Через крадіжку ПДВ бензин подорожчає?
Подейкують, що низка компаній, обурених такою несправедливістю і незаконним вимиванням обігових коштів, може серйозно (і при цьому обґрунтовано) зіпсувати цінові плани уряду на паливному ринку найближчим часом. А декому і виборчу кампанію… До ЄС найближчи
Щоліта ринок нафтопродуктів струшують гарячі жнива. Будь-яка іскра-помилка в діях уряду стосовно нафтовиків може запалити серйозну пожежу - чергову кризу. Цього разу такою іскрою може стати стара проблема - невідшкодування ПДВ. В уряду, вочевидь, на це немає достатніх бюджетних коштів, і саме з цим аналітики пов'язують "вибірковість" його виплати. Між тим, невідшкодовані суми часом сягають обсягів кількарічних інвестицій у виробництво.
За даними ДПАУ, на сьогодні загальна сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню (вже перевірені і прострочені платежі), складає близько 8 млрд. гривень. Цифра змінюється щомісяця, але тримається на одному рівні: щось виплачують, щось виникає знов.
Значна частина цієї суми припадає на нафтові компанії. Так, у компаніях-експортерах підтвердили, що борги існують, і чималі. Зокрема, за інформацією "ЕП", борг перед ЗАТ "Укртатнафта", згідно з останніми даними, становить більше 400 млн. грн, перед ТНК-ВР в Україні - порядку $100 млн., перед іншими учасниками ринку також існують борги, але на менші суми.
В принципі, для розв’язання гострої проблеми з ПДВ податкова адміністрація готова видавати компаніям-експортерам податкові векселі, якими останні могли б розплачуватися на митниці під час імпорту сировини. Такий підхід видається логічним і справедливим. Але митні органи всіляко опираються такій практиці, оскільки їм необхідно відзвітуватися про перерахування живих коштів у бюджет. Та й заробити на безпроцентному використанні грошей бізнесу при такому розкладі не вдасться.
Втім, це не заважає уряду заохочувати до іншої схеми використання векселів, дійсно шкідливої для окремих галузей, бюджету й економіки в цілому. Зовсім недавно, за мовчазної згоди ряду представників уряду, на вітчизняному ринку знову з'явилися компанії-пільговики, які провозять в Україну нафту, залишаючи на митниці замість живого грошового ПДВ векселі.
Продають цю нафту українським НПЗ вказані компанії вже з ПДВ. До закриття податкового періоду, коли необхідно оплатити вексель, залишений на енергетичній митниці, пільговик уже пред'являє рішення суду про те, що ПДВ він сплачувати не повинен, оскільки відповідно до законодавства має відповідні пільги.
Таким чином, у посередника осідає при обсязі поставки 250 тис. тонн і ціні нафти мінімум $450 за тонну десь близько $22,5 млн. Ці гроші одержує не держава. Вони діляться між посередником і покупцем сировини, дозволяючи першому заробити на рівному місці, а другому - одержати значну перевагу в ціні в порівнянні з конкурентами.
Як повідомив "ЕП" один із представників уряду, який зрозуміло чого побажав залишитися невідомим, саме у такий спосіб працює мале колективне приватне підприємство, яке з квітня почало поставляти нафту на "Укртатнафту". При цьому, за його словами, на початку травня ця фірма домоглася рішення Кременчуцького міського суду, відповідно до якого вексель погашатися не повинен, оскільки компанія має пільги зі сплати ПДВ. Крім того, співрозмовник відзначив, що для того, щоб така схема запрацювала, необхідно дуже високе заступництво в уряді, ледве не віце-прем'єра з ПЕК.
Постає питання: чому одні користуються податковими пільгами, ніби в обмін на закриття очей на неповернення ПДВ, а інші мусять чекати з моря погоди? Цей факт викликав неабияке обурення в нафтових колах.
Подейкують, що низка компаній, обурених такою несправедливістю і незаконним вимиванням обігових коштів, може серйозно (і при цьому обґрунтовано) зіпсувати цінові плани уряду на паливному ринку найближчим часом. А декому і виборчу кампанію…
Не варто забувати гіркий досвід, набутий урядом наприкінці 2006 року, коли на паливному ринку виник перший серйозний конфлікт, пов'язаний з невідшкодуванням ПДВ. Торговці авіаційним паливом різко накрутили ціни на цей вид продукції, у результаті чого ледве не паралізували діяльність ряду авіаперевізників. В результаті Міністерство фінансів змушено було сяк-так, але розрахуватися з трейдерами. Але виявилося, що це лише верхівка айсбергу…
Наразі ціни на нафтопродукти в Україні неухильно наближаються до європейських. І цифра в 5 грн за літр найулюбленішого для автовласників 95-го бензину, яка могла лише наснитися в поганому сні, цілком імовірно, найближчим часом надовго пропишеться на стелах вітчизняних АЗС. Як кажуть, до ЄС найближчим часом нас не приймуть, але до європейських цін на нафтопродукти українцям доведеться звикати раніш. Вже незабаром.