Уряд "зливає" авіазаводи російському олігарху Деріпасці?
За часів померанчевої революції керівництво "Авіанта" підтримувало Віктора Януковича. Тоді авіабудівники побоювалися, що прозахідна влада дасть зелене світло в українську економіку "Боїнгу" і "Ейрбасу", яким ні до чого маленький, але гордий бренд "Антонов
Після візиту прем’єра Віктора Януковича в серпні у Росію на Московський авіакосмічний салон МАКС-2007 різко активізувалися інтеграційні процеси українського і російського авіапромів. Пролунала навіть заява російських посадовців про можливість відновлення роботи над проектом військово-транспортного літака АН-70, яка ще рік тому звучала б з їх вуст блюзнірством.
Делегація російської "Об'єднаної авіабудівної корпорації" (ОАК) 19-20 вересня побувала в Харкові та Києві для представлення громадськості підписаного у серпні на МАКСі меморандуму щодо співпраці між Державним авіабудівним концерном "Авіація України" та ОАК.
Під час прес-конференції гендиректор - голова правління "Авіації України" Олег Шевченко зробив майже сенсаційну заяву про те, що об'єднання авіабудівних комплексів України і Росії "морально погоджене" в ході бесіди Віктора Януковича і президента РФ Володимира Путіна, скоріш за все, на тому ж МАКС-2007. Зараз, мовляв, справа за рішеннями урядів двох країн.
У свою чергу, член правління ОАК і керівник "Транспортної авіації" Віктор Ліванов заявив, що необхідність об'єднання зрозуміє будь-який керівник українського уряду. За його словами, радянські літаки займали 27% світового ринку транспортної авіації. "Сьогодні ми почали його стрімко втрачати", - зазначив він. "Конкурувати треба не Україні з Росією, а нам з Boeing і Airbus", - впевнений Ліванов. Він також відзначив, що ОАК має намір зайняти до 2025 року до 15% світового ринку літаків, і досягти цієї мети буде легко при об'єднанні зусиль з українськими підприємствами авіабудування.
В цілому таке об'єднання виглядає привабливо, якщо б не лякало тим, що "старший брат" вкотре спробує скористатися ситуацією на свою користь. Експерти побоюються, що за ініціативою росіян може стояти спроба "чергової прихватизації". Причому вже найближчим часом.
Так, останнім часом точаться розмови, що за відсутності прем'єра Януковича, який знаходиться у передвиборчій відпустці, та через голову керівника концерну Олега Шевченка, високопосадовці з Кабміну ведуть "сепаратні" переговори щодо продажу авіа-активів. Адже ще однією російською стороною, зацікавленою в подібній "інтеграції" з Україною, є ВАТ "Авіакор - авіаційний завод" (Самара), що випускає "антонівські" Ан-140 та контролюється холдингом "Російські Машини" російського олігарха Олега Деріпаски.
Нещодавно стало відомо, що гендиректор ТОВ "Авіаресурс-холдинг" (холдингова компанія, утримувач акцій "Авіакора") Сергій Ліхарев, завод Самари та київський АНТК ведуть переговори про створення спільної структури, яка візьме на себе відповідальність за подальший розвиток програми Ан-140 в Росії. Як пожартували учасники одного з інтернет-форумів, цілком можливо, що в результаті таких переговорів в Росії з'явиться новий авіаційний бренд "ДеріпАн".
Більш того, днями до Києва дійшли чутки про нібито зустріч минулого тижня брата одного із українських віце-прем'єрів у Харкові чи-то з самим Деріпаскою, чи-то з його оточенням, під час якої росіянам пообіцяли Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (ХДАВП) і АНТК. На цю зустріч у кабінеті директора Харківського авіазаводу не допустили навіть його господаря. На жаль, перевірити цю інформацію неможливо, з огляду на делікатність теми перемовин.
Але події у галузі непрямо, але підтверджують ці чутки. Виглядає так, ніби Кабмін, незважаючи на позицію Міністерства промислової політики і Концерну, форсує зміну керівництва авіапідприємств. Так, перший віце-прем'єр, міністр фінансів Микола Азаров минулої середи дав доручення в тижневий термін звільнити керівника АНТК ім. Антонова, а також внести до статуту підприємства зміни, що стосуються повноважень його топ-менеджмента. Незважаючи на існуючу судову заборону робити будь-які дії зі зміни керівництва АНТК і внесення змін до його статуту, Азаров погрожує "персональною відповідальністю" за невиконання цього рішення міністрові промполітики Анатолію Головку та керівникові держконцерна "Авіація України" Олегу Шевченку.
За даними поінформованих джерел в Мінтрансі, новим керівником АНТК ім. Антонова може стати екс-міністр промполітики та колишній керівник Харківського авіазаводу Анатолій Мялиця, котрий наразі обіймає посаду члена правління ДАК "Авіація України". Розглядається варіант введення на підприємстві позиції директора, який зосередить управління господарською діяльністю підприємства, при збереженні поста генерального конструктора, чиї повноваження обмежать управлінням науково-конструкторською діяльністю.
Формальною причиною намірів Кабміну звільнити керівників АНТК Антонова є результати перевірки фінансово-господарської діяльності підприємства за 2005-2006 роки, проведеною ГоловКРУ у червні-липні цього року. За результатами перевірки керівник цього відомства Петро Андрєєв надіслав у Кабмін листа, в якому повідомляв про зниження вартості активів підприємства на 1 млрд грн, адже у його балансі не було враховано 25 літаків, що, в свою чергу, було зроблено АНТК за вказівкою Мінпромполітики.
АНТК також закидають порушення положень Державної комплексної програми розвитку авіапромисловості у 2005-2006 рр. А саме - те, що, незважаючи на державну власність результатів науково-дослідних і конструкторських робіт, АНТК без погодження з Мінпромополітіки передало технічну документацію на літак Ан-148 іноземному підприємству (ВАТ "Воронізьке акціонерне літакобудівне товариство"). Зі свого боку АНТК повідомляє, що керувалося у своїх діях міжурядовою угодою з цього проекту.
Підприємство також звинуватили у виведенні доходів за кордон. Тут, як-то кажуть, теж є нюанс: більшість контрактів на вантажні авіаперевезення, що приносять йому понад 60% доходів, підписувало не АНТК, а спільні підприємства Ruslan International Ltd. (Велика Британія), Ruslan Salіs GmbH (Німеччина). На думку перевіряючих, це позбавило АНТК можливості контролювати фінансові аспекти цих контрактів.
Цікаво, що підсумки перевірки, за оцінкою того самого КРУ в поточному році на порядок краще за усі, що робилися у попередні роки. Але за результатами перевірки КРУ рекомендувало СБУ, МВС, ДПАУ і Генпрокуратурі "розібратися" з АНТК. Проте результатів перевірок авіаконструкторів іншими каральними органами поки немає.
Зі свого боку АНТК оскаржив результати ревізії у Голосіївському райсуді м. Києва, котрий заборонив публікувати їх (ухвала №2-4171/07) . Крім того, заборонено виконувати рекомендації КРУ про звільнення керівництва підприємства до закінчення розгляду судом протесту на акт ревізії. А 19 вересня 2007 року вже Солом'янський районний суд м. Києва виніс ухвалу №2-3897-1/07 про заборону вносити, затверджувати і реєструвати зміни в Статут цього підприємства. З обох рішень також відкриті виконавчі виробництва.
Таким чином, якщо керівники Мінпромполітики і концерн "Авіація України" під загрозою персональної відповідальності виконають доручення Кабміну про звільнення керівників АНТК ім. Антонова, або сам Кабмін зробить такий крок, вони можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності за невиконання рішення суду (ст.382 КК України). Проте, уряд це, схоже, не бентежить. Чи то тому, що менше тижня залишилося до виборів, після яких багато що може змінитися, чи то тому, що підтискають зобов'язання перед російськими олігархами... А швидше, і те, і інше.
За часів померанчевої революції керівництво "Авіанта" (колишній директор Олег Шевченко тепер посідає посаду керівника Концерну) підтримувало Віктора Януковича. Тоді авіабудівники побоювалися, що прозахідна влада дасть зелене світло в українську економіку "Боїнгу" і "Ейрбасу", яким ні до чого маленький, але гордий бренд "Антонов". Зараз перед росіянами такі побоювання ні до чого, та й бренд "Антонова" їм, напевне, здається не таким вже й гордим?