ФДМ хоче продати "Аеросвіт" за копійки?
Ідея продати чверть акцій провідного авіаперевізника за безцінь могла з'явитися тільки під впливом вагомих аргументів, якими здатні озброїти чиновників окремі потенційні покупці авіакомпанії. Першим відгукнувся на пропозицію придбати дешевий пакет "Аеросвіту" Віктор Пінчук, якому опосередковано вже належить близько 25% акцій авіакомпанії.
Державна машина продовжує продукувати алогічні рішення. Особливо багато їх у секторах, пов'язаних з власністю, точніше, з її розподілом.
У лютому 2009 року Фонд державного майна України надіслав акціонерам авіакомпанії "Аеросвіт-Українські авіалінії" пропозицію про викуп державної частки у статутному капіталі у розмірі 22,39% акцій.
Таке рішення Фонду, хоч і не залишилося непоміченим учасниками ринку та експертним середовищем, однак сенсацією не стало.
Прийнято вважати, що володіння державою не надто великими частками акцій у компаніях позбавлене сенсу, оскільки не дозволяє впливати на політику підприємств та розподіляти дивіденди. Отже, планомірний розпродаж невеликих пакетів - щось подібне відбувається з паперами обленерго - нікого не вразив.
Здивувало інше - сума коштів, за яку держава готова продати свою частку. Консалтингова фірма "Острів", якій Фонд доручив оцінити державний пакет акцій авіакомпанії, шокувала і учасників ринку, і аналітиків, оцінивши папери у 17 мільйонів гривень. У розпорядження "Економічної правди" потрапила копія листа до міноритарного акціонера, у якому пропонується викупити державну частку компанії саме за цю суму.
Слід зауважити, що лише кримські активи "Аеросвіту" коштують у 15 разів дорожче.
Зазвичай за мінімальними цінами продають неліквідне майно, однак про "Аеросвіт" цього не скажеш.
З 2000 року фірма лідирує на українському ринку пасажирських перевезень: зараз її частка складає 40,5%. За 2008 рік кількість перевезених пасажирів перевищила 2,5 мільйона, а дохід компанії склав 3,3 мільярда гривень.
Через загадкові причини оцінку акцій зробили, не дочекавшись підсумків роботи "Аеросвіту" за третій квартал. А тимчасом період літніх відпусток традиційно приносить авіакомпаніям левову частку річного доходу.
Схоже, Фонд держмайна не випадково погодився з результатами такої оцінки акцій "Аеросвіту". Мета - продати пакет якомога дешевше. Але яка користь від цього державі?
Особливо тривожною видається ситуація навколо "Аеросвіту" на тлі складного бюджетного процесу. У 2010 році уряд пропонує збільшити дефіцит держбюджету майже на 50%, або на 15,6 мільярда гривень до 46,8 мільярда гривень.
Більше того, за даними Секретаріату президента, прихований дефіцит проекту фінансового плану України на 2010 рік становить 34 мільярди гривень.
У таких умовах кожна копійка, отримана від приватизації залишків державного майна, має бути для уряду і держави загалом на вагу золота.
Факт заниження стартової ціни державного пакету акцій "Аеросвіту" підтверджують навіть його потенційні покупці.
Зокрема, інвестиційна компанія "Он-лайн капітал" надіслала Фонду держмайна пропозицію про придбання державного пакета акцій "Аеросвіту" за 35 мільйонів гривень.
А авіакомпанія ще одного міноритарного акціонера "Аеросвіту" - Ігоря Коломойського запропонувала Фонду держмайна придбати державний пакет акцій перевізника за 232 мільйони гривень.
У той же час, прес-служба ФДМ повідомила, що "Он лайн-капітал" та інші покупці будуть допущені до торгів, якщо інші міноритарні акціонери відмовляться від участі у конкурсі. У відомстві нагадали, що першочергове право на викуп акцій мають співвласники авіаперевізника.
За інформацією Фонду, сьогодні 62% акцій "Аеросвіту" належать українським власникам: Фонду держмайна, а також компаніям "ГенАвіа-Інвест" Віктора Пінчука - 24,999%, "Укрінфоконсалт" - 9,8% і "Бюро" - 4,8%. Останню учасники ринку пов'язують з групою "Приват" Ігоря Коломойського.
Ще 38% акцій "Аеросвіту" перебувають у власності нідерландської фірми Gilward Investments BV, співвласником якої є голова спостережної ради авіакомпанії Аарон Майберг.
Діями ФДМ обурюються навіть нинішні власники компанії. За словами того ж Ігоря Коломойського, він, як один з міноритарних акціонерів компанії, теж отримав пропозицію Фонду купити держпакет акцій за 17 мільйонів гривень.
Однак, як зазначив він в інтерв'ю "Українській правді", насправді ця сума менша за реальну вартість акцій у 10-12 разів. Якщо бізнес уже сьогодні готовий заплатити за держпакет "Аеросвіту" понад 230 мільйонів гривень, що або хто спонукає Фонд держмайна уперто стримувати ціну?
Вочевидь, ідея продати чверть частки провідного авіаперевізника за безцінь могла прийти в голову в.о. керівника Фонду держмайна Дмитра Парфененка тільки під впливом вагомих аргументів, якими, судячи з усього, здатні озброїти чиновника окремі потенційні покупці авіакомпанії.
За інформацією джерел у Фонді, першим відгукнувся на пропозицію придбати дешевий пакет "Аеросвіту" мільярдер Віктор Пінчук. Схоже, історія з реприватизацією нічому нікого не вчить.
Юрій Береговий, Центр досліджень корпоративних відносин, для ЕП