Зв’язок без світла:
що потрібно знати про роботу мобільної мережі
Чи змінилась ситуація на краще за 2,5 роки від перших блекаутів

Зв’язок без світла:
що потрібно знати про роботу мобільної мережі

Чи змінилась ситуація на краще за 2,5 роки від перших блекаутів

Зв’язок у темряві як виживають базові станції lifecell під час блекаутів

СПЕЦПРОЄКТ
26 травня 2025
Українська енергетика продовжує адаптуватися до викликів війни, яка триває вже четвертий рік. Разом із нею до нових умов підлаштовуються й громадяни, які оснащують альтернативним приладдям власні домівки, щоб підготуватись до нових знеструмлень. Відключення світла стали новою реальністю для мільйонів українців.
Та є речі, на які важко вплинути самостійно. Так, щойно вимикається електрика, одне з перших запитань, яке виникає: "А чи буде зв’язок?". Бо без нього – ні зателефонувати, ні написати, ні отримати новини.
Цього літа ситуація з енергосистемою залишається нестабільною. Масові відключення можуть і не повторитися, але ризики зберігаються, зокрема через обстріли чи планові зупинки окремих енергоблоків. Тому бути готовими до будь-якого розвитку подій – означає не панікувати, а розуміти, як усе влаштовано.
Чому іноді немає зв’язку навіть тоді, коли світло вже з’явилося? Скільки часу може працювати базова станція без електрики? Як кожен абонент може допомогти мережі витримати навантаження?
Ми вирішили розібратися у питаннях, які хвилюють українців найбільше, і нам у цьому допоміг lifecell.

Чому зникає мобільний зв’язок, коли вимикають світло?

Базові станції (БС), які забезпечують мобільний зв’язок, залежать від електроенергії. До повномасштабного вторгнення у разі аварійного відключення станції могли працювати від батарей ще 3–4 години. Цього часу зазвичай вистачало, щоб усе встигли полагодити. 
Але з початком планових відключень, які часто тривали 6 годин або й довше, цього вже стало замало. Якщо одна станція вимикається, люди автоматично підключаються до сусідніх, і ті швидко перевантажуються, через що зв’язок може зникати або "гальмувати".
Щоб зв’язок тримався навіть без світла, станції підключають до резервних джерел – батарей або генераторів. Саме вони допомагають підтримувати роботу мережі в складні моменти.
Так, впливає. Що більше людей одночасно користуються зв’язком, наприклад, телефонують або виходять в інтернет, то більше електроенергії споживає БС. Через це акумулятори швидше розряджаються, і станція працює на автономному живленні менше часу.

Чи впливає кількість підключених абонентів на час автономної роботи базових станцій?

Чи змінюється якість мобільного інтернету, коли базова станція працює на резервному живленні?

Якість мобільного інтернету залежить від того, скільки людей одночасно користуються зв’язком. Якщо після вимкнення світла багато людей переходять на мобільний інтернет (бо домашній Wi-Fi не працює), навантаження на БС різко зростає. До неї можуть підключатися навіть абоненти інших операторів через національний роумінг.
У такій ситуації швидкість інтернету падає, навіть якщо на телефоні показує LTE / 4G. Крім того, важливо не тільки, скільки людей під’єднано до однієї БС, а й скільки трафіку вони використовують, наприклад, дивляться відео, завантажують файли тощо.
Час автономної роботи БС залежить від того, скільки на ній стоїть батарей і якого типу, скільки людей під’єднано до станції та чи встигли батареї повністю зарядитися.
До великої війни потреба в потужних акумуляторах була невеликою, оскільки відключення траплялися рідко, тому батареї встановлювали точково.
Коли почалися масові блекаути, мобільні оператори почали оновлювати джерела автономного живлення. Наприклад, lifecell замінив старі батареї на сучасні літієві (LiFePo4) та збільшив їхню чисельність. Такі батареї не тільки швидко заряджаються, але й можуть тримати зв’язок до 10 годин без електрики – для цього їх потрібно встановити на базову станцію в певній кількості.

Скільки часу може працювати базова станція без світла і від чого це залежить?

Чому після відновлення електроенергії мобільний зв’язок може ще не працювати?

Наявність світла в будівлі не гарантує, що живлення вже подано на БС, оскільки вони можуть бути підключені до різних ліній електропостачання. Тож, якщо БС тривалий час залишалась без живлення і її акумулятори розрядилися, потрібно дочекатися, поки електропостачання відновиться і на самій станції.
З 2022 року lifecell реалізує масштабну програму модернізації, щоб забезпечити стабільну роботу зв’язку навіть під час планових або аварійних відключень. 
Основні кроки:
- заміна старих свинцевих акумуляторів на потужніші літієві батареї;
- встановлення на базових станціях стаціонарних дизель-генераторів і збільшення кількості мобільних генераторів;
- оптимізація мережі для зниження споживання електроенергії під час пікового навантаження.

Що роблять мобільні оператори, щоб зв’язок не зникав під час відключень електроенергії?

Які переваги нових батарей?

Сучасні літієві батареї, які встановлює lifecell, здатні забезпечувати роботу обладнання БС до 10 годин без зовнішнього живлення. Вони надійні – витримують понад 3500 циклів заряджання, що вдесятеро більше, ніж старі моделі, і можуть заряджатися в рази швидше.
Такі батареї легші в монтажі, підходять навіть для дахів житлових будинків. Нові літієві батареї також можна об’єднувати в мережу для віддаленого моніторингу. Це дає змогу оператору в реальному часі контролювати стан батарей і вчасно реагувати у разі потреби в ремонті чи перемиканні на генератор. Крім того, батареї захищені від крадіжки, оскільки несанкціоновано використати їх буде неможливо.
Щоб зв’язок тримався довше під час відключень світла, варто менше користуватися мобільним інтернетом, адже це знижує навантаження на мережу. Також бажано вимкнути автозавантаження фото й відео, знизити якість відео під час перегляду та, за можливості, надсилати SMS замість повідомлень у месенджерах.
Якщо вдома працює Wi-Fi, краще дзвонити через інтернет за допомогою технології VoWiFi – це особливо корисно в укриттях або підвалах, де мобільний сигнал слабкий. 

Що можуть зробити абоненти, щоб зв’язок тримався довше під час відключень світла?

Чи всі базові станції lifecell уже оснащені новими батареями?

Станом на кінець квітня 2025 року встановлено понад 38 тисяч нових акумуляторів. А загалом нових літієвих батарей оператор закупив 48 тис. Це дозволило забезпечити автономним живленням близько 90% БС, визначених державою, згідно з розпорядженням Національного центру управління мережами (НЦУ).
Так, є різниця. У сільській місцевості БС зазвичай мають менше навантаження, тому споживають менше енергії. Завдяки цьому вони можуть працювати на резервному живленні довше, ніж у містах.

Чи відрізняється тривалість роботи базових станцій у містах і селах під час відключень електроенергії?

Як перевіряється стан резервного обладнання на базових станціях?

Нові батареї підключені до єдиної системи моніторингу lifecell, що дозволяє дистанційно контролювати їхній стан у режимі реального часу. Крім того, регулярно проводяться технічні огляди генераторів, щоб гарантувати стабільну роботу мережі. 
Одним з варіантів є використання генераторів. До прикладу, lifecell активно розширює парк генераторів. Якщо батарея майже розряджена, до БС виїжджає аварійна бригада з мобільним генератором і підтримує роботу обладнання стільки часу, скільки потрібно.

Як, окрім нових батарей, можна подовжити роботу базових станцій?

Окрім батарей і генераторів, чи є інші способи підтримувати зв’язок під час блекаутів?

Так, lifecell також досліджує альтернативні джерела енергії. Ще восени 2022 року компанія запустила пілотний проєкт із використання сонячних панелей для живлення базових станцій у південних регіонах України. Крім того, нещодавно розпочалося тестування ще одного варіанту – живлення станцій за допомогою електромобіля.
У 2025 році мережа lifecell має у 199 разів більший резервний запас батарей, ніж у 2022-му. Кількість встановлених генераторів також зросла – у 75 разів. Це значно підвищує стійкість мережі під час відключень електроенергії.

Наскільки зараз мобільний зв’язок працюватиме краще порівняно з першими блекаутами?

Скільки коштує підготувати мобільну мережу до блекаутів?

Загальна сума інвестицій, спрямованих lifecell у модернізацію БС, становить 2 мільярди гривень. З них 1,5 мільярда вже витрачено, ще пів мільярда – на етапі реалізації.
Повністю модернізацію БС lifecell завершено у 10 областях: Дніпропетровській, Запорізькій, Миколаївській, Харківській, Черкаській, Чернігівській, Херсонській, Сумській, Полтавській і Чернівецькій (окрім окупованих / непідконтрольних територій). У цих регіонах 100% базових станцій, визначених згідно з розпорядженням Національного центру управління мережами (НЦУ), вже мають резерв живлення до 10 годин.
У великих містах, зокрема в Києві, модернізація ще триває – великі міста часто мають довший термін робіт через потребу погоджувати доступ до багатьох окремих об’єктів і будівель.

Чи по всіх областях уже замінили батареї на базових станціях?

Чи можуть бізнес або громади допомагати підтримувати зв’язок під час відключень?

Так, lifecell відкритий до співпраці. Компанія підтримує партнерські проєкти, в яких можливе спільне фінансування у встановленні генераторів або альтернативних джерел енергії, щоб разом із громадами чи бізнесом забезпечувати безперебійний мобільний зв’язок.