Газ для автомобілістів обкладуть податком?
Податкова політика цього року однозначно дозволяє припустити, що в якості серйозного джерела наповнення держбюджету уряд розглядає автомобільний люд.
Податкова політика цього року однозначно дозволяє припустити, що в якості серйозного джерела наповнення держбюджету уряд розглядає автомобільний люд.
Після невдалої спроби підвищити транспортні збори Кабмін пішов шляхом збільшення податкового навантаження на пальне, що повністю ляже на плечі тих же автомобілістів.
Після дворазового підвищення акцизів на бензин на початку року черга дійшла і до скрапленого газу.
Запропонований розмір податку з екологічно чистого альтернативного пального загрожує поставити хрест на розвиткові цього перспективного ринку і "списати" багатомільйонні інвестиції підприємців у цей сектор.
Головна цінність зрідженого газу - він же пропан-бутан - дешевизна. У порівнянні з бензином його ціна на 40-50% нижче. На цьому тлі "екологічний" аспект для багатьох тьмяніє, хоча мешканці мегаполісів так не вважають.
Перераховані переваги газового пального зробили його вкрай популярним у Європі, особливо у її східній частині, де газовий модуль - невід'ємна складова кожної автозаправної станції.
Україну "газовий" бум накрив на початку цього століття. Зростання обсягу продажів і точок реалізації пропан-бутану в 2003-2007 роках стало закономірною реакцією небагатих українських споживачів на впевнене подорожчання традиційних нафтопродуктів - бензину і дизельного пального.
Як результат, сьогодні в обласних центрах важко знайти таксі, що працює не на газі. Зрозуміло, така популярність цього енергоносія дала потужний імпульс розвитку збутової інфраструктури - газозаправних станцій, сховищ, спеціального транспорту.
Явне гальмування темпів розвитку цього ринку відбулося у 2008 році, який фінішував навіть з незначним спадом відносно попереднього року. Перш за все, це було викликано зростанням цін на газ у порівнянні з традиційними нафтопродуктами.
Досвід України та сусідніх країн показує, що ефективність переходу з бензину на газ, для чого потрібна установка недешевого газобалонного обладнання, спостерігається при ціні газу, що вдвічі нижча, ніж вартість бензину. А в 2008 році нижче 57% це співвідношення не опускалося.
Причина подорожчання газу в тому, що потреба ринку перевершила внутрішнє виробництво, яке завжди покривало попит - скраплений газ є побічним продуктом нафтопереробки, яка в 2008 році знизилася на 25%.
Це продемонстрував початок поставок скрапленого газу з-за кордону, чого раніше ніколи не було. І хоча обсяг імпорту в 2008 році швидше нагадував крик відчаю газотрейдерів, ця подія для ринку була досить символічною.
При цьому зменшився й експорт - у 5,3 рази в порівнянні з 2004 роком. Зростаючий попит призвів до того, що ціна на оптовому ринку стала стабільно вище світової. В нюансах цього процесу тепер розбирається Антимонопольний комітет.
Ситуація покращилася на початку нинішнього року. Позначилося підвищення цін на бензин після новорічного збільшення акцизу та об'єктивне падіння оптової ціни на газ.
Згадане співвідношення знову повернулося на привабливий для споживача рівень - 38-40%. Ринок почав оживати, біля пунктів переобладнання автомобілів на газ знову з'явилися черги.
Відзначимо, що додатковий ажіотаж навколо пропан-бутану був посилений завдяки ситуації з вартістю метану - стисненого природного газу, що є основним конкурентом скрапленого газу в боротьбі за економного споживача.
Після тріумфального підписання газових домовленостей з Росією 19 січня ціни на автомобільних газонаповнювальних компресорних станціях зросли до 3,18 гривні за кубометр, тоді як приблизно рівноцінний за енергетичною цінністю літр пропан-бутану подешевшав у Києві до 2,1 гривні, а в "гаражах" можна було знайти і по 1,8 гривні.
Програють найбільш економні
Вдихнувши трохи свіжості, вже у березні учасники ринку отримали нову "повістку".
Мова йде про законопроект № 4133-1 від 3 березня 2009 року, поданий до Верховної Ради Кабміном. У ньому урядовці пропонують з 1 червня підняти ставки акцизного збору на алкоголь, дизельне пальне і скраплений газ. До ціни останнього пропонується додати у вигляді акцизу 80 євро за тонну.
За словами Сергія Терьохіна, голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики, розмір акцизу відповідає ставці цього податку на дизельне пальне.
"Теплоємність пропан-бутанової суміші приблизно така ж, як у дизельного пального із вмістом сірки 0,2%, тому ставку акцизу доцільно встановити на аналогічному рівні", - вважає народний депутат.
При цьому, впевнений автор ідеї запровадження 13-відсоткового мита на імпорт, введення акцизу на скраплений газ не повинне призвести до його подорожчання на заправках.
"Сьогодні рентабельність продажу пропан-бутану - одна з найкращих серед усіх видів бізнесу. Існуючий зазор в ціні дозволяє залишити ціни після запровадження акцизу на теперішньому рівні", - говорить Терьохін.
Учасники газового ринку дотримуються іншої думки.
"Такий акциз призведе до подорожчання газу в роздрібній торгівлі на 60-80 копійок, що виштовхне його далеко за межу привабливості серед споживачів", - впевнений президент Асоціації скрапленого газу Сергій Півень.
За його словами, не варто розраховувати на нові інсталяції газобалонного обладнання, адже розрив з бензином не дозволить їх власникам повернути витрачені на переобладнання гроші.
"Торішня стабілізація ринку скрапленого газу зміниться його падінням", - прогнозує голова галузевого об'єднання.
Зрозуміло, що програють ті, хто хотіли економити. У цьому переліку як рядові автомобілісти, так і транспортні підприємства, включаючи хронічно бідний муніципальний транспорт. Останні перекладуть збільшені витрати на пасажирів.
Торкнуться зміни в оподаткуванні й аграріїв, які все частіше використовують пропан-бутан для заправки транспорту та опалення приміщень.
У позбавлених доступу до природного газу населених пунктах пропан-бутан був чи не єдиною альтернативою. Правда, балонного газу для населення пропоновані ініціатором законопроекту зміни не стосуватимуться.
Ще одна велика постраждала категорія - роздрібні торговці, що вклали чималі суми у розвиток мережі газозаправних станцій.
Наприклад, гордість "Галнафтогазу", оператора мережі під маркою ОККО - подолання рубежу в 100 газових заправних станцій на початку цього року - тепер викликає відверті співчуття.
Хороший темп будівництва АГЗС тримали "Континіум-Галичина", мережа WOG, та "Альфа-Нафта", яку в минулому році Антимонопольний комітет нещадно штрафував за огріхи в цінах на пропан-бутан.
Але в основному торгівля скрапленим газом - це все ж справа невеликих регіональних операторів, які внаслідок падіння обсягу продажів можуть зазнати величезних збитків.
Всупереч світовому досвіду
Однак найбільше здивування викликає інший аспект проблеми, зазначений у пояснювальній записці.
"Даним законопроектом скраплений газ визначається як підакцизний товар. Такий підхід повністю відповідає загальноприйнятій міжнародній практиці оподаткування акцизним збором", - говориться в документі.
Втім, тут же додається таблиця, з якої випливає: і в Росії, і в ЄС такий акциз відсутній.
Ставки оподаткування акцизним збором
(витяг з пояснювальної записки)
Україна | Росія | ЄС | |||
Діюче законодавство | Проект | ||||
I пів. 2009 р. | II пів. | З 01.06.2009 | |||
Скраплений газ, за 1000 кг | - | - | 80 євро | - | - |
Насправді, у розвинених країнах скраплений газ обкладається не податками, а, якщо так можна висловитися, пільгами. Держава дотує як продавців, так і покупців цього пального.
І річ не лише в одвічній любові європейців до альтернативних енергоресурсів, але й в екологічності скрапленого газу.
У зв'язку з цим не зовсім зрозуміло, як "підвищення цін на алкогольні напої та дизельне пальне буде сприяти поліпшенню здоров'я населення і стану навколишнього середовища".
Адже зниження споживання газу призведе до збільшення використання бензину та дизпалива, якість яких в Україні ще далека від ідеалу.
При цьому найбільше дивує саме перетворення газу в підакцизний товар. Цього звання, як відомо, удостоюються різні "надмірності" і "задоволення" на зразок алкоголю, тютюну, автомобілів та предметів розкошу.
За рахунок відсутності акцизу в розвинених країнах вдається створювати потрібним продуктам додаткові преференції. В Україні ж цей механізм працює в протилежному режимі.
Невиправдано лояльна політика держави в сфері податків на сигарети і алкоголь робить їх досяжними для будь-якого школяра, тоді як скраплений газ - дешевий і чистий енергоресурс - може виявитися недоступним для широкого споживача.
P.S. Коли матеріал вже було опубліковано, уряд повідомив, що вирішив відмовитися від ідеї введення акцизного збору на скраплений газ у розмірі 80 євро за тонну.