STOP рекомендовані ціни
Непередбачуваність світових цін на нафту, підвищення РФ експортного мита на нафту і революційні настрої гравців роздрібного ринку найближчим часом можуть серйозно змінити внутрішню ситуацію в цьому сегменті ПЕК. Про це свідчать, зокрема, підсумки черговог
Непередбачуваність світових цін на нафту, підвищення РФ експортного мита на нафту і революційні настрої гравців роздрібного ринку найближчим часом можуть серйозно змінити внутрішню ситуацію в цьому сегменті ПЕК. Про це свідчать, зокрема, підсумки чергового щомісячного аукціону з реалізації нафти вітчизняного видобутку, що відбувся поточного тижня на майданчику Української Фондової біржі.
Передпродажний мандраж
Про те, що запахло смаженим, стало зрозуміло ще до початку торгів. Потенційні покупці ресурсу почали збиратися в аукціонному залі більш ніж за годину до торгів. Їх на минулих торгах було багато як ніколи – немаленький зал УФБ був забитий вщент.
У кулуарах трейдери обговорювали ситуацію, що склалася на ринку. Найчастіше можна було почути наступне: Так, на ринку вже просто стало невигідно працювати, навіщо купувати нафту, якщо нафтопродукти продаємо дешевше? У той час як уся Європа заробляє, ми рахуємо кожну копійку? Невже методи уряду Тимошенко повертаються?
Здавалося, що боротьба за менш дорогий за російський вітчизняний ресурс буде гарячою. Інтригу внесли і закулісні переговори між основними претендентами на найбільш ліквідний виставлений на торги ресурс "Укрнафти". Було враження, що компроміс знайдений, і ціна істотно рости не буде. Кожен із претендентів за доступною ціною купить заплановані лоти.
Але… Корпоративний дух узяв гору над ситуацією на ринку. Близький до "Привату" "Нафто-Трейд" вкотре роздував ціни, вступаючи в конфронтацію з будь-яким претендентом на нафту.
Перший пішов
За підсумками торгів можна було констатувати наступне: середня ціна реалізації нафти зросла на 5,4% у порівнянні із середньою ціною реалізації на останньому аукціоні Української міжбанківської валютної біржі 21 травня - до 2 801,39 грн. за тонну. На торгах реалізовано 241 тис. 593,55 тонн нафти з заявлених 241 тис. 733,55 тонн.
Здавалося б, істотного росту не відбулося, але варто враховувати, що ціна контрактовки нафти вітчизняними НПЗ найчастіше відрізняється від середньої, оскільки представників НПЗ найчастіше цікавлять окремі лоти, зручні з постачання і з якості.
Так само вийшло і цього разу. У підсумку основна боротьба виникла між ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" (Лисичанський НПЗ), представниками ЗАТ "Укртатнафта" (Кременчуцький НПЗ) і ТОВ "Нафта-Трейд" (Надвірнянський НПЗ і НПК "Галичина") за ресурс зі східних родовищ "Укрнафти".
Відтак, середня ціна реалізації нафти "Укрнафти", що виставила 92,64% усього ресурсу аукціону (224 тис. тонн), у ході торгів підвищилася на 17,7% у порівнянні зі стартовою і на 6,1% - у порівнянні із середньою ціною реалізації нафти цієї компанії на останніх торгах - до 2 824,12 грн. за тонну. Причому ціна окремих лотів доходила до 3100 грн. за тонну. Є різниця із середньою ціною по аукціону.
Першими в нерівну бійку вступили "Нафта-Трейд" і "ТНК", починаючи з третьої позиції торгів. Можна сказати, що представник близького до "Привату" трейдера на п’ятірку впорався зі своєю задачею. Йому з найпершого лоту вдалося змусити представника "ТНК" підняти ціну зі стартових 2 400 грн. за тонну, до рекордних 3 100 грн. за тонну, після чого "танкістам" вдалося лише кілька разів знизити ціну до 3 070 грн. за тонну. Таким чином представник "ТНК" придбав 42 тис. тонн нафти, за середньою ціною 3 080 грн. за тонну.
Наступними були представники Кременчуцького НПЗ. Ситуація була практично ідентичною. Підсумок – 72 тис. 347 тонн за ті самі 3 080 грн. за тонну.
Крім того, невелику частину ресурсу вдалося купити двом "малятам" – 2 тис. тонн пішло компанії "Агротехбізнес", а 5 тис. тонн - компанії "Полігональ", які будуть перероблені на Львівському маслозаводі.
Інший ресурс "Укрнафти" пішов все тому ж "Нафта-Трейду", причому вирішальною у визначенні середньої ціни стала нафта з західних родовищ, за якою з цим трейдером ніхто не конкурує. В результаті вартість західного ресурсу знизилася зі стартових 2 400 грн. за тонну, до 2 050 грн. за тонну. Компанії, близькій до "Привату", вдалося придбати 102,6 тис. тонн нафти "Укрнафти" за середньою ціною 2 521,624 грн. за тонну.
Водночас неабиякий ажіотаж виник навколо ресурсів, виставлених дрібними добувачами. Якщо раніш уся їхня нафта ішла за стартовою або нижче стартової ціни, то цього разу і на їхню вулицю прийшло свято. Ціна в більшості випадків хоча незначно, але піднялася.
Однак і тут не обійшлося без курйозів. Схоже, всі зауваження і штрафи ГоловКРУ, про які вже писала ЕП, не мали впливу на "дочку" НАК "Надра України" "Кримгеологію". Виставлений нею ресурс – 230 тонн – за стартовою ціною викупив близький до неї і її компаньйонів трейдер. За даними учасників торгів, весь ресурс буде перероблений у Криму (на яких потужностях, не відомо) і спрямований у місцеві роздрібні мережі. Однак експерти сумніваються, що це буде якісний продукт.
В остаточному підсумку, більшість трейдерів по завершенню торгів зійшлися в думці, що перед "Нафта-Трейдом" стояла конкретна задача – загнати ціну для найбільших гравців ринку практично до рівня російської, яка сьогодні складає $510 за тонну. Якщо від середньої ціни контрактовки Кременчуцького і Лисичанського НПЗ відняти ПДВ, то отримаємо 2 464 грн. за тонну.
Світові тренди
Підвищення ціни як на вітчизняну нафту на торгах, так і на російський ресурс виглядає досить логічним. Адже протягом останніх тижнів ціни на чорне золото просто сказилися і трималися практично на рівні абсолютного максимуму 11-місячної давнини. Причина – ані, як звичайно, захоплення установок у Нігерії, ані скорочення видобутку нафти ОПЕК чи інших великих постачальників, а очікування даних про зниження запасів нафти і бензину в США.
Тут дійсно є над чим замислитися. США є одним з найбільших у світі споживачів нафти. А з урахуванням того, що НПЗ США цього року зіштовхнулися з рекордною кількістю пожеж, перебоїв з подачею електроенергії, витоків, розливів і поломок механізмів, це сприяло підвищенню вартості бензину в країні до рекордних оцінок, як було і влітку минулого року.
Ціна автомобільного палива перевищила $3 за галон, крім того, у країні намітився дефіцит. Так, третина з 150 американських НПЗ повідомила, що неполадок з початку поточного року - рекордна кількість. Зараз заводи працюють на 5% нижче нормального рівня. Водночас споживання в країні сягає рекордного рівня.
Усі ці фактори привели до того, що більшість світових виробників палива не проти заробити на вигідному ринку. Адже бензин подорожчав цього року на 35%, сира нафта - на 23%. Крім того, різниця між вартістю барелі сирої нафти і бензину, виготовленого з неї, досягла $25 для деяких сортів сировини.
На тлі тенденції глобального росту, згідно з прогнозами американського інвестиційного банку Goldman Sachs, ціни на нафту вже восени можуть перевищити $90 за барель, а під кінець року - рубіж у $95 за барель.
Відтак стає зрозумілим обурення вітчизняних виробників, що висловлювалося у кулуарах перед аукціоном. Весь світ заробляє, лиш вони "безкорисливо" працюють на зміцнення іміджу правлячої коаліції перед виборами.
Втім, якщо проаналізувати поточну ситуацію на вітчизняному ринку, то вона здається просто аномальною.
Вітчизняні реалії
На українському паливному ринку здавалося б усе спокійно. Негласні домовленості з урядом трейдери виконують чесно. Ціна палива росте повільно, з різницею 1 коп. на літрі на тиждень. Однак і ці домовленості почали давати збій, намітилася чітка тенденція подорожчання дизельного палива, що знайшла своє відображення минулого тижня, коли буквально за кілька днів воно злетіло з 3,57 грн за літр, до 3,75 грн. за літр палива.
І хоча поточного тижні цифри трохи впали в роздробі, у великих оптових закупівлях дизпаливо так і дорожчає по 100 грн за тонну на тиждень. За даними експертів, найближчим часом воно може подорожчати ще на 15%.
З іншими ж нафтопродуктами наразі все спокійно. Однак аналітики не виключають, що після того, як у трейдерів закінчаться дешеві запаси, накопичені до різких стрибків на світовому ринку, вони почнуть дорожчати як дизпаливо. Якщо перерахувати крупнооптові ціни високооктанових бензинів в роздрібні, то вони мають бути вище щонайменше на 6-8%. Більш того, якщо спиратися на результати останнього аукціону, варто додати ще понад п'ять відсотків до існуючих показників.
Відтак маємо всі ознаки майбутнього подорожчання, яке імовірніше всього відбудеться в серпні. Однак навіть воно, напевно, не збентежить уряд. Не варто забувати про диво-формулу, що розробило Мінпаливенерго. Адже, якщо спиратися на неї, то рекомендовані для встановлення на АЗС ціни на сьогодні набагато вище ринкових. Так, відповідно до розрахунків, дизпаливо повинне сьогодні знаходиться в коридорі 4,3-4,43 грн. за літр, (середня по країні – 3,75 грн. за літр), бензин марки А-95 – 4,53 – 4,67 (4,56 грн.), А-92 – 4,32 – 4,45 грн. за літр (4,28 грн.).
Як бачимо, здебільшого ціни набагато нижчі розрахункового коридору. Здається, трейдери – альтруїсти, їм просто подобається працювати практично без прибутку, а то й у збиток.
Відтак завдяки попереднім домовленостям уряду вдається втримувати ціни. Проте така тактика має й негативні наслідки. По-перше, за даними експертів, на ринку спостерігається різке збільшення обсягів неліквідного палива. По-друге, гравці ринку починають ремствувати на недотримання прибутків.
Ціновий застій призвів до того, що постачальники і виробники нафтопродуктів, як вітчизняні, так і закордонні, почали поглядати в бік більш вигідних ринків європейських країн. У передчас розпалу жнив це може привести до дефіциту продукту в країні. Водночас, від відповідних ринку прогнозів варто утриматися, адже йдеться не про нормальний, скажімо, європейський ринок, а український, де звичайні закони не працюють.