Українська правда

Газову ціну заморозять разом із Нафтогазом?

Перші економічні кроки нового уряду Юлії Тимошенко здатні затьмарити навіть її насичену популізмом виборчу кампанію. Кабінет Міністрів вирішує… не помічати подорожчання імпорту природного газу і залишити старі тарифи для теплової енергетики до середини 20

Перші економічні кроки нового уряду Юлії Тимошенко здатні затьмарити навіть її насичену популізмом виборчу кампанію. Кабінет Міністрів вирішує… не помічати подорожчання імпорту природного газу і залишити старі тарифи для теплової енергетики до середини 2008 року. "Шаровий" опалювальний сезон може коштувати державі майже 6 мільярдів гривень.

Юлія Тимошенко навряд чи збирається лишатися у владі понад півроку. Принаймні це перше, що спадає на думку після ознайомлення з намірами уряду в енергетичній сфері. В редакції "Економічної правди" опинився проект постанови "Про граничний рівень ціни на природний газ", згідно з яким формуватимуться тарифи для різних категорій споживачів наступного року.

На тлі майже 40-відсоткового зростання ціни природного газу на кордоні - до 179,5 долара за тисячу кубометрів - уряд має намір залишити незмінним тариф на паливо для підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, електроцентралей та котелень. Як і за Януковича, він становитиме 686 гривень із усіма податками і витратами. І лише з другого півріччя його піднімуть до 891,9 гривні за тисячу кубометрів.

Про економічну доцільність такого рішення годі й говорити. Адже протягом усього року експерти разом із багатьма депутатами нинішньої Коаліції в один голос стверджували, що ціна для теплової енергетики в 686 гривень непідйомна для Нафтогазу і її слід переглянути. Для цих потреб НАК використовує імпортоване паливо, а різниця має йти з бюджету. Протягом 2007 року державна компанія "живих" грошей як компенсації не отримала. Натомість Нафтогазу пообіцяли провести розстрочку старих податкових зобов’язань. Утім, розігнана Верховна Рада внести відповідні поправки до Держбюджету так і не спромоглася. Результат відомий – у "Нафтогазу України" через демпінгові ціни для тепловиків виникла "дірка" в 2,6 мільярда гривень, не закрита і досі.

Не треба бути великим економістом, аби порахувати, що після подорожчання газу з 130 до 179,5 долара на кордоні збитки Нафтогазу будуть ще суттєвішими. До речі, в пояснювальній записці до постанови уряду самі її автори зазначають, що для збереження старих цін Нафтогазу доведеться компенсувати з Держбюджету майже 5,7 мільярда гривень. А якщо врахувати численні соціальні обіцянки нового уряду, вірогідність компенсації втрачених Нафтогазом коштів стрімко наближається до нуля.

Тим більше дивує відвертий популізм нового Кабміну, якщо врахувати, що не минуло й двох тижнів, як його очільниця, ще в статусі кандидата в прем’єри, проводила зустріч із міжнародними кредиторами Нафтогазу і розповідала про цілком реальне банкрутство НАК. Тепер же виходить, що прем’єр Тимошенко вирішила до і так непід’ємної купи боргів додати зайвих п’ять із гаком мільярдів.

З іншого боку, зрозуміло, що фінансові проблеми Нафтогазу Юлію Тимошенко цікавлять набагато менше, ніж власні президентські перспективи 2010 року. Навряд чи вона розраховує втриматись у прем’єрському кріслі до наступного опалювального сезону. Для потенційного виборця набагато більше важить теза що "при Юлі газ не подорожчав", ніж примарне і мало зрозуміле банкрутство (а може, й приватизація?) державної компанії. Тим паче, що на користь такої логіки свідчить приклад 2005 року. Адже саме прем’єр Тимошенко наполягала на фінансовому плані Нафтогазу з дефіцитом у 4 мільярди гривень, і саме вона заборонила перепродаж газу в Європу, через що НАК втратила близько мільярду доларів виручки. Але в результаті через стан справ у компанії постраждала кар’єра Олексія Івченка як любителя дорогих мерседесів і новорічних снігуроньок за кошти Нафтогазу. Хто буде "стрілочником" цього разу, не так важливо. Адже і новий голова газової монополії навряд чи буде "сердечним" членом команди прем’єра.