Про що мовчить Кабмін
А дійсно, про що? Галасує він, як відомо, про свої економічні досягнення. За старим правилом вироблення будь-якої реклами: "Кажіть правду і лишень правду… Але не всю". Існуючий стан речей багато в чому пояснюється елементарною безвідповідальністю високопо
А дійсно, про що? Галасує він, як відомо, про свої економічні досягнення. За старим правилом вироблення будь-якої реклами: "Кажіть правду і лишень правду… Але не всю".
Наприклад, багато керівниками уряду було сказано про 8% зростання ВВП за результатами першого кварталу. Про те, що він вдвічі перевищує минулорічний показник і в 1,6 рази – позаминулорічний.
Однак, як з'ясували спеціалісти Рахункової палати, така вражаюча різниця певною мірою пояснюється базою порівняння. Крім того, хоча у січні-березні 2006 року приріст ВВП був відносно невеликим, він мав висхідну тенденцію (0,9% – січень, 1,5% – лютий, 4,1% – березень). А у нинішньому ситуація склалася прямо протилежна (січень – 9,3%, лютий – 8,6%, березень – 8,0%). Тобто, відбувалося зниження економічної активності.
Крім того, за оцінками Рахункової палати, різниця між фактичним (1,3%) та прогнозованим (3,3%) рівнем інфляції призвела до недобору у держбюджет 80 млн. грн. І різницю було досягнуто за рахунок адміністративного регулювання Кабінетом міністрів економічних процесів.
Тепер згадаємо переможні реляції про перевиконання плану бюджетних надходжень у січні-березні на 6% – 1 млрд. 488,2 млн. грн. Виявляється, цього було досягнуто за рахунок нарощування неповернених сум ПДВ на 2 млрд. 753,9 млн. грн. порівняно з аналогічним періодом 2006 року.
Водночас на 300,6 млн. збільшилась сума надмірно виплачених бюджетних платежів – до 3 млрд. 97,5 млн. грн. Зрозуміло, що ці гроші потім доведеться повертати. А поки… Можна рапортувати про перевиконання плану бюджетних доходів. "Забувши" згадати про таку "дрібницю", як недонадходження за окремими статтями на 592,2 млн. грн., в тому числі по лінії Державної податкової адміністрації – на 530,4 млн. грн. З них 333,2 млн. грн. – за ПДВ на вироблені в Україні товари, 79,8 млн. грн. – рентної плати за добуту нафту, 64,6 млн. грн. – за газоконденсат і 45,0 млн. грн. – за добутий газ.
Або взяти "успіхи" Держмитслужби. Вона у першому кварталі забезпечила надходження до загального фонду держбюджету ПДВ на 9 млрд. 428,5 млн. грн., або 111,5% від плану. При цьому, як з'ясувала Рахункова палата, 2 млрд. 558,6 млн. грн. було сплачено податковим векселем, а це на 31,8% більше порівняно з першим кварталом 2006 року.
Слід зазначити, що реальний розрахунок за векселями відбувається десь на 20-30% від заявлених там сум. Такі дані самої податкової служби. Загальний же обсяг відстрочок податкових платежів склав 5 млрд. 174 млн. грн. – майже удвічі більше, ніж у січні-березні минулого року.
При цьому за три місяці починаючи з 1 січня приріст відстрочених податкових зобов'язань склав 742,6 млн. грн. А отже, збільшення бюджетних платежів досягнуто на папері. Для реклами власних досягнень це підійде. Інша річ, що з таких "надходжень" неможливо, наприклад, видати зарплату бюджетникам або, скажімо, пенсію.
Щоб розв'язати цю проблему Мінфін вчиняє просто – затримує повернення ПДВ експортерам податковою службою. На 1 квітня цього року поверненню з держбюджету підлягало 12 млрд. 791,3 млн. грн. Залишки неповерненого ПДВ за перший квартал досягли 7 млрд. 798,8 млн. грн. – у 1,5 рази більше, ніж за той самий період 2006 року.
В якості ще однієї негативної тенденції можна відмітити збільшення на 592,4 млн. грн. податкових зобов'язань з боку підприємств, стосовно яких було розпочато процедуру банкрутства – до 4 млрд. 216,3 млн. грн.
Виконання бюджету урядом – тема окремої розмови. І тут об'єктивності заради слід сказати, що команда Віктора Януковича нічим не відрізняється від своїх попередників. Оскільки і раніше основна частина бюджетного фінансування планувалася на четвертий квартал, надходила на місця за кілька тижнів до Нового року, після чого з успіхом поверталася на єдиний казначейський рахунок.
Геть ніякого "ноу-хау" тут немає. Але навіть ті обсяги, що планувалися у січні-березні, Кабмін традиційно не зміг профінансувати повністю. Так, витрати із загального фонду держбюджету склали 24 млрд. 254,1 млн. грн. за запланованих 27 млрд. 592 млн. грн. Таким чином недофінансування за результатами першого кварталу досягло 12,1%.
Для наочності це можна проілюструвати на прикладі фінансових капвкладень. Вони на 2007 рік заплановані у розмірі 1 млрд. 43,4 млн. грн., з яких 643 млн. грн. (63%) розписані на четвертий квартал. Тоді як на 1 квартал – всього 59,7 млн. грн. (5,7%). Причому навіть з цієї вельми скромної суми отримувачі спромоглися освоїти тільки 8,6 млн. грн. – 14,4% від фактичного фінансування і 1% від запланованого річного обсягу.
Не надто прагнули міністерства використовувати отримані кошти і на поточні потреби. Так, Міноборони у першому кварталі не розподілило 179,6 млн. грн., в тому числі 74 млн. грн. – на утримання особового складу. Міносвіти не розподілило 51,3 млн. грн., з яких 49,2 млн. грн. були призначені на погашення заборгованості перед вчителями. Міністерством охорони здоров'я взагалі не було розпочате виконання програм на 159,5 млн. грн., в тому числі з імунопрофілактики (передбачалося освоїти 39,6 млн. грн.), трансплантації (5 млн. грн.), протидії туберкульозу та СНІДу (4,8 млн. грн.).
Всього ж на виконання різноманітних бюджетних програм відомства не спрямували 527,9 млн. грн., що перебували у їхньому розпорядженні. Аналогічна ситуації і з коштами, що надходять до спеціального фонду держбюджету. Із коштів так званого "екологічного збору" Мінприроди мало профінансувати 10 бюджетних програм на 94,5 млн. грн. У розпорядження відомства надійшла навіть більша сума від екозбору (169,8 млн. грн.), однак фінансувати виконання програм у першому кварталі воно так і не почало.
Існуючий стан речей багато в чому пояснюється елементарною безвідповідальністю високопоставлених чиновників. Як і у попередні роки, виконання бюджету відбувається за відсутності Державної програми економічного та соціального розвитку України, прийнятої та затвердженої у встановленому порядку.
Нагадаємо, що її було розроблено Кабміном і взято за основу постановою Верховної Ради №193-V від 3 жовтня 2006 року. Однак з того часу пройшло більше ніж півроку, а у другому читанні законопроект так і не розглядався. А оскільки макроекономічні показники, за якими розраховувався бюджет, не унормовані законодавчо, спитати за їх невиконання формально немає з кого.