Хто заробить на Євро-2012?
Найбільше виграють від проведення Євро-2012 будівельна та суміжні з нею галузі (виробництво цементу, залізобетону тощо), а також туристичні компанії. Саме ці підприємства будуть створювати та обслуговувати інфраструктуру, яка має бути побудована в Україні
Щойно отримане право проведення Євро-2012 миттєво відбилося на польському бізнесі. Акції деяких будівельних компаній Польщі підскочили на 10%, щойно поширилася новина про перемогу українсько-польської заявки на проведення Євро-2012.
Український фондовий ринок в силу його рахітичності ніяк не відреагував на цю звістку. Проте ясно, що завдяки європейському футбольному чемпіонату українські компанії зможуть значно покращити свої позиції.
Хто виграв?
Серед галузей, які найбільше виграють від проведення футбольного чемпіонату, фахівці називають будівельну та суміжні галузі (виробництво цементу, залізобетону тощо). Головне джерело їх підйому – будівництво інфраструктури: готелі, спортивні споруди, дороги тощо.
За даними українсько-польської заявки на проведення Євро-2012, сьогодні в чотирьох українських містах, які будуть приймати чемпіонат, є лише 110 готелів, які налічують близько 9 тис кімнат. Цього аж ніяк не достатньо для тих приїжджих, які куплять квитки на матчі чемпіонату, що пройдуть в Україні.
Українські стадіони (ті, що вже наявні, та ті, що мають побудувати) вміщують 194 тис осіб. Як вважають в інвестиційній компанії Dragon Capital, коли припустити, що 2/3 з глядачів будуть місцеві, зостається ще більше 60 тис. приїжджих. Аби розселити всіх цих людей, в Україні потрібно буде побудувати щонайменше 50 тис. готельних номерів, що дорівнює 60 середнім готелям, вважають в компанії.
Виходячи з міжнародного досвіду, загальна кількість туристів, що приїжджає на такі заходи, може сягати кількох сотень тисяч. Так, за даними UEFA, на футбольний чемпіонат Європи до Португалії приїхало близько 0,5 млн. туристів.
Також планується за участі приватних компаній будівництво з нуля двох нових стадіонів у Києві та Львові, загальна вартість яких оцінюється в $200 млн. та $80 млн., а також розбудова транспортної інфраструктури.
Зокрема, передбачається будівництво кільцевої дороги навколо Києва ($5 млрд.), автобану від Львова до Луганська (більше $7 млрд.), реконструкція дороги від Львова до Бродів, реконструкція та розширення Львівського аеропорту (близько $130 млн.), аеропорту Бориспіль, розбудова метро в Києві, Дніпропетровську та Донецьку, тощо.
Як говорить Рудьковський, до будівництва автобанів уряд має намір залучати приватних інвесторів на умовах концесії. Також вони зможуть брати участь у будівництві інфраструктури аеропортів, пов’язаних з обслуговуванням пасажирів.
Очікуваний будівельний бум дасть можливість розвиватися також компаніям, що виробляють будівельні матеріали, а розширення туристичної інфраструктури – тим, що працюють у сфері послуг.
Ще одним позитивним моментом, на думку експертів, має стати великий приплив іноземних інвестицій та збільшення кількості довгострокових позик.
Оскільки значна кількість вітчизняних підприємств тримає свої прибутки в тіні, у Dragon Capital вважають, що більшість інвестицій надійде від іноземних компаній, довгострокових запозичень тощо. Це буде підтримувати приплив іноземної валюти до України.
У Dragon Capital також вважають, що підготовка до проведення чемпіонату створить на фондовому ринку сприятливі умови для державних та приватних компаній, що будуть залучені до будівництва інфраструктури, зокрема, для тих, що вирішать вперше виставити свої акції на продаж.
За оцінками компанії, тільки зростання будівельної та туристичної галузей може додати 0,2-0,5 відсотків до щорічного зростання ВВП.
Потенційні ризики
Теоретично стислі терміни (близько 5 років), у які треба побудувати всю необхідну інфраструктуру, мають спонукати українських чиновників до підвищення ефективності бюрократичного апарату та спрощення занадто складних процедур для отримання дозвільної документації.
Проте компанії, що працюють на ринку, та інвестори дещо скептично ставляться до можливості поліпшення роботи влади.
"Великий бізнес, що здатен швидко принести необхідні Україні інвестиції, не має обтяжувати себе політичними проблемами Київської мерії чи когось іншого. Він має працювати за прозорими законами, які діють в усьому світі , - говорить консультант інвестиційної компанії First Ukrainian Development Єфим Бородулін. – Коли інвестор бачить замість чіткої роботи влади демонстрації на вулицях, він навряд чи поквапиться прийти до такої країни".
Окрім звичайних бюрократичних перешкод, з якими підприємці стикаються щодня, та корупції, вони зазначають, що ефективній розбудові вітчизняної інфраструктури може завадити відсутність якої-небудь стратегії розвитку країни та окремих міст, що мають приймати Євро-2012.
"Аби ми все побудували вчасно, влада має створити стратегічну програму розвитку туристичної та готельної галузі України, - вважає член ради директорів компанії ХХІ століття Андрій Миргородський. – Якщо цього не буде, то все станеться, як кілька років тому з "Євробаченням". Тоді була можливість і кошти побудувати значні об’єкти інфраструктури, які б дали змогу Україні в майбутньому проводити у себе подібні заходи, але ніхто тоді нічого не зробив, і гроші ділися невідомо куди".