На нафтовому ринку України буде польський гравець

П'ятниця, 23 листопада 2007, 16:34 -
Найцікавішим залишається питання, на яких же мережах АЗС польські нафтовики зупинять свій погляд. Спостерігачі не виключають, що до інтересів PKN Orlen потрапили донецька "Паралель" і львівський "Галнафтогаз", що, між іншим, протягом довгого часу є старим
 

Найбільша нафтова компанія Польщі Polsky Koncern Naftovy (PKN Orlen) оприлюднила свою стратегію розвитку до 2012 року. Відповідно до документа, Україна і країни Балтії стали першочерговими напрямками в розвитку роздрібного сегмента збуту польського нафтового гіганта.

У балтійському регіоні компанія вже досить серйозно представлена. Багато в чому завдяки придбанню єдиного в країнах Балтії нафтопереробного заводу - литовського Mazeikiu Nafta. Але всі попередні спроби приходу на український ринок, як у переробку, так і в роздріб,  успіху не мали.

Цього разу поляки, схоже, вирішили поставитися до питання досить серйозно. "Ми розглядаємо як будівництво АЗС із нуля, так і покупку вже наявних мереж", - сказав глава PKN Петр Ковнацький.

"Ми ведемо попередні переговори з потенційними продавцями мереж бензоколонок в Україні, але вони перебувають на настільки ранній стадії, що поки рано говорити про кількість заправок", - зауважив топ-менеджер.

Европейські умови виживання

Із кожним роком усе більше й більше світових брендів прагне розширити свою присутність на ринках країн із перехідною економікою. У вітчизняних реаліях яскравим підтвердженням цього є прихід на український ринок світового нафтогазового гіганта Shell, спроби Rompetrol, купленого нещодавно „КазМунайГазом",  а от тепер до цього клубу готовий приєднається й PKN Orlen.

Експерти й учасники ринку передовсім пов'язують це з тим, що структура продажів палива на європейських ринках за останні роки значно змінилася. У багатьох регіонах Європейського Союзу попит на дизельне паливо й зріджений газ наздогнав і навіть перегнав попит на бензин.

Споживання бензину щорічно знижується. Тим часом від цього істотно страждають саме власники дорогих брендових АЗС, що роблять націнку на свій товар за комплекс додаткових послуг, що надає станція. Спостерігачі впевнені: саме цим продиктоване прагнення європейських гігантів до менш розвинених ринків, у яких ще не так розвинута культура споживання і котрі ще готові платити за комфорт.

Придбання нового активу диктує свої умови

У боротьбі за придбання єдиного в країнах Балтії нафтопереробного заводу - Mazeіkіu Nafta - вели ряд великих компаній зі світовими іменами, однак перемогу дістав PKN Orlen. Але практично відразу ж після придбання нові власники зіштовхнулися з рядом серйозних, у тому числі й "штучних" проблем, що ставлять під погрозу нормальне функціонування підприємства.

Найголовнішою з них стало припинення постачань нафти на підприємство нафтопроводом "Дружба", нібито "з технічних причин". Експерти й учасники ринку полишають цю "заслугу" Москві. Спостерігачі схильні думати, що нафтова блокада Mazeіkіu Nafta спрямована на примусовий продаж PKN Orlen литовського активу підконтрольному Кремлю "Лукойлу".

Польські інвестори, скориставшись географічним положенням Литви, зокрема її виходом до Балтійського моря, були змушені вдатися до найбільш ризикованого варіанта постачань нафти, взявшись за імпорт її "важких" латиноамериканських сортів. Але довге логістичне плече й не зовсім удалі якісні особливості нафти призводять до значного подорожчання нафтопродуктів на виході. З цієї причини їх оптовий продаж менш вигідний, ніж реалізація продукту кінцевому споживачеві через власну мережу збуту.

Всі вказані фактори стали основною причиною розширення присутності в Балтії, однак згодом  і цього виявилося мало. Польські інвестори прозорливо згадали про Україну. Адже на частку українського ринку сьогодні випадає не менше 20% експорту литовських нафтопродуктів, литовське пальне в Україні знають давно, напрацьовані логістичні схеми постачань нафтопродуктів у регіонах. Так що з повною впевненістю можна сказати, що польський PKN Orlen зайде в Україну через литовську Mazeіkіu Nafta.

Ім'я, сестро?

У той же час найцікавішим залишається питання, на яких же мережах АЗС польські нафтовики зупинять свій погляд. Спостерігачі не виключають, що до інтересів PKN Orlen потрапили донецька "Паралель" і львівський "Галнафтогаз", що, між іншим, протягом довгого часу є старими партнерами Mazeіkіu Nafta в Україні.

Так, "Паралель" є ексклюзивним постачальником литовського палива VENTUS у Донецькій, Сумській, Кіровоградській і Луганський областях, Автономній Республіці Крим та в Севастополі. З урахуванням реструктуризації, що відбулася, "Паралель" сьогодні є ще й керуючою компанією таких мереж, як "Гефест" і "Піт-стоп", у сумі загальна кількість АЗС усіх трьох - більше 70 станцій по всіх регіонах України.

При цьому експерти відзначають, що вказана компанія входить до сфери впливу Рината Ахметова, зауважуючи, що це його непрофільні активи і він цілком може їх повністю чи частково продати.

Що ж до "Галнафтогазу", то він є одним із найбільших власників мережі АЗС в Україні. Концерну належить 219 автозаправних станцій і 15 нафтобаз у 17 областях України. На думку експертів, "Галнафтогаз" сьогодні є однією із найбільш публічних у країні компаній і готується до виходу на ІPO до 2009 року.

У котромусь зі своїх інтерв'ю директор концерну Юрій Кучабський повідомив, що як одну із площадок розміщення акцій компанія розглядає Варшавську біржу. Всі ці фактори побічно підтверджують: польські нафтовики якщо не куплять усю компанію, то частину її придбати цілком можуть.