Філософія "органік". Вдалий бізнес-проект чи стиль життя?

Вівторок, 29 травня 2018, 17:00 -
Є два погляди на органічну продукцію. Перший передбачає, що це надприбутковий вид бізнесу, що веде споживачів шляхом здоров'я. Другий — що це лише вдалий маркетинговий хід. Де правда?

Усі бачили в магазинах органічні продукти, але найчастіше проходили повз. Можливо, варто краще придивитися?

Є два погляди на organic. Перший передбачає, що це новий і надприбутковий вид розумного та екологічного бізнесу, що веде споживачів шляхом здоров'я. Другий — що це лише вдалий маркетинговий хід. Де ж правда?

За статистикою, у 2016-2017 роках світові обсяги ринку лише сертифікованої органічної продукції перевищать 100 млрд дол. Україна перебуває на 11 місці серед європейських країн за виробництвом органічних продуктів і на п'ятому — за нарощуванням органічного виробництва. Що ж це таке — органічне виробництво?

Українське законодавство визначає виробництво органічної продукції як діяльність фізичних або юридичних осіб, під час якої виключається застосування хімічних добрив, пестицидів, генетично модифікованих організмів та консервантів, і на всіх етапах виробництва застосовуються правила для отримання натуральної продукції.

Традиційна — неорганічна — продукція виготовляється за звичними технологіями з використанням хімічних засобів захисту, синтетичних мінеральних добрив, консервантів, штучних барвників, стимуляторів росту, гормонів, антибіотиків, ароматизаторів, стабілізаторів та підсилювачів смаку.

Простіше кажучи, органічне — це натуральне. Україна завжди вела органічне виробництво, проте з часом натуральність була переможена рентабельністю.

З економічної точки зору органічне виробництво дуже витратне: технологія вирощування та переробки жорстко регулюється стандартами, а саме виробництво проходить процедуру сертифікації.

Втім, органічність і натуральність — не ідентичні поняття. Базуючись на вимогах українського законодавства, можна порівняти "звичайну", "натуральну" та "органічну" продукцію.

Вимоги до продукції

Органічна

Натуральна

Звичайна

Виробництво

Використання штучних барвників, ароматизаторів, консервантів

ні

ні

так

Використання штучних добрив

ні

так

так

Використання пестицидів, гербицидів, фунгіцидів

ні

так

так

Наявність генетично модифікованих складових

ні

так

так

Спеціальні вимоги до ґрунтів

так

ні

ні

Транспортування

Спеціальні умови транспортування

так

ні

ні

Маркування та спеціальні вимоги до виробника

так

ні

ні

В Україні єдиною гарантією органічного виробництва є сертифікація. Виробляти органічну продукцію має право фізична чи юридична особа, яка пройшла оцінку відповідності виробництва органічної продукції, отримала сертифікат відповідності та включена до Реєстру виробників органічної продукції.

Використання державного логотипа для позначення органічних продуктів — обов'язкове.

Державний логотип для позначення органічних продуктів

Більшість "органічних" операторів в Україні сертифіковані за стандартом ЄС.

Національні стандарти Японії JAS та приватні стандарти асоціації BioSuisse, Швейцарія

У 2016 році українські виробники експортували 300 тис тонн органічної продукції на 65 млн дол. Однак вони страждають від регламентів ЄС щодо застосування додаткових заходів контролю до продукції з України, запроваджених з 2016 року.

Найбільше споживають української органічної продукції Нідерланди, Німеччина, Велика Британія, Італія, Австрія, Польща, Швейцарія, Бельгія, Чехія, Болгарія та Угорщина. Українські виробники також експортують "органіку" до США, Канади, Австралії, деяких країн Азії.

За даними органу сертифікації "Органік стандарт", у 2017 році українські компанії найчастіше експортували кукурудзу, пшеницю, сою, ячмінь, соняшник, пшоно, ріпак, чорницю, овес, просо, люпин, яблука, гречку, гірчицю, бузину, насіння гарбуза, березовий сік, льон, жито, грецькі горіхи, обліпиху, ожину, шипшину, коріандр, горох, цвіт бузини, суницю, журавлину, борошно твердої пшениці, сушену ромашку, коноплю, малину, соняшникову олію.

Якщо досі "органічним" лідером було виробництво харчової продукції, то нині на перший план виходить органічна косметика. Українські "органічні" косметичні марки "Младна", "Яка", White Mandarin, Green Max не тільки захопили внутрішній ринок, а й вийшли на ринки інших країн.

Улюбленці споживачів

"Органіка" — це лише 2% українського ринку харчування, проте виробництво такої продукції швидко зростає. Завдяки підвищенню попиту розвивається інфраструктура. Органічна продукція в Україні продається через інтернет-магазини, які пропонують великий асортимент товарів, безкоштовну доставку та відповідну літературу.

Незвичним для українців є паперове та скляне пакування органічної продукції, це дозволяє його переробити. Використання темної скляної тари також обумовлено тим, що процеси окислення в ній проходять значно повільніше.

Втім, органічна продукція — це не лише турбота про здоров'я людей та навколишній світ, а й питання маркетингу. Продавці такої продукції тонко маніпулюють споживачем.

Зазвичай виробники "органіки" частину прибутку переказують у фонди допомоги тваринам чи екологічним організаціям. Цей психологічний аспект додає споживачу впевненості у користі придбаного товару і змушує купувати більше.

У маркетологів навіть з'явилися спеціальні терміни щодо продажу органічної продукції. "Зелений" маркетинг робить наголос на тому, що, купуючи "органік", людина піклується про майбутні покоління та захищає довкілля.

Крім того, бути organic — це модно і круто. Хто ж відмовиться бути модним?

Сертифікація

На що слід звертати увагу при купівлі органічної продукції? Передусім варто переконатися у її якості та відповідності жорстким органічним стандартам.

Сімнадцять органів сертифікації, акредитованих на міжнародному рівні, включені до офіційного переліку органів сертифікації в органічній сфері для України відповідно до регламенту ЄС 1235/2008.

До органів сертифікації належать: "Органік стандарт", Bio.inspecta AG, Ecocert SA, CERES Certification of Environmental Standards GmbH, Control Union Certifications, Kiwa BCS Öko-Garantie GmbH, Ecoglobe, Istituto Certificazione Etica e Ambientale (ICEA), Lacon GmbH, Suolo e Salute srl, Agreco R.F. Göderz GmbH, Bioagricert S.r.l., Ekoagros, A CERT European Organization for Certification S.A., Letis S.A, CCPB Srl та Valsts SIA Sertifikācijas un testēšanas centrs.

Єдиний український орган сертифікації — ТОВ "Органік стандарт"; всі інші — іноземні або їхні місцеві філіали.

Виробники "органіки" зазвичай отримують сертифікати Есосert.

Стандарт Есосert означає, що у продукті нема інгредієнтів тваринного походження, мінімум 95% усіх інгредієнтів мають природне походження, мінімум 50% рослин-складників походять з екологічно чистих плантацій, на виробництві дотримуються вимог щодо викидів, відходів, транспортування, санітарно-гігієнічних норм, виробництво та складування здійснюються відповідно до суворих екологічних вимог, а для обробки машин і тари не застосовується хлор.

Перевірку за стандартом Есосert здійснюють щороку. Якщо є порушення, то сертифікат відкликають. Деякі фахівці зауважують, що такий режим перевірок дозволяє виробникам відходити від стандарту виробництва й видавати неякісний продукт під видом органічного. Проте такі факти наразі не відомі.

Крім сертифіката, треба звертати увагу на пакування. Якщо органічна продукція вироблена у ЄС, то на етикетці мусять бути маркування "Євролист", номер органу сертифікації та країна походження сировини.

Маркування "Євролист"

"Євролист" підтверджує, що продукт відповідає стандартам ЄС у сфері органічного сільського господарства. Він гарантує, що інгредієнти товару вирощені в умовах органічного фермерства, а весь ланцюжок вирощування та виробництва пройшов сертифікацію. Відсутність такого маркування свідчить про недотримання стандартів органічного виробництва.

Перспективи

Розвиток "органічного" ринку в Україні є одним з пріоритетних напрямків у плані стратегії реформ в аграрному секторі "3+5", що базується на Єдиній комплексній стратегії розвитку сільського господарства та сільських територій на 2015-2020 роки. Однак є проблема із законодавчим регулюванням.

Закон "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини", який набув чинності 9 січня 2014 року, виявився недосконалим. Щоб узгодити його із законодавством ЕС, у 2016 році був зареєстрований законопроект №5448, який лише 15 березня 2018 року був рекомендований для повторного розгляду у першому читанні.

Проте органічні виробники не чекають допомоги від держави. Вони створили Спілку виробників органічних сертифікованих продуктів та Федерацію органічного руху України, які проводять освітні та бізнес-акції.

Невеличкі готелі Закарпаття зрозуміли перевагу нового сектору і разом з послугою "зеленого" туризму пропонують органічну продукцію, проводять освітні семінари.

Виробництво органічної продукції в Україні — це поєднання екологічного, юридичного та людського. Для когось це чудова бізнес-ідея, для когось — стиль життя, для когось — краса і здоров'я.

Анжеліка Лівіцька, старший юрист МЮФ Dentons