отримати 4 мільярди доларів і обґрунтовує це відсутністю грошей.

Якщо йому вдасться домогтися свого, то в розпорядження уряду потраплять понад 30 мільярдів гривень. Це величезна сума для того, щоб покрити усі витрати. Єдиний момент, що доведеться якось домовитися з МВФ. Фонду підноситься версія, що ці гроші не проїдаються, а йдуть на обслуговування зовнішніх боргів.

В цілому, відносини з МВФ перетворилися майже у шлюбні узи. Днями постійний представник фонду Макс Альєр зустрівся з представниками українських профспілок. Після цього з'явилося наступне повідомлення.

"Пан Альєр пояснив, що ключовим елементом програми МВФ з Україною є захист купівельної спроможності зарплат і пенсій. Він підкреслив, що істотна частина ресурсів, наданих МВФ Україні, була спрямована до державного бюджету на забезпечення своєчасної виплати урядом зарплат і пенсій".

Фактично, це визнання того, що фонд фінансує витрати уряду. І майже зізнання, що він оплачує передвиборчу кампанію прем'єра Юлії Тимошенко. Адже, незважаючи на численні порушення обіцянок, даних фонду, гроші все одно виділяються. Отже, для їх отримання нічого не потрібно робити.

Доводиться платити 30%

МВФ грошей ще не дав, а Шаповалов все ще не злякався дзвінків і викликів на допити. Тому Кабміну доводиться позичати гроші.

За перші вісім місяців 2009 року Мінфін від продажу облігацій зібрав 10,3 мільярда гривень. Це підсумки первинних аукціонів. З урахуванням ОВДП, внесених у нещодавно куплені банки, сума склала 43 мільярди. А з облігаціями у статутному фонді "Нафтогазу" - ще більше.

Статистика торгів ще у вересні не демонструвала жодних проблем. Минулого місяця Мінфіну вдалося продати для уряду ОВДП на 1,1 мільярда гривень.

За ці гроші сплачувалися відсотки, які вже вважалися надто високими. Це були цифри, які коливалися між 21,4% і 23%. Більшою була ставка за облігаціями, які повинні погашатися у порівняно далекому 2012 році.

ОВДП з погашенням у 2010 році

Погашення

10 березня
2010 року

7 квітня
2010 року

14 квітня
2010 року

28 квітня
2010 року

16 червня
2010 року

14 липня
2010 року

15 вересня
2010 року

Розміщення

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

7 вересня

21,54

21,88

275,4

21,89

22

80,2

15 вересня

20,78

22

69,2

22

22

36,9

22 вересня

21,44

22

265

21,96

22

88,4

29 вересня

21,66

22

142,2

22

22

20,2

6 жовтня

21,44

23

911,6

22

22

82,9

13 жовтня

22,54

26

1153,8

23

23

17,8

20 жовтня

24,52

27

241,4

26,09

27,5

141,7

27 жовтня

25

30

725,6

27,28

28

79,4

540,4

911,6

1153,8

725,6

638,4

80,2

281,7

сзв - середньозважена відсоткова ставка, гр - гранична відсоткова ставка, обсяг - обсяг залучених коштів, млн. грн.

Ситуація різко змінилася на початку жовтня. Тільки лише за торги 6 жовтня Мінфін зібрав 1,7 мільярда гривень - у півтора рази більше, ніж за весь вересень. А всього з початку цього місяця зібрано 4,6 мільярда гривень.

При цьому спостерігаються дві тенденції, які свідчать про будівництво фінансової піраміди. Перша - "скорочення" боргу. Друга - різке збільшення процентних ставок аж до 30%.

ОВДП з погашенням у 2011-2012 роках

Погашення

27 квітня 2011 року

12 жовтня 2011 року

11 квітня 2012 року

26 вересня 2012 року

Розміщення

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

сзв, %

гр,%

обсяг

сзв, %

гр, %

обсяг

7 вересня

22,02

23

36,9

15 вересня

23

23

18,6

22 вересня

22,93

23

55,9

29 вересня

23

23

37,4

6 жовтня

24,63

25

288,2

20

20

384,9

13 жовтня

25,14

25,5

70

20

20

10,1

20 жовтня

26,03

27

69,9

27 жовтня

27,41

29,5

303,4

27,65

28,75

140,4

92,8

373,4

554,5

395

Всього з 4,6 мільярда гривень, зібраних у жовтні, 4,4 мільярда доведеться повертати вже 2010 року - з квітня по вересень. Що це означає, було видно 27 жовтня. Аби повернути гроші, позичені у квітні і травні 2009 року, Мінфін був змушений зібрати 1,25 мільярда гривень.

При цьому він створив для себе привід через півроку знову вийти на ринок. Більше половини залучених грошей дав продаж ОВДП з погашенням відразу після виборів - у квітні 2010 року. Їх розміщення дало 725,6 мільйона гривень.

Однак цей борг уже коштує набагато дорожче. У квітні-травні ОВДП випускалися з прибутковістю 20-22%. 27 жовтня за шестимісячними ОВДП була запропонована рекордна з часів кризи 1998 року максимальна прибутковість - 30%. Середньозважена дохідність склала 25%.

За півторарічними паперами гранична прибутковість склала трохи менше - 29,5%. Середньозважена теж виявилася високою - 27,41%. Щоб зрозуміти, як це дорого, наведемо цитату з дослідження НБУ.

"Середньозважена дохідність за ОВДП - з урахуванням випущених ОВДП на рекапіталізацію - під час первинного розміщення у серпні 2009 року склала 9,67% річних, а за січень-серпень - 11,29% річних. Разом з тим, середньозважена дохідність за результатами аукціонів з первинного розміщення ОВДП у серпні 2009 року склала 23,49% річних, з початку року - 17,01% річних", - йдеться у монетарному огляді регулятора за підсумками вересня.

До жовтневого підвищення прибутковості Мінфін підштовхнув дуже поганий результат попередніх торгів. 20 жовтня йому вдалося залучити лише 453 мільйони гривень. Хоча за дев'ятимісячними паперами держава пропонувала дуже пристойний відсоток - від 24,52% до 26% річних.

У середу в. о. міністра фінансів Ігор Уманський визнав, що ставка за ОВДП необ'єктивна. Але у завищенні дохідності він звинуватив не уряд, а якісь ворожі сили.

"Це, певним чином, недобросовісна поведінка учасників ринку: у нас досить великий обсяг внутрішнього боргу, і певні учасники ринку, на жаль, скористалися цією ситуацією. Ми зробимо відповідні висновки і прореагуємо на це", - зазначив він.

Як саме Мінфін збирається знизити прибутковість, в. о. міністра не сказав. При цьому Уманський пообіцяв, що більше ставку піднімати не буде.

"Їх просто кинуть"

У Нацбанку ці слова прокоментували адекватно - мовляв, не беріть. "Якщо уряд вимагає від нас знизити ставки, то чому розміщує держоблігації під такі відсотки?" - запитав представник регулятора.

Банкіри також критично ставляться до ОВДП. "Це навіть не 1998 рік, це просто "МММ". Тільки це була компанія, а тут афера відбувається на рівні країни. Заради чого це робиться? Заради перемоги на виборах? Це ж дурість. Самим же і доведеться з цим розбиратися", - говорить експерт банківського ринку.

"Найбільше у цій ситуації мене дивують банки, які купили ОВДП. Хіба вони не розуміють, що їх просто "кинуть"? Уряд не буде платити такі шалені гроші. Після виборів він зробить реструктуризацію на 30 років з платежами, що будуть зменшуватися, і всі вільні", - прокоментував "Економічній правді" голова правління одного із системних банків.

Звісно, сьогодні ситуація відрізняється від 1998 року. Тоді держборг складався лише з "коротких" ОВДП, і випуск нових паперів неможливо було зупинити. Сьогодні зробити це можна, але в уряду інші плани.

У 2009 році планується залучити з ринку 26 мільярдів гривень. Сьогодні вже зібрано 14,9 мільярда. Тобто, потрібно отримати ще майже стільки ж. Залучити їх можна хіба що під шалений відсоток і на короткий термін.

У цьому і полягає небезпека. Банки хочуть купувати папери з погашенням у 2010 році. Отже, більшу частину коштів доведеться теж залучати на шість-дев'ять місяців.

За даними Мінфіну на кінець серпня, у 2010 році передбачалося погашення 15,2 мільярда гривень, а пікові 17,9 мільярда припадали на 2012 рік. Тепер все змінилося. 2010 рік уже найбільш завантажений з точки зору повернення грошей, але при цьому зростання економіки прогнозується всього на 3%.

Тобто, гроші брати буде ніде, але знайти доведеться набагато більше коштів, ніж 2009 року. Таким чином, уряд справді може вдатися до реструктуризації ОВДП. Отже, аналогія з "МММ" стає більш реальною.

Звичайно, уряд бадьориться. Але у 1998 році він теж виглядав бадьоро. Найвеселіше почнеться після виборів. До їх закінчення країна отримає піраміду з облігацій, з якими доведеться розбиратися новому президенту. Буде цікаво, якщо ним стане Тимошенко.

Тимошенко уряд МВФ ОВДП Мінфін