Зміни у формуванні цін на ринку небалансів
Поговорімо більш детально про те, що відбулося.
Нагадаємо, що небаланс – це різниця між фактичними обсягами споживання та обсягами закупленої електричної енергії за розрахунковий період.
Ринок, де продаються надлишки (профіцит) електроенергії у випадку її надмірного використання або закуповується обсяг електроенергії, якого бракує, називається ринком небалансів.
Для учасників ринку індикативом вартості електроенергії є ціна ринку "на добу наперед", де купівля-продаж електроенергії здійснюється з періодом покриття "наступна доба".
Постанова НКРЕКП №189 "Про внесення зміни до правил ринку" від 5 лютого 2021 року скасувала з 1 березня 2021 року нижню граничну ціну на продаж електричної енергії на ринку небалансів, що становила до цього часу 55% від ціни на ринку "на добу наперед".
Внаслідок цього в години, коли на ринку наявний профіцит, електропостачальник може продати невикористаний обсяг електричної енергії навіть за 0,01 грн, тобто майже задарма і, як наслідок, зазнає доволі значних фінансових втрат.
Отже, кожному споживачу електричної енергії важливо пам'ятати, що будь-яка енергопостачальна організація відповідає за небаланси своїх клієнтів.
З новими правилами ринку втрати постачальника на небалансах електричної енергії за результатами березня 2021 року можуть збільшитися майже в два рази при тих самих обсягах, що зазвичай купуються-продаються на ринку небалансів.
Це, своєю чергою, не може не вплинути на кінцеву ціну електричної енергії для споживача.
Споживачу потрібно планувати обсяги використання електроенергії, щоб отримати оптимальну цінову пропозицію
З метою забезпечення потреб своїх споживачів в електричній енергії кожен електропостачальник закуповує для них електричну енергію на всіх сегментах ринку.
Для цього компанія-постачальник має точно визначати для кожного окремого клієнта його прогнозний графік споживання, використовуючи різноманітні методики прогнозування.
Відносно такого прогнозного графіка розраховуються небаланси, які складають фінансові витрати, що згодом відображаються на умовах, які постачальник може пропонувати своїм клієнтам.
Для того, щоб енергопостачальна організація мала мінімальні фінансові витрати, вона повинна якомога точніше прогнозувати погодинний графік споживання кожного клієнта.
Однак саме клієнт краще за всіх знає, яке він матиме навантаження в ту чи іншу годину, а тому найточніший графік може надати саме він.
Виходячи з цього, можна зробити висновок, що лише при взаємодії постачальника із своїми клієнтами, які будуть надавати якомога точніші прогнози, можна досягти найменших втрат на небалансах.
Як наслідок, клієнт зможе отримати найвигідніші умови щодо формування договірної ціни на електричну енергію на довгострокову перспективу.
Які можливості пропонує ТОВ "ТЕК" своїм клієнтам для оперативного коригування заявки на споживання
У клієнтів ТОВ "ТЕК" є можливість надавати дані щодо свого споживання за допомогою різних інструментів.
До них належать: робота в особистому кабінеті, електронна пошта, форма зворотного зв'язку на сайті компанії, Telegram-ТЕКbot, Viber та особистий зв'язок з менеджером або контакт-центром.
Найбільш зручними та поширеними засобами комунікації й обміну даними є коригування через особистий кабінет або через Telegram-ТЕКbot.
У першому випадку клієнт через браузер комп'ютера або телефону заходить до особистого кабінету, відкриває свою заявку на споживання, яка може бути погодинною, щодобовою або місячною, та коригує її.
У випадку використання Telegram-боту споживач проводить коригування через додаток, а інформація автоматично потрапляє в особистий кабінет.
Також у клієнта є можливість надіслати свою заявку електронною поштою, використати для повідомлення про зміну споживання месенджери Viber чи Telegram, замовити дзвінок за допомогою форми зворотного зв'язку на сайті компанії або зателефонувати до контакт-центру ТЕК і здійснити відповідні коригування телефоном.
Наявність таких різноманітних каналів оперативної комунікації допомагає споживачу в стислі терміни 24/7 коригувати своє споживання. Адже на виробництві доволі часто трапляються непередбачувані ситуації, коли про різку зміну в споживанні клієнт дізнається раптово.
Своєю чергою, ефективні інструменти взаємодії з клієнтами дозволяють ТОВ "ТЕК" без втрат часу реагувати на зміну заявки та купити або продати необхідний обсяг електричної енергії на потрібному сегменті ринку.
Чи можуть постачальники не закладати в кінцеву вартість електроенергії витрати на небаланси
Функціонування ринку електричної енергії в Україні відзначається постійними змінами в нормативних законодавчих актах в частині механізмів ціноутворення, відповідальності за небаланси тощо.
З початку дії нового ринку електричної енергії важливою складовою ціноутворення для клієнтів були небаланси.
Було дуже важливо, щоб сам клієнт або його постачальник прогнозували постачання якомога точніше, і втрати на небалансах були незначними. Тому в договорах передбачалася певна відповідальність споживача за свої небаланси.
Однак ринок змінювався, і з часом кожен постачальник намагався зняти із споживача відповідальність за небаланси і перекласти її на свої плечі.
Щоб знизити витрати, постачальник може використовувати балансування всередині компанії, участь у зовнішніх балансуючих групах. Про досвід ТОВ "ТЕК" у впровадженні цих механізмів ми писали раніше.
Хоча деякі клієнти відмовлялися від прогнозування свого споживання, завдяки певним регулюванням нижньої граничної ціни на ринку небалансів електропостачальники могли виходити з цього становища, не залучаючи клієнта до прогнозування.
Але із введенням з 1 березня 2021 року змін у формуванні цін на ринку небалансів виходити в "небаланс" для компанії-постачальника стає дуже дорого.
Енергопостачальник електричної енергії – це комерційна організація, метою якої є отримання прибутку. При наявності значних втрат на небалансах електропостачальник не зможе пропонувати достатньо вигідну ціну для споживача без покладання частини втрат на нього.
Звідси можна зробити висновок: якщо клієнт отримує комерційну пропозицію, у якій не зазначена будь-яка відповідальність ані за прогнозування свого споживання, ані за небаланси, то йому варто бути досить уважним.
Слід дізнаватися, як саме такий постачальник буде компенсувати втрати на небалансах і як він ці небаланси "завуалює". Мова йде про так звані приховані небаланси, аналогічно до прихованих платежів при отриманні кредиту чи розстрочки.
Тож рекомендуємо споживачу при виборі нового енергопостачальника електричної енергії обирати того постачальника, який пропонує прозору формулу ціноутворення з деталізацією кожної складової ціни на електричну енергію.
Особливу увагу також слід звернути на досвід та успіхи постачальника в прогнозуванні потрібних обсягів споживання електричної енергії.
ТОВ "ТЕК" володіє дієвими методами прогнозування, використовує для цього широкий арсенал інструментів (економетричні моделі, програмні продукти для прогнозування, зокрема, власної розробки).
Завдяки цьому компанія може пропонувати споживачеві електричної енергії лояльні умови щодо ціноутворення та прозоре формування ціни.
Поради споживачу: на що звертати увагу при виборі постачальника
Пам'ятайте. Постачальник завжди враховує небаланси при формуванні кінцевої ціни електроенергії для споживача.
Вони можуть бути прихованими, наприклад, міститися в умовах, що визначені в укладених додаткових угодах до договору.
Завжди з'ясовуйте в майбутнього постачальника, яким чином він буде компенсувати втрати на небалансах.
Плануйте та коригуйте. Ви як споживач можете якнайкраще спрогнозувати власне споживання електроенергії та надати найточніший графік, що вбереже постачальника від втрат та дозволить йому сформувати для вас найвигіднішу пропозицію.
Перевіряйте. Ціноутворення має бути прозорим. Для кожного споживача на ринку електроенергії діє індивідуальний формульний механізм формування ціни.
Обирайте постачальника, який детально пояснює всі складові формули запропонованого вам тарифу.