Life:) - є дефолт чи нема?
"Астеліт" намагається переконати громадськість, що дефолту нема і не буде. Однак його кредиторам, мабуть, неспокійно спиться. У квартальних звітах Turkcell повторювалися повідомлення про те, що кредитні умови порушено і йдуть переговори про реструктуризац
"Астеліт" намагається переконати громадськість, що дефолту нема і не буде. Однак його кредиторам, мабуть, неспокійно спиться.
Після публікації річної звітності турецькою компанією Turkcell, що є основним акціонером оператора "Астеліт", український ринок пережив легенький шок. У ЗМІ з'явилася інформація про те, що life :) не може виплатити кредиторам $540 млн і змушений оголосити дефолт. Пізніше оператор спростував її, заявивши, що виплати по кредиту повинні початися в грудні наступного року й зараз проблем немає.
Втім, це не зовсім так. Коли в 2005 році оператор брав два кредити – на $390 млн і $150 млн – у договорі з банками були зазначені вимоги до рівня виторгу оператора. Одним з пунктів договору передбачено, що у випадку, якщо доходи компанії нижчі обумовленого рівня, це дозволяє кредиторам у будь-який момент зажадати повернення грошей.
"Астеліт" почав порушувати даний пункт уже з початку 2006-го року. У квартальних звітах турецької компанії повторювалися повідомлення про те, що кредитні умови порушено і йдуть переговори про реструктуризацію боргу. З тих пір строк погашення боргів неодноразово переносився. Найближчий з них минає вже наприкінці березня.
Щоб уникнути дефолту, акціонери компанії – Turkcell і група СКМ Рината Ахметова – домовилися внести додаткові $300 млн., що має заспокоїти кредиторів.
Існує думка: "Астеліт" навіть не зміг наблизитися до запланованих результатів, оскільки турецькі керівники з самого початку недооцінили своїх українських конкурентів. Топ-менеджери оператора, корінні турки, принесли в Україну власне бачення мобільного ринку й не змогли адаптувати його під реальну ситуацію, говорять аналітики.
Потрапивши у висококонкурентне середовище, "Астеліт" почав несамовито демпінгувати, щоб залучити якомога більше число абонентів. Оператор роздавав стартові пакети при пред'явленні sim-карти інших мобільних операторів, увів практично безкоштовне користування мобільним інтернетом, а також безкоштовні дзвінки всередині мережі.
В результаті його мережа виявилася перевантаженою, але більших доходів не принесла. Багато абонентів, одержавши безкоштовно стартові пакети, виговорили 25 гривень, які були на рахунку, і припинили ними користуватися.
За підсумками року, кількість проданих оператором sim-карт досягла 5,6 млн, однак число активних абонентів є майже в 2 рази нижчим – 3,1 млн. За даними компанії, середній щомісячний дохід з одного абонента в неї найнижчий на ринку – $2-3. В інших операторів він становить $5-8.
Чисті доходи "Астеліта" торік, хоч і виросли у два рази, склали всього $87,9 млн. Для порівняння, "Київстар" зібрав з клієнтів $1,78 млрд.
На думку експертів, виправити ситуацію могло б залучення професійних антикризових топ-менеджерів. Однак акціонери "Астеліта" пішли іншим шляхом – вони замінили одного турка на іншого. З лютого головним виконавчим директором компанії замість Ахмета Танйу став Тансу Єен, що раніше працював в турецьких представництвах компаній Apple і Microsoft.
За словами директора з розвитку бізнесу СКМ Іллі Архіпова, у СКМ немає людей, які б розбиралися в мобільному зв'язку, тому єдина надія – на турецький персонал. Архіпов заявив, що акціонери задоволені досягнутими результатами й припиняти співробітництво з турецькою компанією не планують. Правда, раніше на ринку ходили чутки, що СКМ уже намагався вийти з бізнесу, однак турецька сторона заблокувала продаж української частини акцій.
За словами Архіпова, "Астеліт" переходить зі стадії становлення бізнесу до етапу його розвитку й це стало вимагати нового керівництва. Однак жодна з сторін не повідомила, які завдання будуть перед ним поставлені. Зі слів Єена зрозуміло, що кардинальних змін у стратегії оператора не передбачається…