Чому виноробам як пороблено?
Винороби просять уряд, щоб їм ще на 5 років зберегли пільги. - А їх же ж попереджали, що до СОТ треба готуватись.
Комунальна квартира
Довгі "сватання" до Світової організації торгівлі настільки всім набридли, що виробники все частіше знизували плечима, не уявляючи, коли це станеться. А воно сталося, як завжди, - зненацька.
Нещодавно асоціація "Виноградарі та винороби України" звернулася до уряду й парламенту з проханням зберегти ще на п'ять років дію 1%-го збору на розвиток хмелярства, виноградарства та садівництва. Але поки випрошуються дотації, про розподіл яких прийнято говорити пошепки, над виноробами вже вкотре збираються хмари імпорту.
Закриття російського ринку для Молдови та Грузії було "зірковим" часом для імпортерів. Дружні країни з зони вільної торгівлі влаштували нам "СОТ по-сусідськи". Виробництво не встигало за імпортом, а 2007 року в сегменті тихих вин настала майже стагнація.
Українське вино трималося непогано: 2006 року споживач зберігав вірність вітчизняному продукту. Істерика російських ЗМІ щодо грузинських та молдовських вин цьому лише сприяла. Але вже 2007 року споживацькі переваги стали слабнути. Згідно з дослідженням MMI Ukraine, проведеним компанією "ТНС Україна" 2007 року (опитано 5 тис. респондентів віком 12-65 років, що проживають у містах з населенням 50 тис. і більше), лише за минулий рік кількість споживачів українських вин серед дорослого населення зменшилася з 50 до 43,9 відсотків.
Причому з часом наші співгромадяни віддають перевагу дедалі дорожчому вину. Так, згідно з тим же дослідженням, найдинамічніше розвивалася вища частина середнього цінового сегменту (20-35 грн.). Споживання таких вин серед дорослого населення протягом минулого року збільшилося з 12,6 до 14,7 відсотків. Звичайно ж, частково це пов'язано з подорожчанням самого продукту. Саме в цю нішу потрапляє дедалі більше українських вин, але там на них уже чекають грузинські, а згодом - і чілійські аналоги.
Buenas noches!
Саме в цьому ціновому сегменті сконцентрувалися найбільш пристойні вітчизняні вина. Там же бачать місце для своєї продукції імпортери.
"Різке зниження ввізного мита на імпортні вина ускладнить конкуренцію українських виноробів із зарубіжними, - вважає Андрій Охлопков, генеральний директор групи компаній "Союз-Віктан". - На наш ринок прийдуть якісні недорогі європейські вина, з якими буде досить складно конкурувати".
Проте основною загрозою найближчим часом можна вважати продукцію не з Європи, а з Нового Світу (Чілі та Аргентини). Експерти галузі підтверджують, що тамтешні вина завдадуть особливого клопоту вітчизняним виноробам, чия продукція знаходиться в середньому ціновому сегменті, тобто 30-40 грн.
Так, один з імпортерів уже заявив про зниження цін на вина саме з Південної Америки. Підкресливши, що окремі позиції коштуватимуть на полиці 37 гривень. Втім, роздрібні мережі дещо пригальмовують наступ імпортерів, не поспішаючи здешевшувати їх продукт.
"На сьогоднішній день ціни на свою продукцію знизив лише один постачальник - компанія "Вінфорт". Але переоцінка товару, що було поставлено раніше, вимагає багато часу. До того ж, вино - це підакцизний товар, - зазначила Наталя Азюковська, директор департаменту закупівель ТОВ "Омега" (мереж супермаркетів Varus). - Але ми шукатимемо вихід з цієї ситуації і із зниженням вхідних цін будемо коригувати роздрібні".
Поспіх імпортерів пояснюється тим, що з 2009 року вступають в силу зміни до закону "Про рекламу", які суттєво ускладнять просування вин взагалі.
Власне, рекламна кампанія вин з Нового Світу розпочалася ще напередодні підписання протоколу про приєднання України до СОТ. З початком сезону споживання вина вона продовжилася. Більше того, грузинський виробник Teliani Valley відкрив в Україні власну дистрибуторську компанію. Тому хмари над українським виноробством збираються вже давно, і дедалі густіші.
На коня
Поки що рано пити на коня з українським вином, проте в нього надто багато конкурентів. Воно щороку програє свої позиції як імпорту, так і іншим слабоалкогольним напоям.
Так, згідно з даними дослідження MMI Ukraine за 2007 рік, відсоток дорослого населення, що споживає вино, знизився з 55,8 до 50,3. Причому кількість споживачів влітку (52%) була нижчою, ніж навесні (55,8%), яка не є сезоном споживання вин.
Звісно, в галузі є багато проблем з сировиною, землею, імпортом, правами на активи. Але, якщо ситуація розвиватиметься так і далі, то незабаром виноробство перетвориться на занедбану дочку великих алкогольних холдингів.