Гданську судноверф намагаються пустити на дно
Експерти не виключають, що відкрита та прозора приватизаційна епопея судноверфі "Stocznia Gdansk" за участю українського інвестора ризикує перетворитися на черговий голосний міжнародний скандал. У затягування процесу, як і у випадку з меткомбінатом "Huta
Польща мала намір завершити приватизацію судноверфі "Stocznia Gdansk" до середини жовтня нинішнього року. Найбільш ймовірним покупцем колиски "Солідарності" вважалася компанія "ISD Polska", що входить до складу корпорації "Індустріальний союз Донбасу". Польські ЗМІ відзначали, що українці зробили комерційну пропозицію щодо придбання всіх акцій "Stocznia Gdansk", від якої поляки навряд чи відмовляться. Однак не так сталося, як бажалося.
Експерти не виключають, що відкрита та прозора приватизаційна епопея за участю українського інвестора ризикує перетворитися на черговий голосний міжнародний скандал. У затягування процесу, як і у випадку з меткомбінатом "Huta Czestochowa", вони вважають втягненими корумповане держчиновництво та великі гроші.
Проблеми почалися з того, що міністерство економіки Польщі піддало критиці урядове Агентство розвитку промисловості (ARP) за запізнення із приватизацією Гданської судноверфі. Виникли також гострі розбіжності й між правлінням самої судноверфі та її власником — ARP. Це призвело до того, що профоб'єднання "Солідарність" направило у відомство з питань держмайна подання про відкликання та відставку керівника ARP Павла Бжезицького.
Масла у вогонь підлили й чиновники ЄС. Брюссель зажадав від Варшави демонтувати два із трьох стапелів гданської верфі.
Про проблеми із приватизацією "Stocznia Gdansk" "ЕП" розповів голова наглядацької ради компанії "ISD Polska" Олександр Пилипенко.
- Відомо, що на серпневих зборах акціонерів «Stocznia Gdansk» було ухвалене рішення про збільшення статутного фонду компанії. Яка наразі склалася ситуація?Олександр Пилипенко, голова наглядацької ради "ISD Polska"
- Так, на зборах акціонерів "Stocznia Gdansk S.A." 10 серпня поточного року власники акцій схвалили збільшення статутного капіталу компанії на 300-400 млн. злотих (близько 110-140 млн. доларів, - "ЕП"). Раніше розмір статутного фонду підприємства становив 105 млн. злотих.
Було ухвалене рішення про те, що всі акціонери, відповідно до своєї частки в статутному капіталі, дістають рівні права на викуп нових акцій судноверфі. Перший етап підписки закінчився 12 вересня. Про своє бажання підписатися на додаткову емісію привселюдно заявила тільки "ISD Polska".
У свою чергу Агентство розвитку промисловості (ARP) поставило нас перед фактом про те, що вони, як державна структура, обмежені в правах по викупі своєї частки в додатковій емісії акцій. Мотивувалося це тим, що Єврокомісією такі дії можуть бути розцінені як державна підтримка. Разом з тим, польське право допускає можливість для держструктур продаж прав на викуп додаткової емісії акцій третім або пов'язаним особам. Тому "Агентство розвитку промисловості" цілком на законних підставах без порушення законодавчих норм і правого поля ЄС могло оголосити про відкритий продаж своїх прав на придбання нових акцій судноверфі. Після консультацій з нами як акціонерами керівництво ARP саме так і зробило, і 14 вересня опублікувало в ЗМІ оголошення про продаж свого права придбання нових акцій судноверфі "Stocznia Gdansk S.A.".
- Чому ж тоді компанія "ISD Polska" опинилася осторонь процесу, і, за нашою інформацією, досі не подала свою оферту?
- Зрозуміло, що одержання права придбання відкриває дорогу до покупки всього пакета нових акцій "Stocznia Gdansk". Було оголошено, що строк подачі попередніх оферт закінчується 29 вересня. Однак в останні хвилини до закінчення терміну з'являється гданське товариство "Maritim Shiping", котре нібито у консорціумі з рядом арабських банків заявляє про своє бажання придбати права судноверфі "Stocznia Gdansk S.A.".
У зв'язку із цим, ми вважаємо, що відповідно до інформаційного меморандуму компанія, що представила свою оферту на право придбання прав викупу додаткової емісії судноверфі, повинна оплатити емісію до 16 жовтня. І ми проти цього абсолютно не заперечуємо. Але треба враховувати те, що правове поле для завершення всіх процедур у рамках оголошеної емісії дозволяє вести цю роботу тільки до 10 лютого 2008 року. Але ж крім підписки й викупу акцій, необхідно буде ще затвердити результати власне додаткової емісії, а також отримати схвалення з боку органа, що контролює антимонопольне законодавство.
Тому ми стурбовані тим, що на догоду "Maritim Shiping" процес підвищення капіталу для "Stocznia Gdansk S.A." може розтягтися на невизначений строк. Не потрібно бути пророком, щоб передбачити, що економічна ситуація й у цілому доля судноверфі можуть значно ускладнитися. Боргові зобов'язання компанії будуть продовжувати накопичуватися, а товариство йтиме до банкротського фіналу. При цьому ARP абсолютно не має підстав переконати нас у тому, що "Maritim Shiping", вивчивши ситуацію, в остаточному підсумку, через якихось три-чотири місяців не відмовиться від викупу емісії в судноверфі. А міноритарні акціонери змушені будуть відволікати свій обіговий капітал на ліквідацію додаткового тягаря - знову утворених, не з нашої вини, боргових зобов'язань.
- Що робити в такій ситуації?
На мій погляд, ARP зобов'язана підтримати проект рішення чергових зборів акціонерів "Stocznia Gdansk S.A.", намічених на 12 жовтня нинішнього року, і довести до здобувачів емісії, що "Maritim Shiping" одержує 3-денний банківський строк для внесення в статутний фонд судноверфі капітал, відповідно до своєї можливості.
Якщо ж відволікаюча історія з "Maritim Shiping" - усього лише спроба з боку керівництва ARP втягти нас у відверту авантюру з нагромадження додаткових збитків "Stocznia Gdansk S.A.", то ми знайдемо асиметричну відповідь. У випадку порушення наших економічних інтересів як акціонера "Stocznia Gdansk S.A.", хочу підкреслити, що ми маємо у своєму розпорядженні аргументовану юридичну думку, і що польське право дає нам можливість стягнути з державних чиновників за заподіяний збиток.
Маніпуляції з міфічним арабським капіталом і казковими кіньми пануючого Соломона - це дуже примітивний трюк, що не вимагає особливого інтелекту для розгадки справжніх цілей містифікаторів.
- Чи готові ви все-таки брати участь у долі польської судноверфі, і які у вас для цього аргументи й підстави?
- На сьогодні ми вже вклали в компанії 20 млн. злотих і готові й далі інвестувати кошти в розвиток цієї судноверфі. Наша позиція як інвестора повністю співпадає з інтересами трудового колективу "Stocznia Gdansk S.A." і місцевої громади. Ми також досягли повного взаєморозуміння з Міністерством Скарбу Панства та Мінекономіки. Наші погляди розділяють правління, профспілки судноверфі, а також всі, хто розуміє кризові явища в польському суднобудуванні.
Нам додаткових строків для вивчення ситуації на верфі не потрібно. Ми інформовані про реальний стан речей у цій компанії, і вже давно маємо реальний і чіткий антикризовий план і стратегію з подальшого її розвитку. ISD має у своєму розпорядженні необхідний сортамент металопрокату, достатні фінансові ресурси, надійних ділових партнерів, досвід і знання, які дозволять у дуже короткий період реанімувати підприємство, вивести його на проектні виробничі потужності й забезпечити стабільні робочі місця.
В обговорений процедурою термін, компанія "ISD-Polska" гарантує внесення коштів у підвищення капіталу верфі.
- Хто стоїть за такими, за вашими словами, відверто непривабливими з точки зору економічної доцільності діями? І, виходячи з вищесказаного, чи має польське суднобудування майбутнє, чи Гданську судноверф чекає банкрутство, а на її території будуть реалізовані інші проекти?
- Виходячи з наявної в нас інформації, яку ми отримуємо з незалежних джерел, окремі польські держчиновники шляхом непрозорих і непублічних переговорів, приймаючи завуальовані рішення від імені держави, мають на меті позбавити ряд європейських конкурентів серйозного гравця на ринку суднобудування. Імовірно, для них більш привабливо - здійснити на території "Stocznia Gdansk S.A." якийсь девелоперский проект - фешенебельні готелі, торгові центри й житлові будинки. Не думаю, що польський уряд розділяє це бажання.
Хочу сказати також, що ми достатньо інформовані про те, хто конкретно лобіює ці питання, і хто за цим усім стоїть. Скажу лише, що саме завдяки подібним лобістським зусиллям Польща свого часу вже втратила ряд стратегічних об'єктів. Сподіваюся, що Гданську судноверф не спіткає така доля, адже для багатьох поляків це головна святиня та символ демократичних змін. Наша мета - створити ще й успішний бізнес-проект і повернути країні колишню славу суднобудування.
Довідково: Stocznia Gdansk, на якій працюють близько 2,5 тис. працівників, контролюється польськими держструктурами, серед яких Агентство розвитку промисловості (63% акцій), централізована організація із продажу бронесталей Cenzin (19%) і Stocznia Gdynia (13%). Інші 5% акцій із січня 2007 року належать "ISD Polska", дочірній компанії корпорації "Індустріальний союз Донбасу", що володіє металургійним комбінатом "ISD-Hutа Czestochowa".