Кабмін заборонив "гаражні" та "сарайні" авто
Кабінет міністрів ввів ліцензування на зборку автомобілів. Постанову пролобіювали великі автовиробники.
Кабінет міністрів своєю постановою затвердив ліцензійні умови ведення господарчої діяльності, пов'язані з виробництвом автомобілів та автобусів, а також порядок запровадження контролю за їх виконанням.
За словами Міністра промислової політики Володимира Новицького, умови вводять ряд вимог до нормативно-правової та проектної документації, а також дотримання санітарних норм, охорони праці, технологій та наявності необхідних площ для складання авто й автобусів.
Міністр підтвердив, що було, фактично, впроваджено в життя досі недієве ліцензування "задля того, щоб авто не збиралися в різних гаражах та сараях із різних деталей". За оцінками експертів, сьогодні в Україні таким методом збирається від 5 до 7% машин.
Міністр юстиції Микола Оніщук заявив, що його відомство виступає за скорочення видів ліцензійної діяльності, однак підтримує введення умов для виробництва авто, адже це відповідає вимогам безпеки.
Як повідомили джерела у Мінпромполітики, лобістами такої постанови були великі вітчизняні виробники автомобілів, зокрема корпорація "Богдан".
Її прес-секретар Сергій Красуля в інтерв'ю кореспонденту "ЕП" розповів, що компанія позитивно сприйняла введення нових ліцензійних умов. "Це однозначно дисциплінує ринок. Він увійде в цивілізоване русло. Ми очікуємо, що з ринку повинні піти дрібні гравці, які не в змозі вести повномасштабні проекти", - зазначив він.
Вітчизняні виробники авто запевняють, що такі підпільні майстерні не становлять серйозної загрози їх діяльності та маркетинговому просуванню продукції на ринок. Але, якщо постанову прийняли, значить конкуренція все ж таки існує, й вона заважає не лише вітчизняним підприємствам, а й легальному імпорту.
Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та ділерів Олег Назаренко підтримує колегу. Для нього в цій постанові найголовнішим моментом є те, що українська фірма-збиральник має отримати дозвіл від закордонного виробника.
"Я особисто бачив технічні умови на виробництво авто Audi з запчастин, що були закуплені в населення. Такого просто бути не може. Є також фірма в Луцьку, яка знаходиться в багатоповерхівці й займається збиранням авто різних закордонних марок з бог знає чого. В них була ліцензія, яку підписав заступник міністра", - запевняє Назаренко.
Асоціація автомобільних імпортерів та дилерів вважає, що деякі пункти цього документу можна було б дещо пом'якшити: була б користь, і для самої ж держави, й для легальних виробників та імпортерів. Так, наприклад, це стосується вимоги щодо освоєння фірмою протягом трьох років функції фарбування авто. Така компанія може протягом цього терміну взагалі припинити свою діяльність.
Експерти також підтримують введення ліцензування автоімпорту. За словами Назаренка, часто буває так, що відкривається фірма, завозить пару тисяч китайських авто, продає їх і потім закривається. Мова не йде ні про яке гарантійне та постгарантійне обслуговування тощо.
Натомість, представник однієї з дрібних фірм відмовився коментувати ситуацію, пославшись на те, що вперше чує про нову постанову.
Як бачимо, дрібні учасники ринку рідко можуть навіть гідно відповісти на піар-ходи великих конкурентів. До того ж на боці останніх, зазвичай, виступають і владні структури.
Довідка ЕП.
Ліцензування виробництва автомобілів в Україні було запроваджене після прийняття Верховною Радою України від 18.03.2004 закону "Про розвиток автомобільної промисловості України". Однак тоді не було виписано порядку лицензування і не впроваджено його в життя. Це дозволило багатьом фірмам займатися "сарайним" виробництвом автівок без отримання дозволу заводів-виробників.