Що буде з цінами на паливо?
Схоже, що вітчизняний нафтовий ринок, котрий останнім часом ледь не щодня ошелешує автолюбителів ростом цін на бензин, почав виправлятися. Останній тиждень ознаменувався стабілізацією цін. Окрім того, ринку вдалося побороти дефіцит, що тривав більше місяц
Схоже, що вітчизняний нафтовий ринок, котрий останнім часом ледь не щодня ошелешує автолюбителів ростом ціни на бензин, почав виправлятися. Останній тиждень ознаменувався стабілізацією цін. Окрім того, ринку вдалося побороти дефіцит, що тривав більше місяця. Експерти й учасники ринку допускають: найближчим часом, якщо нічого надприродного не відбудеться із цінами на нафту на світових торговельних майданчиках, значного подорожчання палива не варто очікувати. Мало того, з огляду на зниження сезонного попиту, ціни повинні піти на спад.
Запанували мирні настрої
Експерти вважають, що основною причиною зниження цін стало різке падіння попиту як на нафту, так і на нафтопродукти. Через їхню дорожнечу. Щоденний ріст цін на стелах АЗС змінився певною ціновою стабільністю.
Також одним із факторів стабілізації ситуації стало ресурсне наповнення ринку, що більше місяця боровся з дефіцитом. Багато в чому цьому сприяли імпортні поставки. Так, за станом на 15 листопада, від початку місяця в країну імпортовано близько 85 тис. тонн бензину й близько 115 тис. тонн дизпалива. Позитивний настрій на ринку підігріває і той факт, що литовська Mazeikiu nafta (MN), що стояла на ремонті, ближче до кінця місяця повинна відновити поставки в Україну.
"Для росту цін на нафтопродукти поки немає істотних передумов. Світовий ринок відносно стабільний, на внутрішньому ринку відчувається певний профіцит продукту. Однак виключати коливання цін не доводиться, тому що ситуація на світовому ринку залишається слабо передбачуваною", - виконавчий директор UPECO Сергій Куюн.
Експерти також відзначають, що врегулюванню ситуації на ринку сприяє й розв’язання питання з ресурсним наповненням Кременчуцького НПЗ, частковий відхід якого значно підкосив ринок. Так, 16 листопада в Одеську нафтогавань прийшов перший із двох запланованих у листопаді танкер, що доставив 80 тис. тонн російської нафти. Перші 8 тис. тонн уже посупили на підприємство, крім того, "Укртатнафті" вдалося закупити на аукціоні Української міжбанківської валютної біржі 20 листопада 168,7 тис. тонн нафти українського видобутку, середня ціна покупки становила 3850 грн за тонну.
До речі, на самому аукціоні реалізовано 236 367,765 тонн чорного золота. Водночас середня ціна зросла на 16,3% у порівнянні із середньою ціною реалізації нафти на останньому аукціоні цієї біржі 23 жовтня - до 3 503,09 грн за тонну. Однак експерти думають, що навіть такий ріст ціни вітчизняного ресурсу не матиме значного відбиття на ринку. "Аукціон проводиться постфактум після ажіотажу на світовому ринку нафти. За той календарний місяць, що минув із часу жовтневого аукціону, на світовому ринку відбулося чимало подій. Зокрема, вартість нафти кілька разів встигла побити світові цінові рекорди. Це ринкова тенденція", - говорять учасники ринку.
За бідний уряд замовте хоч слово
Хотілося би відзначити, що, хоч і з запізненням, але свою лепту вніс і уряд. Так, 13 листопада під час наради експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти, нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості найбільші гравці вітчизняного ринку нафтопродуктів пообіцяли уряду встановлювати роздрібні ціни на нафтопродукти не вищі зазначених у подекадних бюлетенях секретаріату групи. Віце-прем'єр-міністр України Андрій Клюєв доручив Міністерству палива та енергетики України і секретаріату експертно-аналітичної групи продовжити підготовку подекадних бюлетенів із балансами ресурсів нафтопродуктів і цін на високооктановий бензин та дизельне паливо і, з метою своєчасного запобігання негативним тенденціям на ринку, надавати їх членам групи.
Цікаво, що практично всі нафтотрейдери дотримались обіцянки й ціни не завищують. Так, якщо вірити бюлетеню, починаючи з 21 листопада та протягом усієї третьої декади, нафтотрейдерам рекомендовано встановлювати ціни в таких межах: бензину марки А-95 - min 4,9 грн/літр - max 5,05 грн/літр; А-92 - 4,8 грн/літр - 4,95 грн/літр; марки А-76 - 4,71 грн/літр - 4,85 грн/літр; дизельного палива - 4,85 грн/літр - 5,0 грн/літр. У свою чергу, якщо вірити даним UPECO, станом на 20 листопада середня по країні ціна реалізації бензину марки А-95 становить 4,97 грн/літр, марки А-92 - 4,78 грн/літр, марки А-76 - 4,56 грн/літр, дизпалива - 4,91 грн/літр.
Як би там не було, але ситуація почала виправлятися. І все свідчить, що кризи на ринку нафтопродуктів не буде. Мало того, зважаючи на сезонне зниження споживання та інші стабілізуючі фактори, можна припустити: ціни на нафтопродукти найближчим часом підуть вниз.
Коментар експерта:
Директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін:
Економічні розрахунки, засновані на цінах на нафту, свідчать: на ринку є ще потенціал для росту цін. Він досягає величини порядку 10% в опті. Роздріб, як правило, реагує на ріст гуртових цін. Однак у поточних оптових цінах уже є досить більша спекулятивна, якщо хочете, ажіотажна складова, пов'язана з конфліктом на АТ "Укртатнафта". За моїми оцінками, десь 5-7%. Зараз її частка в ціні скорочується, і це фактор стабілізації гуртових цін.
Окрім того, не слід забувати, що листопад - місяць найнижчого сезонного споживання бензинів і дизельного палива. Тому, думаю, у випадку, якщо на світових ринках не відбудеться чергової спекулятивної гри на підвищення різкого росту цін, економічні очікування на українському ринку не виправдаються повною мірою. Тим паче, що дефіциту на ринку немає, а Кременчуцький НПЗ, нехай із половинною потужністю, але все-таки переробляє нафту і відвантажує продукцію.
Поки що більш затребуваними, ніж бензини, залишаються низькооктан і реактивне паливо. Якщо Кременчуцький НПЗ почне працювати за своїм плановим завантаженням, ці проблеми відносно швидко вирішать.
Рекордний рівень російського експортного мита на нафту і нафтопродукти - звичайно ж, не фактор стабілізації цін на українському ринку. Однак, гадаю, його більшою мірою учасники ринку використовують для спекуляції в питанні росту цін, оскільки експортне мито вирішує завдання вилучення в нафтовиків надприбутків за тривалого росту світових цін.