Металургам дали ковток повітря
За інформацією ЕП, на засіданні Кабінету Міністрів 3 вересня, обтяженому політичними скандалами, таки була прийнята постанова, покликана допомогти українським металургам. Днями вони закликали уряд врахувати їхні побажання щодо нормалізації ситуації в галузі.
Українські металургійні підприємства справді опинилися в непростій ситуації. Падіння цін на зовнішніх ринках різко знизило виробництво металопрокату. Існує загроза, що воно стане збитковим.
"Рентабельність металургійних підприємств знизилася з 25-30% до 7-10%, - сказав ЕП глава правління ВАТ "Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча" Володимир Бойко, - В мене продукція лежить, яку треба продати, а як?"
За його словами, коли тонна "нашої" арматури коштує 1,2 тис. дол., турецької - 700-800 дол. Втрачається, й попит, і ринки збиту.
"Якщо відстежити ріст цін на експортну сталь, то вони з грудня минулого року до серпня нинішнього піднялися на 60-95%. Ріст номенклатури в середньому складає 76%. У той же час, металургійний кокс подорожчав на 99%, концентрат металургійної руди - на 85%. Зростання ціни на сировину випереджає зростання ціни на метал. А ціни на сталь падають", - підраховує аналітик Millennium Capital Юрій Рижков.
Низку пропозицій металургійних підприємств країни з нормалізації ситуації в галузі Прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко підтримала минулого тижня на нараді з представниками ГМК. Зокрема - зниження залізничних тарифів на вантажні перевезення, зменшення цін на коксівне вугілля й залізорудну сировину, а також зниження або тимчасове скасування 12% цільової надбавки до тарифу на природний газ.
Міністерство транспорту і зв'язку вже отримало від Тимошенко доручення відрегулювати залізничні тарифи на вантажні перевезення, зокрема з тим, щоб вони були не вище за російські.
"Ми знизили тарифи на вантажні перевезення на 10%, нижче просто немає можливості. На вересень контракти вже укладені за цими умовами, всі задоволені", - запевнила ЕП керівник прес-служби Мінтрансу Вікторія Яковлева.
Тимошенко погодилася з підприємствами ГМК, що необхідно зменшити рівень надбавки до тарифу на природний газ для них, вважаючи за необхідне тимчасово знизити або зовсім скасувати існуючу 12% надбавку. "Поки що нам обіцяють скасувати її на 2 місяці, далі подивимось", - сказав ЕП Володимир Бойко.
"Ніхто з металургів не може збагнути, за що саме платити цю надбавку. І уряд їм цього не пояснює. Таке враження, що це дотація для НАК "Нафтогаз". - говорить Юрій Рижков. В той же час, за його словами, собівартість металу із зняттям надбавки зможе зменшитися лише на 1-1,5%.
Для нормалізації ситуації з цінами на коксівне вугілля Прем'єр також вирішила на один-два місяці скасувати аукціони з його продажу й повернути доаукціонні ціни на цей вид сировини. За її словами, на аукціонах був зафіксований різкий стрибок цін на коксівне вугілля, що провокує й ріст цін на енергетичне вугілля.
При цьому Прем'єр запропонувала металургам самим займатися видобутком вугілля, доручивши Міністерству охорони навколишнього природного середовища розглянути питання передачі підприємствам розвіданих ділянок з родовищами вугілля.
"Для нас і справді важливо вирішити вугільне питання", - сказав ЕП Володимир Бойко.
Крім того, з метою стимулювання впровадження енергозберігаючих технологій, Прем'єр-міністр підтримує пропозицію про зниження мита на імпорт відповідного устаткування.
"Відміняти аукціони - неринковий метод. А от видача ліцензій на видобуток вугілля металургам - ідея хороша. Також справді необхідно стимулювати податковими механізмами ті металургійні підприємства, які хочуть відмовлятися від споживання газу. Наприклад, переходять на пиловугільне паливо при виробництві чавуну", - ділиться думками Юрій Рижков.
Щоправда, пункт щодо власного видобутку вугілля уряд поки не підтримав: Міністерства фінансів та юстиції вимагають його доопрацювати, зокрема, передбачити видачу ліцензій за ринковими цінами.
З розмов з представниками металургійної галузі та експертами в цій галузі стає зрозуміло, що, незважаючи на ті заходи, які вживає уряд, суттєво ситуація все одно не зміниться. По суті, це просто тимчасове латання певних дірок.
Прийде час - і з однієї залатаної дірки визирне, наприклад, той же Мінтранс, і стане плакати, що тарифи на перевезення треба підвищувати. Бо збитки несемо. Тоді ще хтось. І знову доведеться латати.