Українська правда

АУБ хоче збільшення кредитування юридичних осіб. Безпідставно

9 жовтня 2008, 14:00

Цифри особливо не вражають

Слід сказати, що цифри, наведені АУБ, не справляють особливого враження і не є переконливими. Так, за даними асоціації, якщо на 01.01.2008 цей показник становив для юридичних осіб 206,9 млрд. грн., то на 01.09.2008 він склав 264,2 млрд. грн.

Як видно, дельта зростання складає трохи більше 58 млрд. грн. Для порівняння, цей же показник за вісім місяців 2007 року склав трохи менше 40 млрд. грн.

На перший погляд, зростання обсягів кредитування фірм та підприємств суттєве, але, якщо врахувати інфляцію та зменшення кількості позик населенню (за рахунок чого банки могли поповнити портфель кредитування юридичних осіб у рази), цей показник уже не буде таким високим.

Отже, кредитування підприємств та компаній покращилося не суттєво. Це підтверджують і самі банкіри. Наприклад, начальник департаменту середнього, малого бізнесу та дистрибуції VAB Bank Поліна Петровець не може сказати, що у них у банку останніми місяцями відбулися якісь зміни в цьому напрямку.

"Хоча зростання обсягів кредитування юридичних осіб у нас таки відбулося, але я це пов'язую з розвитком нашого банку в напрямку кредитування середнього та малого бізнесу, яке практично нещодавно розпочалося", - зазначає Поліна Петровець.

Особиста думка керівника АУБ

Банки неохоче коментують це питання. Напевно, просто не бажають заперечувати Олександру Сугоняку. Складається враження, що голова АУБ говорив не від імені всієї банківської сфери, а від свого власного.

Так, один із представників комерційного банку, якій не побажав відкрити свого імені, розповів кореспонденту ЕП, що кредитування середнього бізнесу - справа дуже невдячна та дорога.

"Більшість підприємців, особливо середнього та великого бізнесу, хочуть бути прокредитованими щонайменше на 200 млн. грн. Ці гроші банки можуть узяти лише із зовнішніх позик, а інвестування банківського сектору України на сьогодні є проблематичним", - зазначив експерт.

До того ж, за його словами, компанії не готові в умовах економічної та політичної нестабільності в країні розвивати свій бізнес, тому і самі не дуже хочуть брати кредити.

До того ж багато компаній, особливо девелоперські фірми та забудовники, звертаючись до банків за кредитуваннями, практично завжди отримують відмову. Про це говорять представники багатьох комерційних банків. Адже на сьогодні будівельна сфера є найбільш ризикованою.

Процентні ставки росли і будуть рости

Що ж стосується розмірів кредитних ставок для підприємців, то вони зросли, і експерти банків, на відміну від Олександра Сугоняка, не бачать ніяких передумов для їх стабілізації і навіть зменшення.

Навпаки, вони будуть і надалі зростати, впевнена більшість експертів. Це підтверджує і Поліна Петровець. Як же за таких умов можуть зрости обсяги кредитування юридичних осіб? Питання лишається риторичним.

Але на що сьогодні сподіватися керівникам підприємств, якщо їм потрібні дешевші банківські гроші?

На це сьогодні, за словами самих же банкірів, можуть розраховувати лише постійні клієнти, які мають так званий повний комплекс абонентського обслуговування: великі короткострокові та довгострокові депозитні вклади, зарплатні проекти тощо.

Такі позичальники зможуть отримати знижки за відсотками на 1-3 пункти. Але багато банків зараз не може запропонувати індивідуальним клієнтам і цього.

Рятуйтеся поки що факторінгом

Але пошуки заохочення юридичних осіб тривають. Так, нині банки стали пропонувати для торговельних компаній послуги факторінгу, тобто рефінансування банком заборгованості їх клієнтів.

Але це невеликий "гачок", який може "піймати" далеко не всіх підприємців. Справа ця нова для нашого ринку. До того ж, не всі займаються збутом продукції самостійно.

"Беручи до уваги гнучкі умови надання фінансування, просту схему документообігу та комплексне обслуговування портфелю боргових зобов'язань, факторінг є дуже цікавим та вигідним інструментом фінансування як для торговельних, так і для компаній-виробників", - зазначає директор департаменту структурованих рішень "Надра Банку" Ольга Карпова.

Найперша перевага цього інструменту для самого банку - це те, що він контролює платіжну систему боржників і управляє їх дебіторською заборгованістю з використанням сучасних технологій ведення бізнесу.

А для постачальника переваги факторінгу полягають у тому, що він дозволяє мінімізувати ризики, пов'язані з відстрочкою сплати за товар чи послуги, зменшує необхідність залучення персоналу для отримання сплати від покупця, а також дозволяє швидше отримати кошти за рахунок дебіторської заборгованості і скерувати їх в обіг та на подальший розвиток бізнесу.

Тим не менше, розвиток жодного бізнесу неможливий без дешевих та довгих кредитів від комерційних банків. А цим сьогодні, на превеликий жаль, похвалитися фінустанови України не можуть.