Українська правда

Інерція "паливних" цін

Світове подорожчання нафти в середині травня знизило оберти, а до кінця місяця й зовсім припинилося. Проте, сьогодні вартість "чорного золота" знаходиться на максимальних за всю історію позначках. Говорити про вплив цінової стабілізації на український ринок поки що рано, оскільки на наші АЗС тільки зараз почало надходити паливо, закуплене на початку травня за досить високими цінами.

Кінець травня в Європі пройшов під знаком протестів проти високих цін на паливо. В Іспанії, Франції, Португалії й Великобританії рибалки та водії вантажних автомобілів зажадали від уряду вжити термінових заходів зі зниження його вартості. Європейські лідери ламають голови над шляхами вирішення проблеми. Скажімо, президент Франції Ніколя Саркозі пропонує відмовитися від ПДВ на нафтопродукти: "Я хочу поставити запитання нашим європейським партнерам: якщо нафта буде й далі дорожчати, може, нам варто тимчасово не обкладати її ПДВ?"

Обурені цінами навіть у "нафтовій" Росії, де нещодавно пройшов масштабний "Марш порожніх каністр по вбитих дорогах".

Втім, наприкінці травня світові ціни сповільнились. Так, вартість нафти еталонного сорту Brent не перевищувала $129/барр., А-95 у Європі котирувався на рівні $1129/т, а дизпаливо - $1206/т. Експерти кажуть, що охолодило нафтові ціни зміцнення американського долара.

Подібним чином поводив себе і український оптовий ринок. Наприкінці травня дещо знизилась вартість бензину і підвищились ціни на дизпаливо. Так, А-95 за останній тиждень травня подешевшав на 1% - до 6963 грн/т, а дизпаливо знову подорожчало до 7463 грн/т (+2,1%).

У контексті цінових і ресурсних прогнозів увага була прикута до подій у Кременчуці. Учасники ринку не виключали серйозної дестабілізації у зв'язку із другою спробою зібрати акціонерів найбільшого нафтопереробного НПЗ країни "Укртатнафта" (Кременчук), яка була призначена на 29 травня. Уряд домагається зміни менеджменту підприємства на чолі з Павлом Овчаренко, близьким до групи "Приват". Але при цьому не має ані достатніх коштів, ані сировини для завантаження заводу. Нагадаємо, що постачання на завод російської нафти припинилося після призначення Овчаренка керівником підприємства, і татарський акціонер згоден його відновити тільки після встановлення на НПЗ своєї влади.

Напередодні зборів у ЗМІ просочилася інформація про план силового захоплення "Укртатнафти" 29 травня, що створювало додаткову напруженість. Побоювання виявилися даремними: збори знову не відбулися. Тепер - за рішенням Приморського районного суду Одеси, що заборонив реєстраторові видавати реєстр акціонерів. Треба відзначити, що один з найбільших акціонерів заводу (37,4% акцій), російська компанія "Татнефть", відмовилася брати участь у зборах, хоча наполегливо вимагає від української влади втрутитися в ситуацію з підприємством.

Заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Вадим Чупрун, прибувши на збори, заявив, що держкомпанія має намір у встановленому порядку ініціювати наступні збори.

Намагаючись завантажити підприємство, дирекція "Укртатнафти" закуповує іракську сировину, а також спрямовує на НПЗ українську нафту, позбавляючи сировини дрібні належні "Привату" заводи на Західній Україні. За даними професійного тижневика "НефтеРынок", у червні через недостачу сировини зупиняться "Нафтохімік Прикарпаття" (Надвірна) і НПК "Галичина" (Дрогобич). "Ринок навряд чи відчує зупинку західних НПЗ, тому що протягом останніх років ці підприємства сильно скоротили переробку й більшу частину часу перебувають на ремонтах", - вважає виконавчий директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн. На його думку, набагато сильніше вплине на ринок нафтопродуктів у розпал сезону припинення їх імпорту з Казахстану. Тамтешня влада забороняє вивіз палива в період активізації польових робіт. Поки що ресурсні баланси не викликають особливих побоювань експертів, які запевняють: відставання оперативних показників від аналогічного періоду минулого року, що нині простежується, компенсується великими запасами.

Саме запаси, твердять трейдери, дозволяють стримувати роздрібні ціни  в умовах їхнього галопуючого зростання на світових ринках. Згідно з ціновим моніторингом UPECO, темпи подорожчання палива на АЗС останнім часом знизилися, й на 3 червня ціни виглядали таким чином:

- А-76 - 5,78 грн/л (+13 коп. до 27 травня);

- А-92 - 6,14 грн/л (+6 коп.);

- А-95 - 6,35 грн/л (+5 коп.);

- ДП - 6,64 грн/л (+11 коп.).

Несподіваний сюрприз принесли автомобілістам власники АЗС у Дніпропетровську. 23 травня ціни в обласному центрі знизилися до 5,70 грн/л на А-95 і 6 грн/л на ДП. Як показують розрахунки, саме так сьогодні виглядає собівартість поставки цих нафтопродуктів на АЗС. За словами джерел на ринку, "акція" стала наслідком запеклої конкуренції між домінуючою на тутешньому ринку групою "Приват", що має мережі АЗС під брендами "Сентоза", "Авіаз", "Рубікс", "Юкон" та ін., загальною кількістю близько 60 АЗС, і невеликою мережею "Нефтек" (10 АЗС у Дніпропетровську), що демпінгує у сфері корпоративних продажів.

"Зараз на АЗС почало надходити паливо, закуплене в травні за рекордними цінами, тому ми очікуємо зростання на 5-15 коп.", - прогнозує ситуацію на червень комерційний директор ровенської мережі АЗС "Олас" Олег Хомич.

Прогноз оператора збігається з очікуваннями експертів Мінпаливенерго. Відповідно до методики розрахунку об'єктивності вартості пального, розробленої експертно-аналітичною групою з питань функціонування ринку нафтопродуктів України, роздрібні ціни зберігають потенціал для невеликого зростання, й у першій половині місяця не повинні перевищити 6,80 грн/л на дизельне паливо й 6,55 на бензин А-95.

Тобто, подешевшання чекати варто. Але наскільки швидко і сильно - побачимо тільки за місяць-два.