Бензин приготувався дорожчати
Експерти прогнозують ріст цін у мережах "Укрнафти", а це близько 560 станцій по всій Україні, як мінімум на 7-12%. Ціна контрактовки російської нафти на першу декаду травня виросла в порівнянні із квітневими показниками практично на $50 на тонні, до $425
Незважаючи на різні заяви чиновників про відсутність причин росту цін на нафтопродукти, стабільность й керованість ринку, ціни на стелах АЗС не перестають неприємно дивувати автолюбителів.
Ціни на бензин практично у всіх регіонах перевищили рівень у 3,9 грн. за літр, у той же час до цінових лідерів Києва та Донецька впритул підбираються Крим, Дніпропетровська й Запорізька області, на заправках яких ціну менше 4,05 грн за літр уже складно розшукати.
За даними експертів ринку, першу скрипку в підвищенні цін у цих регіонах грають імпортери палива, які мотивують свої ціни ростом вартості європейського бензину, який вони закуповують. При цьому, найчастіше багато продавців завозять бензин з Росії й Білорусії, купуючи його дешевше українських цін, і видають за литовський, болгарський, румунський, ставлячи адекватні до європейських ціни в 4,15-4,30 грн за літр 95-го.
Недосконалість української системи контролю за якістю цілком дозволяє провертати такі операції. Багато гравців ринку "ведуться" на цю провокацію й самі починають підвищувати ціни.
У той же час, у більшості регіонів все спокійно, ціни хоч і ростуть, але не перевищують ціновий коридор знаменитого бюлетеня експертно-аналітичної групи, що закликає нафтовиків у другій половині місяця не перевищувати межу в 4,16 грн./л реалізації на бензин марки А-95.
Експерти пов'язують це з накопиченими запасами палива вітчизняного виробництва. У той же час, ціни на нафтопродукти вітчизняного виробництва можуть серйозно підскочити вже в травні. І для цього, принаймні, існує ряд причин.
Причина перша – нафта йде вгору
Результати останнього аукціону із продажу нафти українського видобутку, що пройшов на Українській міжбанківській валютній біржі (УМВБ) 24 квітня, свідчать про ріст середньої ціни реалізації нафти на 4,7%, у порівнянні із середньою ціною реалізації на останньому аукціоні УМВБ (22 березня) - до 2312,14 грн за тонну. Однак у ході торгів окремі партії цього ресурсу йшли, можна сказати, просто за позахмарними цінами - ціна доходила до 2550 грн за тонну!
Як повідомило інформоване джерело на УМВБ, більшу частину ресурсу, виставленого на торги, придбали трейдери, близькі до групи "Приват", для переробки її на потужностях Драгобичського й Надвірнянского НПЗ. Експерти ринку вважають, що всі отримані нафтопродукти підуть у найбільшу мережу АЗС у країні "Укрнафти", підконтрольної тому ж "Привату".
А з урахуванням низьких показників переробки цих НПЗ, а, отже, невеликим виходом світлих нафтопродуктів, експерти прогнозують ріст цін у мережах "Укрнафти", а це близько 560 станцій по всій Україні, як мінімум на 7-12%.
У той же час, ціна контрактовки російської нафти на першу декаду травня виросла в порівнянні із квітневими показниками практично на $50 на тонні, до $425 за тонну. А це свідчить про те, що основні споживачі російських ресурсів - Лисичанськ і Кременчуцький НПЗ - будуть змушені адекватно (тобто до 10%) підняти ціни на відпускну продукцію.
Уряд, що не тримає слово
Крім цих об'єктивних і прогнозованих факторів, вплинути на ріст цін може й факт невідшкодування ПДВ вітчизняним нафтопереробникам. Сума заборгованості вже досягла величезних розмірів. Так, держава винна тільки Кременчуцькому НПЗ $57,4 млн., Лисичанському - $64,4 млн. Сформована ситуація виглядає дуже небезпечною, варто тільки згадати до якого конфлікту, а як слідству й росту цін на авіапаливо, привело невідшкодування ПДВ "Авіа Ойл" і СП "Кребо".
Аналогічна реакція може піти й з боку вітчизняних нафтопереробників, які навряд чи будуть миритися з виводом з їхнього обороту таких істотних сум. Крім того, останнім часом від представників нафтового бізнесу стало лунати більше докорів до уряду у зв'язку з невиконанням Кабміном більшості взятих на себе зобов'язань, прописаних у меморандумі про співробітництво.
І навіть прийнятий за основу законопроект, що передбачає звільнення від мита й ПДВ операції по ввозу в Україну устаткування для модернізації або будівництва нових об'єктів нафтопереробної й нафтохімічної галузей, покликаний утихомирити нафтовиків, навряд чи зможе перешкодити рішучим діям і свого роду прояву характеру з боку нафтовиків.
Оскільки уряд фактично вже не може апелювати до домовленостей з нафтовиками, ціновий коридор, запропонований у бюлетні експертно-аналітичної групи, цілком може бути порушений гравцями ринку.
І з упевненістю можна сказати, що в травні бензин буде тільки дорожчати, а політична нестабільність і невиконання урядом узятих на себе в меморандумі зобов'язань будуть цьому серйозно сприяти.