У Азарова поміняли бюджет під заклики Ющенка
Днями Віктор Ющенко нагадав уряду про своє незадоволення проектом бюджету-2008. Проте в уряді випередили частину президентських зауважень щодо заниження розрахункової бази макропоказників майбутнього бюджету, і вже на початку цього тижня шеф мінфіну Микол
Днями Віктор Ющенко нагадав уряду про своє незадоволення проектом бюджету-2008. Зокрема він надіслав прем’єр-міністру Віктору Януковичу два листи із зауваженнями і висловленням невдоволення тим, що в законопроекті не було враховано всі президентські пропозиції до бюджету.
Проте, як з’ясувалося трохи пізніше, в уряді випередили частину президентських зауважень щодо заниження розрахункової бази макропоказників майбутнього бюджету, і вже на початку цього тижня шеф мінфіну Микола Азаров дав команду всім відповідальним установам переглянути прогнозні показники на кінець 2007 року.
Претензії задовольняють
Якщо вірити Ющенку, Микола Янович Азаров і його підручні займаються підтасовкою цифр і свідомо занижують показники роботи економіки у поточному році.
Справді, президенту не зрозуміло, на якій основі вираховувався прогноз ВВП на 2008 рік в 810 млрд. грн.
В СП вважають, що команда міністра фінансів Азарова вираховувала цей показник на базі свого ж прогнозу ВВП-2007 в 594 млрд. грн. В той же час за 8 місяців 2007 р. ВВП вже склав 419,5 млрд. грн., а на кінець року за прогнозами Секретаріату має сягнути позначки близько 700 млрд. грн.
Ну а планувати зростання номінального ВВП з 700 до 810 млрд. – це якось замало, вважає Ющенко.
Дісталося і азарівським прогнозам інфляції.
На Банковій на прогноз інфляції на рівні 6,8% поглядають як на занижений, через що в розрахунках можуть бути значно також занижені соціальні стандарти. Але свого прогнозу інфляції на 2008 секретаріат обачно не наводить. Мабуть, щоб не лякати публіку...
Проте сьогодні міністр економіки Анатолій Кінах вже виступив із заявою, що основні макропоказники проекту бюджету будуть переглянуті з огляду на зміну прогнозів на кінець поточного року. Зокрема, він визнав від імені уряду, що інфляція на кінець 2007 року складе близько 12%, а не 7,5%, як прогнозували раніше.
Що ще лишилося
Крім того, Азарова звинуватили у зайвій розтратності. В президентській адміністрації зосталися незадоволені розміром дефіциту бюджету, що в законопроекті складає 18,9 млрд. грн., або 2,34% ВВП, І дійсно, в світовій практиці цей показник не має перевищувати 2% ВВП.
В секретаріаті також закликають не довіряти ані голові фонду держмайна Валентині Семенюк, ані будь-якій іншій розумово подібній до Семенюк істоті. В проекті бюджету визначено фінансування певних програм за рахунок доходів від приватизації. Це, на думку Ющенка, може бути фатальним для цих програм. Адже якщо Фонд держмайна наступного року знову з псевдосоціалістичних міркувань завалить приватизації, фінансування не буде.
Наступний порок азарівців, який затаврували ющенківці – схильність до нетрудових доходів, тобто запозичень. В 2008-му кабмін планує запозичити на 4,2 млрд. грн. більше ніж цього року. В той же час Секретаріат вірить, що якщо у мінфіні напружаться, то обов’язково знайдуть внутрішні резерви і покриють ту частину дефіциту, на яку не вистачить грошей від приватизації. І без будь-яких додаткових запозичень.
Головною ж претензією до планування держборгу у наступному році стало введення норми ст.11, яка дозволяє у окремих випадках збільшувати граничні розміри державного боргу без чийогось на це дозволу, адже норма передбачає лише інформування бюджетного комітету ВР.
Не зосталися без нарікань і бюджетні субвенції. Зокрема гроші на соціально-економічний розвиток регіонів та забезпечення житлом працівників, освіти, культури та інших бюджетних установ виділені розпорядникам окремими сумами без розподілу по регіонам, що на думку фахівців секретаріату продовжує практику ручного розподілу бюджетних коштів.
Також у президента вважають сумнівним виділення 360 млн. грн. на реконструкцію Міжнародного аеропорту "Донецьк". Секретаріат вважає, що ці кошти виділено "за суб’єктивними ознаками", оскільки реконструкція інших аеропортів, що знаходяться в комунальній власності, не проводилася і не передбачається.
Щодо соціальних показників проекту бюджету-2008, то тут, як і у випадку з ВВП, нарікається на непрозорість їх формування. Наприклад, як зазначено в листі 12 вересня 2008 року вийшов Указ президента, що зобов’язав уряд до 15 вересня оприлюднити в ЗМІ повні розрахунки прожиткового мінімуму. Проте й досі цих викладок ніхто не бачив, а значить і невідомо, за якою методикою в країні обраховується цей показник.
Також у президента прорахували, що в бюджеті занижено прожитковий мінімум в середньому на 31 грн. на одну особу, через що більшість пенсіонерів наступного року недоотримають десь по 72 грн., черговий раз дорікнули за те, що уряд не врахував всі пропозиції президента, не вказав шляхи вирішення проблем адміністрування ПДВ (улюбленого податку нинішнього міністра фінансів). Крім того в другому листі Віктор Ющенко висловив незадоволення зменшенням частки місцевих бюджетів у зведеному, що на його думку подовжить практику "стимулювання лояльних регіональних керівників та стимулювання споживацьких настроїв у областях". Натомість він запропонував збільшити доходи на місцях за рахунок плати за використання природних та лісових ресурсів, спеціальне водокористування тощо, і навіть запропонував віддати місцевим бюджетам 23% доходу на прибуток.
Проте бюджетний процес ще знаходиться на самому початку і після формування нового уряду навколо цього документу відбудеться багато нових суперечок.