Чи купить Янукович літак Буша для Ющенка?
Напевно, без великої політики при виборі літака для президента не обійдеться. Ряд експертів схиляються до Boeing, для експлуатації яких в Україні є більше екіпажів, ніж для Airbus. Отже є ширші можливості для підбору авіакоманди для керівництва країни. Хт
Україна вирішила придбати перший авіалайнер західного виробництва для керівництва держави. З такою ініціативою виступило Державне авіаційне підприємство "Україна".
Компанія обиратиме між європейською авіамашиною типу А319CJ виробництва Airbus та американським Boeing Business Jet (BBJ). Літак повинен брати на борт до 50 пасажирів, долати відстань понад 9 тис. км та відповідати вимогам ICAO й Євроконтролю. Пропозиції приймаються до 15 травня.
Придбання буде не з дешевих. Так, новий літак Boeing Business Jet коштує понад 40 млн. дол. у залежності від оздоблення. Таку машину декілька років тому придбав за 50 млн. дол. відомий "чукотський" бізнесмен Роман Абрамович. BBJ можна назвати "будинком із крилами". Він має від п’яти до семи кімнат, в тому числі залу, їдальню, душову, спальню, кабінет, конференц-залу.
Airbus А319 Corporate Jetliner не набагато дешевший за американського конкурента. Цим літакам віддали перевагу уряди Азербайджану, Бразилії, Франції, Італії, Чехії. У 2004 році таке повітряне судно вже проходило оглядини у Державному управлінні справами за часів Ігоря Бакая. Тоді літаком встиг скористатися другий президент Леонід Кучма. При цьому, за свідченнями деяких фахівців, екіпаж лайнера був французьким, а сам "перший борт" навіть не пройшов спеціальної перевірки, щоб гарантувати конфіденційність голові держави.
"Помаранчеве" керівництво ДУС у 2005 році розірвало контракт по цьому літаку і пообіцяло провести новий тендер на придбання далекомагістрального лайнера. Але гроші на це вдалося передбачити лише "антикризовому" уряду у державному бюджеті на 2007 рік. Державна авіаційна адміністрація має на цей рік 130 млн грн. для поповнення президентського авіапарку.
Раніше планувалось придбати дві машини. Але зрозуміло, що за такі кошти навіть один новий літак BBJ або Corporate Jetliner купити не можливо. Не виключено, що "Україна" вирішила витратити усі кошти, щоб отримати хоча б одне повітряне судно, що було в експлуатації два-три роки, тому коштує дешевше. Резервним, напевно, поки залишатиметься "радянський" Іл-62. Такі дві машини є в авіапарку державної авіакомпанії. Саме на них керівництво подорожує, наприклад, до США.
Новинки у президентському авіапарку поки що рідкість. Роки з 2-3 тому "авіастайню" поповнив український бізнес-літак Ан-74ТК-300VIP. Але, за свідченням експертів, він чомусь не користується популярністю для перевезень перших мужів країни, хоча ним подорожують, наприклад, урядовці.
Напевно, без великої політики при виборі літака для президента не обійдеться. Ряд експертів схиляються до Boeing, для експлуатації яких в Україні є більше екіпажів, ніж для Airbus. Отже є ширші можливості для підбору авіакоманди для керівництва країни. Хтось, говорячи про Boeing, пригадає колишнє американське громадянство дружини президента, яка, за деякими свідченнями, брала активну участь при виборі оформлення літака Ан-74ТК-300VIP. Супротивники ж апелюватимуть до "європейського вектору", який вказує на Airbus.
Аналогічну дилему вирішуватиме найбільша українська авіакомпанія "АероСвіт" вже 11 травня. Держава в особі Фонду державного майна, що володіє 22,4% акцій ЗАТ "АероСвіт", здається саме за політичними міркуваннями схиляється до європейського концерну. Експерти компанії, парк якої повністю складається із "боїнгів", обрали американську марку.