Бензинова бодяга від Коломойського
В Україні існують всі передумови для зростання цін на нафтопродукти. Водночас останні дії уряду, спрямовані на повернення до встановлення цін в ручному режимі, є необґрунтованими і можуть привести до згубних для ринку наслідків.
За підсумками останнього аукціону з продажу чорного золота вітчизняного видобутку ціна нафти піднялася на 7% - до 2657,75 грн. за тонну. Нагадаємо, аукціон відбувся 21 червня на майданчику Української міжбанківської валютної біржі. Здавалося б, нічого особливого не відбулося, український ринок йде нога в ногу з світовим – глобальні тенденції зростання цін властиві і йому. Однак середня ціна, яку висвітила УМВБ, практично зовсім не відображає реальну ціну контрактування української нафти на липень вітчизняними НПЗ.
Зокрема, велика частина ліквідного ресурсу, а саме – нафта зі східних родовищ країни, яку контрактували Лисичанський і Кременчуцький НПЗ нижче 2 850 грн. за тонну не опускалася. Тоді як вся нафта із західних родовищ була продана по 2 010 грн. за тонну. За даними аналітиків, на зростання цін вплинула боротьба ЗАТ "Укртатнафти" і ВАТ "ТНК-ВР Комерс" за низкою позицій на тлі надвисоких цін на російський ресурс.
Близький до Привату, а отже і до основного продавця, ВАТ "Укрнафта" (трейдер – ТД "Нафто-трейд"), відверто кажучи, грав на підвищення, хоча сам практично дорогої нафти не купив.
Втім, почнемо з початку. Аукціон почався з пропозиції першого продавця, яким є "Укрнафта", найбільша нафтовидобувна компанія країни, що виставила 96,6% всього ресурсу аукціону - 240,83 тис. тонн. Всі вже звикли, що перші лоти завжди купує ТД "Нафто-трейд", тим самим задаючи тон торгам. При цьому представникам цієї компанії із самого початку складають конкуренцію лише дрібні трейдери, оскільки великі компанії вважають за краще не зв'язуватися з постачаннями нафти залізничним транспортом.
Проте, вже ці перші лоти можна назвати лакмусовим папірцем, який визначає хід подальших торгів. В результаті останні позиції за другим лотом були продані за 2600 грн. за тонну за стартових 2200 грн. Ці перші лоти показали небувало високі пропозиції з контрактування російського ресурсу на липень, а саме – $470 за тонну. З урахуванням 20% ПДВ ця сума взагалі складе $566. Тож при заході на НПЗ конкуренція з українського ресурсу значно зросте.
Водночас, дрібні трейдери неоднозначно дали зрозуміти, що більше, ніж 2600 грн. за тонну, вони сьогодні викласти не готові. Як наслідок, коли почалася боротьба за найбільш ліквідну нафту "Укрнафти" зі східних родовищ і з хорошими умовами постачання, свій внесок зробив близький до Привата трейдер "Нафто-трейд". Він в боротьбі з представниками "Укртатнафти" почав грати на підвищення практично до ціни контрактування російського ресурсу.
При цьому, сам за такими високими цінами нічого не купував, але траплялися і промашки, коли представник цієї компанії не встигав вчасно опустити табличку. В той же час його діяльність дещо згасла, коли дійшли до позицій, вигідних для постачання на Лисичанський НПЗ. Відтак суперником Кременчука вже стала "ТНК-ВР Комерс". На підвищення підігравав і представник Привата. Весь цей час нафта нижче 2850 грн. за тонну не опускалася.
Коли дійшов час до неліквідних пропозицій із західних родовищ, ціна нафти впала із стартових 2200 грн. за тонну до 2010 грн. У боротьбі за цей ресурс у представників "Нафто-трейд" конкурентів не було, в першу чергу це пов'язано з низькою якістю цієї нафти, а по-друге, все з тими ж невигідними умовами постачання.
Відтак "Нафто-трейду" вдалося придбати досить дешеву нафту для "Нафтохіміка Прикарпаття" і НПК "Галичини". Проте на думку експертів, навіть такий дешевий ресурс не дозволить цим підприємствам скласти конкуренцію на ринку, оскільки всі ці конкурентні переваги з'їсть підвищений акциз за вміст сірки.
Отже, за підсумками торгів, ЗАТ "Укртатнафта" придбало 151,96 тис. тонн нафти, за середньої ціни контрактування 2849,342 грн. за тонну, "ТНК-ВР Комерс" – 23 тис. тонн за середньою ціною в 2 854,348 грн. за тонну, "Нафто-трейд" – 65,87 тис. тонн, по 2164, 365 грн за тонну. Виставлені ж на торги ресурси представників інших компаній в більшості випадків були придбані посередниками, близькими до власників ресурсу.
Підсумки чергового аукціону вкотре доводять, що в Україні існують всі передумови для зростання цін на нафтопродукти. Водночас останні дії уряду, спрямовані на повернення до встановлення цін в ручному режимі, є необґрунтованими і можуть привести до згубних для ринку наслідків. Нагадаємо, на останньому засіданні експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти уряд домовився з нафтовиками про встановлення до кінця поточного на початок наступного місяця цін на бензин марки А-95 не вище 4,6 грн. за літр, на дизпаливо 4,0 грн. за літр.
Щонайменше ринкові загрожує повторення торішньої ситуації, коли після укладання меморандуму нафтовики були вимушені понизити ціну на бензин, незважаючи на зворотну ситуацію на ринку. Відтак, щоб не втрачати прибутків, багато трейдерів просто почали "бодяжити" паливо, внаслідок чого частка фальсифікату на ринку виросла до 20%.