Українська правда

Бензинові магнати наживуться на революції?

Ціни піднімають не великі компанії, а власники невеликих мереж. У трейдерів не залишається ніякого виходу, крім підвищення цін на АЗС.
Можна із впевненістю сказати, що ціна буде вищою, ніж межові 4,07 грн., встановлені на перші 15 днів квітня. Як би та

Вже стало закономірним, що Київ та Донецьк останнім часом опиняються в центрі уваги всієї країни. Однак, цього разу мова йде не про політичні події, а про ситуацію на ринку нафтопродуктів.

Світова нафта чи українська революція?

Буквально за останні кілька днів окремі представники роздрібного бізнесу цих двох провідних регіонів встигли підвищити ціни на бензин на своїх АЗС майже на 10%, тобто на 25-30 коп. за літр палива. В результаті чого на стелах окремих АЗС гордо красуються ціни у 4,10-4,15 грн. за літр затребуваного, та й, напевно, найбільш улюбленого усіма бензину марки А-95.

Примітно, що ціни піднімають не великі компанії, а власники невеликих мереж, кількість станцій у яких ледве досягає десяти. Крім того, деякі власники АЗС не підтримують таку цінову політику своїх колег по цеху і не виходять за цінові межі, встановлені бюлетенем експертно-аналітичної групи, яка рекомендує не перевищувати цифру у 4,07 за літр 95-го бензину.

Які причини спонукають трейдерів різко підняти ціни і перевищити рекомендований рівень? За даними "винуватців урочистостей", це провина заводів-виробників, які не припиняють піднімати гуртові ціни на свою продукцію. В результаті чого у трейдерів не залишається ніякого виходу, крім підвищення цін на АЗС.

В свою чергу, нафтопереробники перекладають усю провину на світові на європейські ринки, на яких останнім часом після зимових канікул та загострення політичної обстановки навколо Ірану ціни почали рости як на дріжджах.

Так, за даними "НТЦ "Псіхєя", за останні два місяці ціни на основні види нафтопродуктів у крупному опті виросли на 4,1-28,5%.

Зокрема, за вказаний період зростання цін на умовах FCA українських НПЗ на бензин А-76 склало 28,5%, бензин А-80 – 20,8%, бензин А-92 – 17,8%, бензин А-95 – 15,4%. Дизпаливо зросло в ціні на 4,1%.

Що стосується росту нафти та нафтопродуктів на світовому ринку, то за вказаний період котирування Platts на нафту Brent зросли на 19,4%, Urals – на 19,5%, на нафтопродукти: на бензин Regular (аналог бензину А-92) – на 29,1%, на бензин Premium (аналог бензину А-95) – на 28,8%.

Дрібні шкідники?

Позицію дрібних компаній можна пояснити і бажанням заробити на передвеликодній метушні. Аналогічну тенденцію можна спостерігати також і на інших споживчих ринках. Мовляв, "дають – бери, б'ють – біжи". Ситуація, що склалася, викликає відчуття певного "дежавю" з подіями серпня 2006 року. Саме тоді, коли в країні вирували політичні пристрасті, пов'язані з призначенням нового кабінету міністрів, дрібні та середні підприємці київського та донецького регіонів зробили спробу розігріти і без того хиткий ринок нафтопродуктів країни.

Фактично, дії, розпочаті ними, підтримали колеги з усієї країни, і тоді ціна бензину досягла небувалого за масштабами України максимуму – більше 5 грн. за літр 95-го бензину. В той же час, після стишення політичних баталій уряду вдалося домовитися з учасниками ринку.

Однак, питання про ціни у другій половині квітня залишається відкритим. Якщо дрібні нафтотрейдери вже почали показувати зуби, то власники великих мереж, щоб не порушувати домовленостей з урядом, чекають на новий ціновий бюлетень на другу половину квітня.

Можна із впевненістю сказати, що ціна у ньому буде вищою, ніж межові 4,07 грн., встановлені на перші 15 днів квітня. За даними "ЕП", якби бюлетень формувався сьогодні, ціновий коридор складав би від 4,01 до 4,13 грн. за літр бензину марки А-95.

Однак формульні складові міняються і за тиждень, межа цього коридору цілком може впритул наблизитися до 4,2 грн. за літр.

Формула, яка не допоможе

Деякі експерти та учасники ринку вважають запропоновану Мінпаливенерго формулу недосконалою і такою, що не в повній мірі відображає реальну ціну бензину.

На їх думку, формула залишає поза увагою не тільки опт, але ще й ряд важливих моментів. Зокрема, не зрозуміло, як бути з нафтопродуктами, що імпортуються, ціна на які істотно відрізняється від цін на українське паливо.

Не зрозуміло, як врахувати якість нафтопродуктів, яка є різною у різних виробників. Не зовсім зрозуміло також, як формула може охопити багатоманітність схем поставки палива, тарифів транспортування і, нарешті, різних цін на купівлю нафтопродуктів.

Крім того, подив викликає і часовий коридор, на який встановлюються рекомендовані ціни, а це ні багато ні мало 15 днів (раніше ціни встановлювались подекадно). За такий термін на ринку можуть відбутися кардинальні зміни.

Як би там не було, одне є зрозумілим – споживачу не варто сподіватися на дешевий бензин у весняний та літній періоди. І ані "чудо-формула", ані адміністративні методи регулювання не зможуть стримати ринкові процеси.