Ріелтер змінює професію
На тлі стагнації на столичному ринку нерухомості агенти з її продажу шукають нові місця під сонцем. Згідно з даними Спілки фахівців із нерухомого майна Києва, у 2007 році тут розпочали свою діяльність близько 50 нових агентств, тоді як припинили своє існування порядку двохсот. Для порівняння, у 2006 р. співвідношення нових гравців ринку та тих, що його залишили, становить 100 до 50. Тенденція очевидна, навіть якщо зважити на те, що частина ріелтерів, які працювали як приватні підприємці, з ринку фактично не пішли, а просто втратили самостійність через об'єднання чи поглинання більш потужними колегами по цеху.
"Зараз серйозних агенств на київському ринку близько п'ятдесяти, активно рекламуються 280-300 підприємств, тоді як рік тому ми нараховували таких під п'ять сотень", - розповідає директор АН "Кияни" Анатолій Топал.
Минулий рік став справжнім випробуванням на приналежність до фаху для багатьох ріелтерів. "На ринку настали несприятливі часи, увесь минулий рік був очікуванням чогось. Кількість угод різко знизилась, тривалість експозиції квартир зросла", - каже директор компанії "Канзас" Зоя Нестеренко. Зважте також на те, що у багатьох агентствах ріелтери працюють винятково за відсоток, а також на зміну принципів роботи з клієнтами (протягом 2007 р. низка провідних агентств почали брати комісію з продавців об'єктів нерухомості), а ще - на жорстку, як зізнаються учасники ринку, конкуренцію за реального клієнта і на розмір комісійних - 5-6% на сьогодні стали справжньою фантастикою. Такий відсоток тільки у агентств із ім'ям, і то - за низку виконаної спеціально для клієнта роботи, та й це, швидше за все, компенсується з верхом для клієнта, якщо він - покупець, сумою знижки, про яку домовився ріелтер. "Сьогодні на запитання про те, за що конкретно клієнт платить комісійні $10-20 тисяч, ще можна почути від агента пояснення на кшталт "так історично склалось", - каже Анатолій Топал, - але якщо притримуватись такої політики, то і твої заробітки стануть історією".
Такий переломний момент у позиції агентів щодо клієнтів і стосовно такого виду бізнесу загалом - перший із часів появи ріелтерської послуги в Україні, хоча й досить прогнозований. Керівники галузевих асоціацій та великих агентств полюбляють мантру про те, що на ринку залишаться лише професіонали.
Примітно, що агентство нерухомості - це вже не модно. Пам'ятаєте, на кінець 90-х рр багато хто дарував коханим та коханкам салони краси і бутіки, згодом у лідери серед подарунків-занять для жінок вибились агентства. Тепер масові смаки у цій сфері шукають інший об'єкт.
Сьогодні агент, який хоче позиціонуватись на ринку як професійний, витрачає на різноманітні тренінги та курси 5-7 тис. грн/рік. А в провідних агентствах часто заявляють, що їхні фахівці мають вищу освіту.
За аналогією з розвитком інших ринків, на ринку ріелтерських послуг очікувалось укрупнення компаній і зменшення їх кількості. Ймовірно, такі процеси на ринку справді можна відстежити. Утім, примітнішими є на сьогодні інші - аби забезпечити себе заробітком в межах фаху агенти і навіть цілі агенства перетворюються на збутові відділи будівельних компаній. А ріелтори-професіонали знаходять себе у фінустановах та консалтингових компаніях.
Застій на ринку, який змусив полишити цю сферу ріелтерів-одинаків та дрібних агентств, відбився на велетнях ринку плинністю кадрів. Президент Асоціації фахівців із нерухомості України Олександр Бондаренко заявляє, що жодного зі своїх членів вона не втратила, натомість у пошуках кращих статків окремі агенти кочували з однієї компанії до іншої. "У мене, на щастя, люди не покидали компанію, адже вони працюють уже понад 5 років, але багато з наших колег пішли з цього бізнесу, взагалі змінивши сферу діяльності, вони кажуть, тут стало тяжко працювати, " - розповідає директор АН "Квартсервіс" Віктор Несін.
Яке продовження матиме тенденція до скорочення чисельності агентств і агентів на столичному ринку у новому році? Зростання активності на ринку ріелтери очікують лише ближче до осені. Якщо це справді буде так, відсіювання агентів продовжиться. Опитані нами фахівці стверджують: кількість ріелтерів продовжуватиме знижуватись. І, за деякими радикальними прогнозами, до кінця вже 2008 р. ріелтерів може поменшати на третину.