"Тендерна мафія" розКРУчує Кабмін
Тендери під крилом контролера
Після того, як у березні 2008 року колишніх керівників Тендерної палати, одіозних Антона Яценка та Володимира Лабу таки відтіснили від розподілу державних коштів, ця справа тимчасово відійшла до консультативної ради при Мінекономіки. Але, схоже, ненадовго.
Представники цієї ради мають набагато менше можливостей для зловживань, ніж сумнозвісна Тендерна палата, проте також не бажають втрачати впливу на держзакупівлі.
Місяць тому хтось уже організував "витік інформації" про проект постанови уряду щодо фактичної передачі державних закупівель Головному контрольно-ревізійному управлінню. Тоді було поширено інформацію, що в цій установі держзакупівлі тепер контролює той самий Лаба. Про це написало кілька видань.
У ГоловКРУ уточнили кореспонденту ЕП, що наразі Володимир Лаба - заступник голови КРУ в Києві, і не має жодного стосунку до головного управління.
Тепер, напередодні засідання Кабінету міністрів, що має розглянути ініціативу, особи, наближені до Кабміну, зробили ще одну спробу розворушити пресу. І ЕП розворушилася.
Чиновник-інкогніто передав журналістові текст проекту постанови уряду "Про деякі заходи щодо посилення державного фінансового контролю".
Згідно з документом, здійснювати державний фінансовий контроль за дотриманням вимог, згідно пункту 9.1 цього документу, буде ГоловКРУ.
З першого погляду здається, що цей пункт надає "контролерам" саме контрольні функції, але, коли вчитатися в пояснення, то стає зрозуміло - ГоловКРУ буде також прямим розпорядником у сфері державних закупівель.
Так, у цьому ж пункті 9.1 зазначається щодо функцій ГоловКРУ: "здійснення...контролю ...шляхом проведення перевірок (ревізій) державних закупівель, моніторингу державних закупівель, розгляду документів щодо погодження застосування процедури торгів з обмеженою участю".
А пункт 10 розширює повноваження ГоловКРУ таким чином: "ГоловКРУ має право вжити заходів державного фінансового контролю: тимчасово припинити процедуру закупівлі, відмінити процедуру закупівлі, зобов'язати замовника зменшити ціну предмета закупівлі".
Таким чином, ГоловКРУ отримає широкі повноваження. І хоча Мінекономіки повинно буде пропонувати кандидатів для участи в торгах із закупівель, але, як вважає джерело, припиняючи та відміняючи торги, ГоловКРУ буде пропонувати "свої фірми і компанії" без усіляких оскаржень і узгоджень.
Експерт-інкогніто переконує, що з погляду законодавства передача подібних повноважень цій організації - незаконна. А зобов'язання зменшити ціну предмета закупівлі взагалі видаються йому смішними.
Повноваження без права оскарження
Анонімне джерело запевнило на зустрічі з кореспондентом ЕП, що Антон Яценко опосередковано (через пресування людей з консультативної ради з держзакупівель при Мінекономіки) постійно тиснув на цей орган.
Однак чиновник-інкогніто переконує, що цю раду очолює незаанґажована людина - заступник міністра економіки Юрій Вітренко, на якого "дуже важко впливати". Тому і виникла пропозиція щодо передачі функцій держзакупівель до Контрольно-ревізійного управління.
Кореспондент ЕП звертався за коментарями до прес-служби ГоловКРУ. Там пояснили, що голова установи відповість на всі запитання, навіть дасть розширене інтерв'ю, але трохи згодом.
Цікаво, що всі експерти, опитані ЕП, були одностайними: ГоловКРУ не є тим органом, якому треба передавати функції контролю та фактичного проведення торгів із державних закупівель.
Так, директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський зазначив, що державні закупівлі - це не профільна робота ГоловКРУ.
"На цю організацію покладено дуже вузькі функції. А от що нам потрібно робити, так це змінювати законодавство у сфері державних закупівель. Займатися ж цими питаннями повинно або Мінекономіки, або Мінфін", - констатував аналітик.
З ним повністю погоджується народний депутат від БЮТ Сергій Терьохін, який запевняє, що про проект постанови Кабміну почув лише від кореспондента ЕП.
Він розповів, що давно розроблено законопроект про державні закупівлі, і подано його на розгляд комітету економічної політики ВР. Нагадав, що Україна зобов'язана перед СОТ до кінця цього року навести лад в законодавстві про держзакупівлі.
"Але керівник комітету знехтував, і цей документ навіть не дійшов до розгляду і вмер. Треба створити робочу групу і розробляти законодавство в цьому напрямку обов'язково. А зараз функції державних закупівель повинно повністю виконувати Мінекономіки", - зазначає Сергій Терьохін.
У той же час, народний депутат вважає, що не важливо, хто буде займатися державними закупівлями, треба, щоб ця справа робилася нормально.
Наостанку згадаймо, що міжнародні експерти від СОТ вивчали нинішню схему держзакупівель в Україні і дійшли висновку, що вона є ефективною, крім положення щодо розгляду скарг учасниками процесу державних закупівель саме Мінекономіки. Цим повинен займатися незалежний орган.
Як уряд пояснює, навіщо знадобилося вносити зміни в процедуру - можливо, почуємо завтра на засіданні Кабміну в середу. Якщо ж там усе вирішать на користь ГоловКРУ, то буде зрозуміло, що тендерна мафія - безсмертна?!
Довідка ЕП:
У березні 2008 року Верховна Рада відмінила закон про державні закупівлі в редакції 2006 року. Тоді ж парламент зобов'язав Кабмін розробити тимчасове положення про державні закупівлі на основі Закону України "Про держзакупівлі".
Спочила в бозі сумнозвісна Тендерна палата України, якій різні політики та експерти закидали марнотратство та використання корупційних схем.
Всі функції з відбору та проведення закупівель для державних установ 28 березня було передано до Міністерства економіки, яке ним опікується і донині.
Консультації щодо проведення торгів з державних закупівель сьогодні проводить Консультативно-методологічна рада з питань державних закупівель при Мінекономіки.