Українська правда

Як зекономити на автострахуванні

Деякі компанії дозволяють клієнтам вибирати ризики, комбінуючи їх на свій розсуд. Страховик практично ніколи не погодиться встановити страхову суму, вищу за дійсну вартість авто. Різні СК по-різному нараховують зношування автомобіля. Сьогодні компанії пог

Перший спосіб зекономити при страхуванні авто – при складанні страхового договору вибирати лише ті ризики, які реально загрожують автомобілю. Як правило, "скелетом" стандартного договору є страхування від наступних ризиків:
- дорожньо-транспортний випадок (ДТП);
- викрадення або крадіжка авто;
- протиправні дії третіх осіб;
- пожежа, вибух, самозаймання;
- стихійні лиха;
- зовнішній вплив на автомобіль сторонніх предметів.

Деякі компанії дозволяють клієнтам вибирати із цього переліку ризики, комбінуючи їх на свій розсуд. Однак, як показує практика, відмовлятися від якого-небудь із них не має сенсу.

Левову частку в тарифі займають два найбільш актуальні ризики – ДТП і викрадення. Всі інші даються додатком і коштують недорого, але все-таки можуть знадобитися.

Зате решта умов договору можуть серйозно варіюватися, причому як у різних компаній, так і в одного страховика. Кожна із них має досить вагоме значення для формування тарифу, а тому, якщо на той самий автомобіль вам запропонують два поліси, які на порядок відрізняються ціною, варто пошукати підступів у наступних пунктах:

Страхова сума

Страхова сума (ліміт відповідальності страховика) – максимальна сума, яку страховик зобов'язується виплатити у випадку пошкодження авто. Звичайно вона еквівалентна дійсній вартості машини.

Страховик практично ніколи не погодиться встановити страхову суму, вищу за дійсну вартість авто. У будь-якому разі компанія не виплачуватиме суму, більшу за реальну вартість ремонту машини.

Єдине, що може запропонувати страховик – укласти договір без урахування амортизації авто. (Під час експлуатації транспортного засобу його вартість зменшується – це явище називають амортизацією). Тобто коли СК буде рахувати суму збитків за пригодою, то не буде враховувати амортизацію.

Те ж саме стосується і страхування авто на суму, меншу за його дійсну вартість. Теоретично, страхувальник може вмовити СК передбачити у договорі занижений ліміт відповідальності. Але в цьому немає сенсу: у разі настання страхового випадку автовласнику доведеться доплачувати за ремонт авто із власної кишені.

Однак потрібно звернути увагу, у різних договорах страхова сума може позначатися по-різному. Найбільше вигідно вибирати суму "по кожній страховій події". Це означає, що у випадку кількаразового ушкодження автомобіля СК зобов'язується оплатити збиток у рамках обговореного в договорі ліміту.

Однак досить часто в договорах фігурують т.зв. страхові суми, що віднімаються (агрегатні ліміти). У цьому випадку кожна виплата, зроблена компанією, віднімається із загальної страхової суми, позначеної в договорі, зменшуючи її.

Наприклад, якщо автомобіль застраховано на $10 тис., а компанія вже виплатила $4 тис., то наступного разу страховик оплатить збиток не більше ніж на $6 тис. Якщо ж відбудеться третій страховий випадок, то виплати може й зовсім не бути. Як правило, СК дозволяють "поповнювати" страхову суму до первісного ліміту. Але для цього клієнтові доводиться оплачувати додатковий платіж.

Може бути й третій варіант – "по першій страховій події". У цьому випадку зазначена в договорі сума є лімітом відповідальності страховика тільки по одній страховій події. Тобто після першої ж виплати (незалежно від її розміру) договір страхування перестає діяти.

Франшиза

Франшиза – це сума, яка при настанні страхової події не відшкодовується СК. Як правило, франшиза встановлюється або в грошовому еквіваленті (наприклад, $100, $250 і т.д.), або у відсотках від страхової суми. Причому чим вище франшиза, тим дешевше поліс і навпаки. Найбільш вигідними вважаються договори з нульовою франшизою, які дозволяють автовласникам перекладати всі свої збитки на плечі страховика. Як правило, франшиза встановлюється по кожному з ризиків. Наприклад, по ДТП вона може бути нульовою, а по викраденню досягати 8-15%.

Сьогодні поширена практика, коли СК пропонують клієнтам поліси зі стандартними франшизами. Приміром, у договорі може бути зазначено, що франшиза по ДТП має становити 0,5%, 1% від страхової суми. Водночас що більше вартість авто, то вища франшиза.

На вимогу клієнта СК може погодитись скасувати цю вимогу. Але вартість полісу в цьому випадку збільшиться приблизно на 10%. Щодо франшиз по викраденню, то більшість СК категорично відмовляються встановлювати нульові франшизи, наполягаючи на стандартних умовах.

Розрізняють два види франшиз – умовну й безумовну. Якщо в договорі фігурує перша, то страховик не стане відшкодувати збитки, якщо їхній розмір менше суми франшизи, але оплатить весь збиток, якщо він перевищує її суму. При безумовній франшизі обсяг відшкодування буде в кожному разі зменшуватися на її суму.

Амортизація авто

Звичайно компанії пропонують два варіанти страхування – з урахуванням зношування й без. У першому випадку страховик зобов'язується виплатити реальну вартість всіх ушкоджених деталей й агрегатів, яка зменшується в міру старіння авто. При страхуванні без врахування зношування СК зобов'язується виплатити всю суму, необхідну на купівлю нових деталей. Останній варіант, хоча й коштує дорожче, є більш привабливим для страхувальника.

Варто звернути увагу, що різні СК по-різному нараховують зношування автомобіля. Приміром, багато страховиків у вже перший рік експлуатації автомобіля рахують 15%, а то й 20% амортизації. А в деяких компаніях 10% амортизації нараховується вже в перші 2 місяці експлуатації авто. На другий рік коефіцієнт зношування вже трохи нижче – 12-15%.

Ціни

Середня вартість полісів авто КАСКО у різних СК сьогодні значно відрізняється. Наприклад, страхування нової машини (без урахування зношування, з страховою сумою по кожному страховому випадку і нульовою франшизою по ДТП) може коштувати від 5 до 9% від страхової суми.

Якщо ж амортизація враховується, вартість полісу буде нижчою на 15-20%. Страхування автомобілів, що вже були у використанні декілька років (особливо якщо клієнт бажає укласти угоду без урахування амортизації) коштуватиме значно дорожче – до 10-11%. До речі, сьогодні компанії погоджуються страхувати без урахування зношування тільки машини віком до 5-7 років.

Слід пам'ятати, що при розрахунках тарифу враховується багато інших факторів, залежно від яких формується остаточна ціна. Приміром, більшість компаній сьогодні встановлюють підвищуючі коефіцієнти залежно від віку і водійського стажу автовласника.

Якщо водійський стаж страхувальника менше 1 року, чи йому ще не виповнилося 22-25 років, коефіцієнт становитиме близько 1,15 від базового тарифу. На вартість полісу також впливає кількість осіб, що мають право управляти автомобілем. Що ширше коло потенційних водіїв, то вище тариф.