Українська правда

Бензинові тренди: всупереч ринку

5 червня 2007, 09:11

Подорожчання бензину (на 30-те травня А-95 коштував в середньому 4,46 літр, А-95-преміум: 4,76) пояснюють сезонними факторами. Проте у Європі сезон начебто вже закінчився, і за останні десять днів травня оптові ціни впали на 10%. Натомість міністр економіки А. Кінах прогнозує подальше подорожчання у червні ще на 6-7%. Схоже, що Україна "інтегрується" до світової тенденції сезонного підвищення цін надто завзято.

Для повноти картини варто порівняти не тільки тенденції, а й абсолютні величини цін. Зробити це не просто, оскільки за сучасними фасадами автозаправок ховаються аж ніяк не сучасні марки бензину (Україна ще живе за ГОСТами кінця 70-х років минулого сторіччя). У продажу є А-95-преміум, який по ідеї має європейську якість, проте українського стандарту на такий бензин немає, а значить немає і можливості його перевірити.

Якщо все ж таки припустити, що наші заправки продають такий самий А-95-преміум як і у Європі, то картина буде наступною.

За повною роздрібною ціною наш бензин є найдешевшим, через низький акциз (60 євро за тонну, або 31 копійка за літр).

Проте, якщо подивитись, яка ціна дістається бізнесу (виробнику і торгівлі), тобто очистити ціну від акцизу і ПДВ, то наш бензин одразу потрапляє до групи найдорожчих. Зокрема, ми випереджаємо наших колишніх співтабірників з Прибалтики і Східної Європи. Так, ціна без податків в Україні перевищує ціну в Польщі на 30 копійок, в Естонії – на 37 копійок, Чехії – на 43 коп. А якщо взяти Великобританію, то на 46 копійок. Середні ціни в Європейському Союзі – на 22 копійки.

Все це означає, що за умов дійсної відкритості ринку ціни в Україні могли б бути відсотків на 10 дешевшими.

В країнах Східної Європи вже давно внутрішня ціна орієнтується на котирування ARA (Амстердам-Роттердам-Антверпен), де розташований один з восьми світових центрів нафтопереробки.

Ці центри взаємодіють за ринковими правилами: відслідковується різниця цін між Європою і Америкою, і якщо вона достатньо перевищує тарифи на транспортування, відбуваються відповідні перевозки.

Випередження цін в Україні поки що викликає не каравани барж по Дунаю і танкерів з Середземномор’я, а потік паперів Мінпаливенерго про меморандуми, цінові коридори і "відповідну роботу" з порушниками "конвенції". І всі ці вказівки, як повідомив журнал Терминал, роздаються за порожнього стабілізаційного фонду бензину А-95, інтервенції з якого могли б охолодити "сезонні" подорожчання спекулянтів.

Отже, спекулятивна складова бензинового ринку породжена паперово-бюрократичною складовою державного впливу на економіку.

Володимир Рябошлик, колишній заступник міністра економіки