Костусєву не подобається рентабельність забудовників
Щодо прогнозованої ефективності цих перевірок будівельного ринку експерти висловлюються з певними сумнівами. На їхню думку, Антимонопольному комітету навряд чи вдасться якось вплинути на ринок, наприклад, змусити забудовників знизити ціни через завищену р
Цього четверга Антимонопольний комітет пішов назустріч стурбованим невпинним підвищенням цін на житло та повідомив, що приступив до впорядкування будівельного ринку України.
АМКУ провів закрите засідання, на якому обговорювалася ситуація у Вінницькій, Донецькій та Одеській областях.
Жодних конкретних висновків або гучних заяв чиновники поки що не зробили, лише досить прозоро натякнули, що у них є підстави вважати рентабельність вітчизняних забудовників дещо завищеною.
У заяві АМКУ говориться, що дані, отримані під час перевірки трьох областей, спростовують твердження будівельних організацій щодо помірного рівня рентабельності їх діяльності. У відомстві Олексія Костусєва вважають, що під визначення "вище помірного" підпадають показники рентабельності, що сягають декілька десятків відсотків". До того ж в деяких випадках АМК виявив 100% рентабельність.
Крім цього, антимонополісти виказали незадоволення тим, що будівельні компанії з регіонів, де проводилися перевірки, не надто охоче йдуть на співпрацю з Комітетом.
А саме – нарікають, що більшість підприємств "безпідставно відмовляються або затягують з наданням інформації на запити".
Говорити, які саме компанії не надали документи, в АМКУ поки що відмовляються, посилаючись на незавершеність розслідування. Але голова Комітету Олексій Костусєв вже зробив "перше китайське" попередження неслухняним будівельникам.
"Сьогодні ми не говоримо мовою ультиматумів, але, користуючись нагодою, хочу попередити: на всіх, хто намагатиметься пригальмувати чи заплутати дослідження, чекають жорсткі дії з нашого боку", - сказав він.
Якщо Комітет таки виконає свої погрози, компаніям, що потрапили до немилості, відповідно до закону, загрожує штраф у розмірі 1% річного доходу.
Учасники ринку поки не квапляться докладно коментувати ані заяви АМКУ щодо рівня рентабельності, ані інші звинувачення.
Як вважає виконавчий директор Української будівельної асоціації Сергій Грабар, поки не будуть оприлюднені офіційні висновки, обговорювати ситуацію немає підстав.
"Це як випадок зі склянкою, яку наповнено водою до половини: одній людині вона здається напівпорожньою, а іншій – напівповною, - говорить Грабар. – Оскільки АМК поки що не наводить ніяких цифр чи викладок, немає сенсу робити якісь припущення".
Схожої думки дотримується і виконавчий директор консалтингової компанії SV Development Володимир Степенко. За його словами, на сьогодні середня рентабельність будівництва в Україні складає близько 30-40%. Якщо говорити про граничні показники, то найнижчим є 15%, а найвищим – 100%.
Проте, експерт зауважує, що 100% рентабельність зустрічається досить нечасто, здебільшого при будівництві наддорогого елітного житла.
"Поняття "помірного" розміру рентабельності є різним для різних учасників ринку, - говорить Степенко. – Для забудовника 30-40% - це цілком нормально, адже йому доводиться ще на початку будівництва залучати досить великі кошти і йти на безліч ризиків. Тому природно, що компаніям хочеться отримати максимальну віддачу від бізнесу. А от для покупця "помірною" може бути рентабельність більше 20%, але це вже буде не зовсім вигідно самим забудовникам".
Щодо прогнозованої ефективності цих перевірок будівельного ринку експерти висловлюються з певними сумнівами. На їхню думку, Антимонопольному комітету навряд чи вдасться якось вплинути на ринок, наприклад, змусити забудовників знизити ціни через завищену рентабельність (звісно, у випадку, якщо АМКУ таки вдасться довести, що вона є завищеною).
Адже найбільші забудовники, що займають більшу частину ринку, мають потужне лобі на різних щаблях влади – як в місцевих адміністраціях та радах, так і в парламенті. Тому, скоріш за все, вони знайдуть потрібні важелі для виправлення несприятливої для них ситуації. А якщо Комітету і вдасться когось зачепити, то це будуть здебільшого поодинокі дрібні компанії.
Втім, варто згадати і прецеденти результативної роботи АМКУ з монополістами. Наприклад, випадок, коли Комітету вдалося домовитися з найбільшими українськими операторами мобільного зв’язку "Київстаром" та UMC про введення стартових пакетів без плати за з’єднання. Але чи вдасться Олексію Костусєву знов обійти потужних опонентів вже на будівельному ринку – покаже час.